מה עושים בחופש הגדול ?

טיפים להורים וילדים.

החופש הגדול החל, הפעילות בעיצומה ובקרוב גם לא יהיו קייטנות. אספתי עבורכם יקירי סידרה של טיפים שתעזור לכם ולילדיכם ליהנות מצד אחד מהחופש ומצד שני לקדם את ילדכם לקראת השנה הלימודים החדשה.

חופש גדול

בחופש הגדול חלק מההורים נוהגים לקחת מספר ימי חופש מהעבודה  על מנת לבלות  עם הילדים ולצאת לזמן איכות  עם המשפחה, אך יחד עם זאת יש לא מעט מצבים בהם ההורים עובדים והילדים בחופשה. הדבר מביא לעיתים להתלבטויות ויצירת קונפליקטים משפחתיוים בהם לא התמודדנו במהלך השנה.

אחת הדרכים להתמודדות זו קייטנה
נכון שיש קייטנות בתשלום  בחודש הראשון של החופש הגדול, אבל אפשר גם להתאחד מספר הורים בהמלצתי (לא יותר מחמישה) ולהחליט על יום חופש קבועה עם תאום עם הבוס על מנת לארגן יום קייטנה עם הפעלה על ידי אותו הורה.

הפעילות לא חייבת להיות בהוצאות ובילויים יקרים, כאשר מתכננים מראש את סדר הפעילויות עם הילדים זה הופך אותן למשהו מאתגר וחוויתי יותר. ניתן  על פי גילם לשתף את הילדים ולקבל מהם רעיונות של דברים שהיו רוצים לעשות .

אפשר להחליט למשל על יום " מסטר שף הצעיר"  ,להחליט מראש מה רוצים לבשל, לערוך קניות מתאימות בשוק המקומי ולא בסופר, לתת לילדים סכום כסף סביר שיספיק לקניות, לתת להם  לבחור את הפירות והירקות,להריח אותם ,למשש אותם, לערוך סקר מחירים  ולסחוב אותם עד המטבח של הבית כפי שעושים השפים הטובים ביותר בעולם.
אפשר עם יש להורה מעט יצירתיות לקנות שתי מפות חד פעמיות מבד(כול מפה = שלוש סינורים) ,נחתוך אותם לאורך, ,נבצע חתך בקצה אחד של החתיכה שגזרנו על מנת להשחיל את הראש ,מהקצה השני נחתוך רצועה לאורך של כ- 15 ס"מ לעשיית בנדנה ובנוסף נערוך חתך בצדדים של עובי של 5 ס"מ  כלפי מעלה כ 60 ס"מ מהקצה התחתון  לקשירה. תלבושת השף מוכנה!! תדונו עם הילדים מתי יתחילו את הבישול ? מה כל אחד יכין? מה כדי לעשות? וכמובן לראות להם איך המטבח ניראה לפני הבישול על מנת שידעו איך הוא אמור להישאר לאחר הבישול. אתם מפקחים על העבודה אבל תנו להם מעט עצמאות על פי הגיל.
תתכננו יחד עם פעילויות כאלו או אחרות על פי יכולתכם הכספיות, היצירתיות שלכם, סבלנותכם  וגילם של הילדים.

 קייטנות בתשלום  או לא בתשלום  הם מסגרות בהם מבלים הילדים תחת פיקוח. הם מאפשרות לכם ההורים להמשיך בשגרת העבודה. בנוסף במסגרות בהן אין עומס יתר של ילדים נוצרת אפשרות לילדים לצמיחה חברתית, לשיפור כישורים חברתיים ולהתמודדויות חדשות. יתכן מצב של ילדים שאינם רוצים ללכת,  אני הייתי בודקת עם אותם ילדים  את הסיבות להתנגדות, לסירוב לפעילות הכפית.  לפעמים התשובה יכולה להיות שגם שם יש חוקים, מדריכים, סמכויות שעבור ילדים רבים זו שוב התמודדות מעייפת, למרות הפעילויות הכיפיות והמהנות. הקייטנה עבורם זו מסגרת שדורש מהם  לקום בזמן, לבצע את הוראות המדריך, לשרוד ולהתמודד עם ילדים אחרים. סביבות גיל 10-11  יש ילדים המבקשים להישאר בבית ללא קייטנות, אבל למרות הישארותם בבית יש לקבוע איתם פעילויות בסיסיות כדי לא למצוא אותם צמודים למסכי הטלוויזיה או המחשב מרבית היום.

 נשארים בבית
כאשר אין קייטנה או כאשר הילד לא רוצה ללכת לקייטנה, כדאי לערוך סדר יום שבועי בו יקבעו פעילויות יחד עם ההורים או מבוגרים אחרים כגון סבים וסבתות כפעמיים בשבוע, בהם בתום יום העבודה או על פי יכולתם יצאו עם הילד מחוץ לבית. אפשר ללכת  לים, בריכה,סרט ,פיקניק בפארק או טיול באופניים. יש לנצל את סוף השבוע לפעילויות כפיות משפחתיות. למרות שהם לא רוצים ללכת לקייטנה יש לזכור שהם עדין בחופש ורוצים לבלות וליהנות. תחשבו על כך שחבר ישן אצלכם, אם יש אפשרות של מבוגר שמשגיח או אם הם מספיק אחראים להישאר לבד.

חופש גדול

 כמו כן יש צורך לשמור על מעט שפיות ושגרה למרות החופש, לכן  אני ממליצה להכין טבלה שבועית ובכל יום להכין לילד רשימה של מטלות קצרות, הכוללת מעט עבודות בית ודף עבודה אחד בתחומי הלימוד כגון: חשבון, שפע ואנגלית. אם לילד היו מעט קשיים ונוצרו פערים לימודיים לאחר שבועיים של בטלה מומלץ לדאוג באופן מסודר מתן עזרה על החומר הנלמד בו הוא התקשה ,לתת כחצי שעה של עבודה משותפת כפעמיים שלוש בשבוע  או לחפש מורה לשיעור אחד או שתיים לשבוע. למרות שחלק גדול מהילדים יביעו התנגדות, כאן בא לידי ביטוי הסמכות ההורית שלכם וההבנה שהחופש הגדול זו הזדמנות לעזור לילד, לצמצם פערים שעלולים להיות מכשול בשנה הבא, או לתת טיפולים בתחומים בהם הילד מתקשה. המוח והנפש של הילד קולטים  ומעבדים חומר בצורה יעילה יותר כאשר אין את הלחץ של הלימודים ,שיעורים ומבחנים ועומס של החוגים וריצות.

 השהיה בבית יכולה להיות הזדמנות לפעילויות וחוויות מהנות לא פחות מהיציאות מחוץ לבית. אפשר לשחק משחקי קופסה ליד מזגן קערה של פופ קורן ומשקה קר מרענן. אפשר לאפות, לפתוח ספא ביתי ולעשות מסג' אחד לשני, להזמין סרט בסלון ולשבת כל המשפחה ביחד.

 יוצאים לחופשה משפחתית
אני ממליצה לתכנן לשתף את הילדים בחשיבה  ובתכנון הפעילויות. ישנם משפחות בהם  יש פערים גילאים גדולים בין הילדים, במקרים כאלו אני ממליצה לעשות מידי פעם  "פיצול כוחות", כך שהורה אחד מבלה עם ילד מתבגר בעוד השני מבלה בפעילות של ילדים צעירים. זמנים של שעה עד שעתיים של "זמן המלך/המלכה" במהלך השבוע ובימים נפרדים ישפרו את היחסים  בין הילד להורה.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט