ויסות חושי והקושי לויסות חום הגוף

חם חם חם לוהט…

לכולנו חם בימים אלו, אך עבור ילדים בעלי קושי בויסות החושי זה בגדר סיוט. ילדים בעלי קשיים בעיבוד החושי יכולים לסבול מקושי בוויסות התחושות ביניהם וויסות תחושת החום של גופם.person-775073_640

למרות שלכולנו חם מרבית האנשים מסוגלים להמשיך בחיים נורמאטיביים. ישנם ילדים וגם מבוגרים שתחושת החום שהם חווים היא בלתי נסבלת ומשתקת ומשבשת את אורח חייהם.

כפי שתיארו לי מספר ילדים  "מטגנים לי את הראש", " שורפים אותי" " אני מרגיש שאני רותח כמו המים של התה" . הבן שלי היה ועדיין אומר לי אני מרגיש כמו "שווארמה" ,מזגן 19 מעלות, מאוור צמוד, כובע קפוא וקושי רב לצת מפתח הדלת של הבית בו המזגן עובד סביב השעון. זה המצב בכל קיץ. הם לא מצליחים לווסת את העוצמות של תחושת החום שהם חווים , הם לא סובלים את הרטיבות של הזיעה או של הלחות באוויר שמדביקה להם את שיערות גופם ואת בגדיהם לעור (מפני שלחלקם גם רגישות על פני העור), הם לא מסוגלים להתמודד עם התחושה הלא נעימה שעוטפת אותם מבפנים ומחוץ לגוף. כתוצאה מכך הם יכולים להיות מאוד תנועתיים או לחלופין מאוד פסיביים, להיראות עצבניים, רגזנים, נמנעים מכל יציאה מהבית אפילו שהיא בקרבת מקום, עלולים  לבכות , לצעוק ולהפגין אלימות מוגברת באותם ימים.

לא, זה לא פינוק!!! לא, זו לא הצגה !   לא, לא עושה בכוונה!!!

לא פעם שמעתי הורים אומרים לילד: "חכה מה יהיה לך בצבא?"  "תתמודד, אתה לא הבן של רוטשילד!!"  "מה אתה חושב, שרק לך חם?"

האדם כמו כלל היונקים הוא הומיאותרמי – מה שאומר שהוא מסוגל לווסת ולשמור על טמפרטורת הגוף שלו באופן דינמי קבוע ומבוקר בעזרת הפעלת מספר מערכות ואיברים בגוף בעיקר מערכת העצבים ומערכת ההפרשה הפנימית, מערכת הנשימה, מערכת ההובלה, מערכת התנועה והעור .

חשוב לי להסביר שנושא ויסות חום הגוף שפורט ויפורט בהמשך נכון לכלל האוכלוסייה אך מנגנון ויסות חום הגוף קשור למנגנוני ויסות אחרים כגון ויסות תחושתי ורגשי ,מכאן שילדים בעלי קושי בויסות חושי סובלים מאוד בכל מעברי העונות לא רק מהבדלי הטמפרטורה אלה גם מהבדלי עוצמות אור השמש ומאורך היום שנמשך הרבה יותר שעות, שינוי בצבעים בהווי הסביבתי, שינויים בפריטי הלבוש מארוך לקצר ומנעליים סגורות ולפתוחות. מכאן שלא מעט הורים מדווחים על רגרסיה בתקופות שונות של השנה .

הסבר על חלק מהמערכות העוזרות  לויסות/ ויצור טמפרטורת הגוף

כפי שנאמר למערכת העצבים תפקיד חשוב בוויסות הטמפרטורה. הרי שבמוח (בהיפותלמוס) שלנו ישנו מרכז שתפקידו לוסת את חום גופינו. כתוצאה מעיבוד המידע המועבר דרך מוליכות עצבית על המוח יש היצרות או התרחבות של כלי הדם בעור המאפשרים סינון או שמירה של חום הגוף בהתאם למתרחש בסביבתנו . קולטני הטמפרטורה הנמצאים בעור מעבירים אותות אל המוח שמתרחש העיבוד המידה, בקרה  וויסות .

מערכת ההפרשה הפנימית אחראית על איכות תוצרי התזונה שלנו ועל קצב חילוף החומרים והפקת האנרגיה וחום החיונית כדי שגופינו יפעל ביעילות .

מערכת העיכול :מפרקת ומאפשרת את הספיגה בדם של המאכלים שאנו אוכלים להפקת אנרגיה שמשתחררת בגוף כחום. מכאן שלתזונה תפקיד חשוב בסינון ועליית טמפרטורת הגוף.

כיצד מתבצע קירור הגוף ?

בלוטות הזעה הממוקות בעור ומאפשרות צינון מיידי של הגוף. הם מגיבות ופועלות  כאשר חום הגוף  עולה ל-37 מעלות. ההיפותלמוס (מרכז הבקרה במוח ) מעביר את המידע  דרך מערכת העצבים הסימפתטית שכתגובה מפרישה את הזיעה היוצאת על פני העור בכל הגוף מקרר אותו ומתאדה.

טיפים שיעזרו לילדים בעלי קושי בויסות החושי לווסת את טמפרטורת הגוף שלהם:

  • לתת לילדים לשחק עם קוביות קרח (ההמלצה היא ללכת לקנות שתים שלוש שקיות של קרח בכל תחנה דלק).
  • להקפיא מים בקופסה פלסטיק גדולה ולתת לילד לפסל על קרח
  • הקפאה מראש של כובעים ומגבות ידיים רטובות והנחתם על הגוף ברגעי משבר.
  • לעשות בתדירות מקלחות, אמבטיות, להשתעשע באמבטיה עם משחקים שונים, צבעי מים, קצף גילוח או משחקים מים שונים.
  • למי שיש אפשרות להיות במקורות מים כגון בריכה במרפסת או בריכה ציבורית,מאוד יהרגיע לא רק את החום גם את הנפש. שימו לב -ים הוא מקום שמאוד קשה לבעלי רגישות יתר על פני העור מכיוון שהחול נדבק לעור וזה מגביר את ההצפה שהם כבר נמצאים בה.
  • לתת לילדים להתגלגל כמו נרות על הרצפה תוך כדי שהם אוספים חלקי פאזל או אביזרים אחרים שפיזרנו ברצפה.
  • לדאוג לפריטי לבוש מינימליים שעשויים מ-100% כותנה

תזונה שעוזרת לווסת את חום גופינו

  • פירות וירקות קפואים (ניתן להכין מיצי פרות וירקות ולהקפיא לקרטיבים) או לחתוך את הפירות לקוביות ולהקפיא.

פרות וירקות שעוזרים במיוחד לתחושת קירור הגוף: אבטיח ,מלון, אפרסק, אגס, משמש ותאנה. ירקות כגון: חסה, תרד, מנגולד , מלפפון, קישוא, סלרי וצנונית, ברוקולי, כרוב או כרובית, חציל ופלפל ירוק, קישוא ,אבוקדו ודלעת.

  • משקאות מקררים לימונדה ונענע גרוסה, חליטות צמחים של מרווה, מליסה, לבנדר, קמומיל, סרפד, עלי זית, סמבוק שחור, נפית החתולים וקלנדולה. לקרר את החליטות לחלוטין לפני השתייה או להקפיא כקרטיבים
  • שתייה מרובת

 שיהיה לכולם קיץ קריר ונעים

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט