ילד רגיש מאוד – קשיים בויסות חושי – קשיים באינטגרציה חושית

.
ליקוי באינטגרציה הסנסורית (DIS =SPD) Sensory Integration Dysfunction = Sensory Processing Disorder הוא שם ההגדרה . למרות שזהו התרגום מאנגלית לעברית אני מתקשה עם המילה ליקוי ולכן אתייחס לנושא כקושי בעיבוד החושי המתרחש כאשר מוח של ילד מעבד באופן לא תקין את המידע שמתקבל על ידי החושים. כיוון שהוא ליקוי \קושי נוירולוגי, הילדים לא תמיד חווים את אותם סימפטומים או מציגים את אותם מאפיינים במהלך אותו יום ולמחרת. ההתפרצויות הרגשיות ו התקפי הזעם המופיעים לעתים ועושים רושם ללא סיבה ,ללא הודעה מוקדמת הם קשים לטיפול והתמודדות, אך הורים ומורים של ילדים עם DIS יכולים ללמוד לזהות את התסמינים ולמנוע טריגרים.

קשיים בחוש המגע

3333ילדים בעלי קשיים בחוש המגע עלולים לחוות פחד או רתיעה או לחלופין להשתוקק למגע ולחפש לגעת בכל דבר המזדמן . חלק מהילדים לא יכולים להתמודד עם תחושות מסוימות המגיעות ממרקמי בד שונים, מהרוח והגשם על העור, מנגיעתם באובייקטים או אפילו מקרבה של מישהו שעומד או עובר לידם. אחרים לא מבינים אלא אם הקשר הוא אינטנסיבי.

קשיים בשיווי המשקל

1111קשיים באינטגרציה החושית גורמים לכמה ילדים לאבד את שיווי המשקל בקלות ולחוות פחד גבהים, ליפול ,למועד ולזוז במהירות .ילדים אחרים אוהבים גבהים, הם כל הזמן בתנועה, פונים ועושים פעילויות שעשויות להיחשב כמסוכנות. חלק מהם מתקשים לתאם את תנועותיהם, מתעייפים בקלות ומתקשים להבין, לעקוב ,להעתיק ,ללמוד ולבצע רצף של פעילויות כמו בזמן ריקוד.

.
.

קשיים בתחושה הפרופריוספטיבית של הגוף (תחושה העמוקה של הגוף)

ילדים רבים בעלי קשיים בעיבוד החושי מתקשים לשלוט בשרירים ובמפרקים. התוצאה היא שימוש מופרז בכוח, כמו טריקת דלתות, אגרסיביות ועוצמה רבה בזמן משחק, רקיעות, התנדנדויות של הרגליים בעת ישיבה, שבירת צעצועים, הפלה של אנשים או חפצים ללא כוונה, התנגשויות באנשים או רהיטים. ישנם ילדים החורקים שיניים, לועסים חפצים שאינם אכילים, קוצצים ציפורניים עד הופעת דם.

קשיים בתחושת האוראלית (בחלל הפה לא רק טעם)

ילדים עם ליקוי באינטגרציה חושית לעתים קרובות הם מאוד בררנים באוכל, הם יכולים להיות רגישים מאוד לטעמים, מרקמים וטמפרטורות של מזון. מעדיפים מזון רך, בעוד אחרים מעדיפים אוכל מתובל היטב עם שימוש בכמויות גדולות של תבלינים. יש ילדים שמראים קשיים בבליעה ובלעיסה, ואילו אחרים לועסים חפצים לא אכילים כמו שיער, ציפורניים ,בגדים ,צעצועים, עפרונות, מחקים ועוד.

קשיים בחוש הריח

11חלק מהילדים עם קשיים בעיבוד החושי מראים רגישות יתר בחוש הריח, בעוד אחרים נראים חסרי כל הבחנה (כמעט תתרנים). הרגישים ביותר לריחות יכולים לסרב לאכול או להיות בקרבת מקום למשהו או למישהו המריח בתחושתם כבלתי נסבל (מריח רע), הם עלולים להרגיש בחילות והקאות מריחות של מאכלים ,בישולים, חומרי ניקוי וריחות גוף של אחרים. כנגד יש ילדים שלא יאבחנו בהבדלים בריחות או בריח רע המופץ מגופם.

.

קושי בחוש הראייה  ובהבחנה החזותית

ילדים עם קושי בעיבוד החושי –ויסות החושי יכולים להיות מוטרדים, מסונוורים באופן חריג על ידי אור בהיר, להתבלבל בין ימין לשמאל, להיות מוסחים בקלות ולהפוך אותיות ומילים. לחלק מהם יכול להיות קושי לאתר אובייקטים, להישאר ממוקדים לאורך זמן במשימה , להעריך באופן מהימן מרחקים במרחב או רווחים בזמן הכתיבה של אותיות ומספרים.

קושי בחוש השמיעה ועיבוד השפה – אודיטורי

Young boy covering his ears with handsעבור ילדים בעלי קשיים בעיבוד החושי השמיעתי מילים דומות נשמעות אותו הדבר, לעתים קרובות הם מתקשים להבחין בהבדל בין הקולות והצלילים. הם נראים במצוקה בעקבות צלילים גבוהים או צלילים פתאומיים חזקים, מראים קושי בסינון רעשים ברקע. מתקשים לסגור מעגלי שיחה כאשר בסביבה רעשים שונים. הם מוסחים בקלות .הם מתקשים להעביר למילים את מחשבותיהם בצורה שזה יהיה ברור על הסובבים אותם, לקרוא בקול רם ולדבר בצורה ברורה. חלקם כועסים, עצובים או מבוהלים על ידי הצלילים שאחרים לא מצליחים להבחין. לעומתם יש ילדים אחרים שלא מבחינים בצלילים, לא יכולים לשמוע מאיפה זה בא ולעקוב אחרי הצליל. הם מעדיפים רעש חזק ויש צורך לחזור על בקשות והוראות הרבה פעמיים .

.

קשיים בויסות הרגשי, התחושתי ומיומנויות חברתיות

school bullyילדים עם ליקוי באינטגרציה חושית לא יכולים לווסת רעב, צימאון או רמת תגובות בעקבות הצפה  של גירויים. לעתים קרובות יש להם עצירות ושלשולים, שינויים במצב רוח ונשימה או קצב לב מהיר או איטי בעקבות התרגשויות שונות . חלקם מאוד רגישים לטמפרטורות קרות וחמות, בזמן שלאחרים  כלל זה לא מפריע שכאילו לא מרגישים . חלק מאותם ילדים הם המאוד האימפולסיביים , חסרי שקט ופועלים ללא מחשבה תחילה, פזיזות, הם לא יכולים להתמודד עם שינויים בשגרה, ויש להם קושי להסתדר, ליצור קשרים ואינטראקציות עם ילדים אחרים.

4 מחשבות על “ילד רגיש מאוד – קשיים בויסות חושי – קשיים באינטגרציה חושית”

  1. היי
    קראתי את המאמר שלך ורציתי בבקשה לדעת אם אפשר לעזור גם לילדים אוטיסטים +עיכוב התפתחותי לשפר את כושר הויסות שלהם?

    1. רות שלום
      חייבים לתת מענה לקשיים בויסות החושי שיש לרוב בילדים על הספקטרום.
      הם מוצפים מאוד מגירויים פנימיים וסביבתיים. תרגול מותאם לצרכים האישיים יכול מאוד להקל על הילד ולאפשר לו להיות ממוקד, קשוב ופנוי ללמידה ותכנים שונים.

  2. ערב טוב,
    בני בן 5 וחצי, בשנה האחרונה אנחנו שמים לב לרצון עז לגעת בחפצים בזמן משחק במחשב לדוג (אכילת דופן כסא, שרוול חולצה). בשבוע האחרון מכניס אצבעות לפה, מלקק את כפות ידיו מכל הכיוונים- התנהגויות שלא היו קודם. הוא מודע לזה ואומר שפשוט לא יכול להפסיק.
    אשמח לקבל כיוון ממך. תודה

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט