מיומנויות חברתיות

קבוצות לכישורים/מיומנויות חברתיות לילדים
במרכז לשיפור תפקודים בשיתוף עם רן רייטר

קבוצה לכישורים חברתיים בליווי הדרכת להורים

מה אנו רוצים למען ילדינו?

שיהיו שמחים, עם ניצוצות בעיניים, מלאים בחברים, שיצליחו בחיי היום יום, שיהיו בעלי דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי גבוה.

מה היינו רוצים שיהיה אופן היחסים שלנו כהורים עם ילדינו?

שיהיו מלאי כבוד, שיתוף, שיקשיבו לבקשותינו כהורים, שהבית יהיה שקט, ללא ויכוחים וכעסים….

אבל מה קורה כאשר המציאות לא תואמת את הדימיון?……………….

לא פשוט להיות ילד, זה לא קל לגדול, ועוד יותר לא ברור איך ליצור חברויות.

מה קורה לנו ההורים באותם מצבים בהם ליבנו מצטמק מכאב כאשר הילד שלנו יושב ומחכה שהטלפון יצלצל בציפייה שחבר יזמין אותו לשחק? כאשר לא משתפים אותו במשחקים או מסיבות יום הולדת? כאשר הוא מתלונן שלא אוהבים אותו ואין לו חברים, או שמציקים לו ולועגים לו כל הזמן?

מה קורה לנו כאשר ילדנו מתווכח על כל דבר מפני שלא הבין מה נדרש ממנו? כאשר הוא מסתגר ומשחק לבד עם עצמו, כאשר דחיית הסיפוקים מקשה עליו בתפקוד היומי?

ישנם ילדים בעלי מסורבלות מוטורית, בעלי קשיי למידה, שמתקשים לבטא את עצמם, ומתקשים גם בהבנת מצבים חברתיים. ברוב המקרים נראה כי ילדים מתוסכלים, עצובים, מתוחים, לעתים עושים רושם של תוקפנים, מבודדים, מופנמים או עוצמתיים מדי .

במשפחות כאלה ואצל הורים שמתמודדים עם הקשיים של ילדיהם, אותם קשיים משפעים על האיזון של הבית ומביאים לוויכוחים וכעסים ולמצבים לא נעימים שלפעמים מתרחשים על בסיס יום יומי.

איך מתמודדים כהורים? מה עושים?  איך מגיבים?
למענכם, הורים וילדים, פיתחנו תוכנית ייחודית שנותנת מענה בעת ובעונה אחת לקשיים שפורטו לעיל.

הקבוצות במרכז הוקמו כדי לתת מענה לקושי חברתי שלא פעם  חווים ילדינו ומתמקד בטיפול הקבוצתי ככלי יעיל לשיפור המיומנויות או היכולות החברתיות ואיכות חיים. ללא ספק המקום מיומנויות חברתיותלעבור על הקשיים ולהתגבר עליהם, הם בתוך קבוצה יחד עם ילדים אחרים איתם יוצרו אינטגרציות שונות.

שייכות, חברות, ביטחון עצמי, דימוי עצמי הם חלק מאבני היסוד בהתפתחותם של ילדים בכל הגיליים. המיומנויות הנרכשות בתקופות האלו מאפשרים לילד ללמוד ולהכיר את העולם סביבו, את מקומו במשפחה ובין בני השווים.

כאשר הילד מתקשה בהבנת מצבים  חברתיים, לא יודע איך להגיב או איך להתפשר, כאשר מראה נוקשות בחשיבה, הקבוצה הטיפולית החברתית מהווה מקום  של למידה תוך חוויה בתחומים  רבים כגון: בתחום הרגשי הבין אישי,  המשפחתי והחברתי  נכונים .

 במרכז מופעלת שיטת טיפול קבוצתית – חברתית הרואה את הילד באופן הוליסטי, לכן הדגש הוא גם בהדרכת להורים ובמקרה הצורך אנו מתרחבים גם לצוות הבית הספר או הגן.

מי אנחנו : ציפי כץ – מאבחנת ומטפלת  נוירו התפתחותי תפקודית (טיפול רב תחומי), מאמנת קוגניטיבית התנהגותית, מתמחה בעבודה עם ילדים בעלי קשיים תפקודיים שונים כגון: קשיים בוויסות החושי, הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיים מוטוריים ,קשיים רגשיים
               רן רייטר – עובד סוציאלי, מתמחה באוכלוסיה מיוחדת, מאמן,מדריך NLP ,מנתח התנהגותי,מומחה בעבודה בביופידבק (מתחים וחרדות).

מה המטרה שלנו: ליצור קבוצות קטנות של ילדים בשכבת גיל ומאפייני התנהגותיים דומים, שיאפשרו לשפר את מקומו של הילד בתוך הקבוצה, על ידי שימוש במשחקים, תרגילי התעמלות, סימולציות "לעולם האמיתי" ,בעזרת מחשב וניתוחי מיקור.

בדרכינו הייחודית נאפשר לילד לאתר, לבחור אסטרטגיה, לאמץ דרכי התמודדות ופעולה יעילות יותר שיעזרו לו:

  • יצירת קשרים בין אישיים מוצלחים יותר
  • הבנת מצבים חברתיים, קריאת קודים חברתיים (תקשורתיים ותנועתיים)
  • הבנת וקריאת שפת גוף
  • שליטה וויסות עוצמות התגובה והאימפולסיביות (הקניית טכניקות של הרפיה ושחרור מתחים להתמודדות יעילה במצבי תסכול, מתח, תוקפנות)
  • שיפור הביטחון העצמי והחברתי
  • מודעות לרגשות ולתחושות האישיות
  • הבנת צרכים ורגשות של "האחר".
  • פיתרון בעיות, התמודדות עם כללים, חוקים, נורמות חברתיות ושיתופי פעולה

מיומנויות חברתיותהחוויה הקבוצתית מדמה מצבים מהחיים היום יומיים. דרך פעילויות, משחקים ושיחות הילדים מבינים שהם לא היחידים שמרגישים ככה, שיש עוד ילדים שחווים מצבים ורגשות דומים, שהם לא חריגים, שהם לא לבד. הידיעה נותנת כוח, מוטיבציה ומחוללת שינוי. האינטגרציה שנוצרת מאפשרת לילדים ליזום, להעיז ולשפר את הדימוי העצמי.

יחד עם זאת החיים לא מתרחשים בתוך חדר הטיפולים. צוות המרכז יעזור לכם ההורים לפתח תוכנית כוללת עבור ילדכם – מן הרגע שבו קם מהמיטה ועד שהולך לישון . לצורך כך נפגוש אתכם בסביבתו הטבעית של הילד וניפגש עם כל הגורמים הרלוונטיים בחייו – בית ספר, גן או המשפחה המורחבת…

אנו רואים חשיבות עליונה בליווי הורים והדרכתם, במטרה לתת להורים דרכי הבנה ופעולה במצבים שונים בהם הם מתקשים להתמודד עם ההתנהגויות השונות שילדם מראה. ההדרכה והליווי כוללים פגישות עם הצוות החינוכי על מנת לתת טיפול עוטף ומענה זהה להתנהגויות בכל סביבה בה הילד חי.

בדרך הזאת הדרך להצלחה מובטחת

פרטים על הקבוצה:

*  המפגשים נערכים למשך שעה, הקבוצה מונה עד 6-8 ילדים (הקבוצות יחולקו לפי גיל ומאפייני ההתנהגות).מיומנויות חברתיות
*  מחיר המפגש כולל מפגשי הדרכת הורים באופן פרטני, על מנת לתת להם כלים ליישום ביומיום, ומפגש הדרכה במסגרת החינוך בה לומד הילד.
*  ההשתתפות בקבוצה מותנית בראיון אישי ומילוי שאלון מפורט על ידי ההורים ואיסוף כל מידע רלוונטי (כולל מגורמים מקצועיים אחרים) לקבלת זווית מורחבת של קשיי הילד
*  שיתוף פעולה בתצפיות

 איך זה מתבצע בפועל

  • פגישת  היכרותעם ההורים, התאמה ושיבוץ. בפגישת הייעוץ נפגשים 2 המנחים עם ההורים בלי הילד ולפעמיים יהיה מפגש גם עם הילד . מטרת הפגישה היא להבין מהם קשיי הילד ולהתאים לו קבוצה חברתית שתיתן מענה לצרכיו.
  • הקבוצות החברתיות טיפוליות  מונה בין 8-6 ילדים.
    המפגשים מתקיימים פעם שבוע למשך שעה בשעות אחה"צ.
    אורך סדרת מפגשים – 12 פגישות (3 חודשי פעילות לסדרה)
    לכל אורך הסדרה מלווה את הקבוצה המנחה ציפי כץ
  • פגישות מעקב
    פגישות לשתף את ההורים בתהליך הטיפולי שעובר הילד בקבוצה ולסייע. שתי הפגישות מתקיימות אחת באמצע התהליך והשנייה בסופו.
    מטרת הפגישה בהתמודדות עם הקשיים שעולים בבית ובבית הספר.
  • 2 הדרכת הורים פרטניים עם כל משפחה בקבוצה.
    כל משפחה של הורי הקבוצה תקבל שתי מפגשי  הדרכה ממוקדים לקשיים ודרכי עזרה לילד בתוך המשפחה (יחסים במשפחה הורים-אחים) ובהקשר ללימודים (דרכי למידה, שיעורי בית) . המטרה שלנו לתת מענה לילדים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב ולאפשר להורים להבין לעומק את התקשורת עם הילד, כיצד תקשורת זו באה לידי ביטוי בבית, בבית הספר, ועם החברים.
  • 2 ביקורי בית
    מטרה הביקורים היא לצפות בהתנהלות של הילד במסגרת הביתי, לצפות באינטראקציה שלו עם הוריו ואחיו כמטרה לתת כלים להתמודדות ולשפר את אווירה בבית שלרוב נפגעת.
  • אבחון בסיסי- פרופיל תפקודי- סנסו מוטורי יבוצע  לכל ילד בקבוצה..


אז איך עובדת הקבוצה החברתית – טיפולית..

 הפעילויות הם  סביב פעילויות מוטוריות (ספורט טיפולי),משחקים חברתיים  מגוונים. דרך המשחקים ופעילויות השונות  אנו מפגישים את הילדים  עם הקודים החברתיים, עם  אותן מיומנויות מיומנויות חברתיותשהילד צריך לרכוש בשלב זה בחייו כגון : הקשבה, דחית סיפוקים, שליטה עצמית, עמידה בתור, יחס לרגשות של אחר, אמפטיה, עמידה על רצונו תוך כדי מתןכבוד לאחר, בניה והקשבה לחוקי המשחק, התמודדות עם קונפליקטים של בחירת משחק, איך להציע לילד להצטרף למשחק, איך לבקש להצטרף למשחק שילדים כבר משחקים, איך מנצחים ומפסידים בכבוד, איך להחליט מי מתחיל .
דרך  התמודדות במצבים בזמן אמת לומד המנחה את דפוסי התנהגות המקשים על הילד בהפעילות החברתית ומאפשר למנחה לתת לו תיווך מותאם שיאפשר להתגבר וללמוד כלים לעתיד, לפתח מודעות ובקרה עצמי, ויסות רגשי והתנהגותי ,שליטה בפזיזות (אימפולסיביות) שיעזור לו במהלך מצבים חברתיים שונים.

הקבוצה מיעודת לילדים בעלי:

  • ילדים בעלי קשיים חברתיים.
  • ילדים בעלי לקויות למידה וקשב: ADD, ADHD, דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה.
  • ילדים שקטים, מופנמים, מסתגרים ומתבודדים.
© כל הזכויות שמורות ציפי כץ לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז || קידום אתרים- Tzafi@zran