התופעה הפרעת קשב וריכוז ADD  אינה חדשה. כבר במאה השבע עשרה היא תוארה על ידי פילוסוף ג'יוהן לוק, בספרות הרפואית. ג'ורג' סטיל רופא ילדים ב 1902 תאר ילדים היפראקטיביים, אימפולסיביים ובלתי מרוכזים. מ 1952 הוגדרה התסמונת על ידי המהדורה הרביעית של ה- DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) הכוללת תשעה תסמינים.

DSM הוא ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי, בו מרוכזים כל ההפרעות הנפשיות, תסמיניהן ואופן הטיפול בהן. ספר זה מקובל ורווח ברוב העולם המערבי, אותו לומדים מרבית הפסיכולוגים והפסיכיאטרים, ולפיו הם פועלים.

ההנחה הרווחת היא שתופעת הפרעות קשב וריכוז מקורן הוא ביולוגי, נוירו-פסיכולוגי. תלמידים רבים לוקים בהפרעה, ומספר הלוקים עולה כל הזמן. זה רווח יותר אצל בנים – בערך פי עשרה מאשר אצל בנות. נמצא כי רוב הילדים עם הפרעות קשב וריכוז, הינם בעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע. הם בדרך כלל רגישים ויצירתיים. רבים מאופיינים בדימוי עצמי נמוך, בעיקר בשל חריגותם ויחס החברה אליה.

בהמשך מידע נוסף על הפרעות קשב וריכוז:
מה קורה לילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז?
הפרעות קשב וריכוז – זה לא שהוא לא רוצה, הוא לא יכול! 
פיסיולוגיה: מבט לתוך מוח ADD
סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז
מהם הגורמים ל ADD
שיטת רביב
עבודה עם טכניקות של העשרה
עבודה עם טכניקות של אימון

להורדת שאלון בנושא הפרעות קשב וריכוז לחץ כאן!

לסרטון המחשה בנושא הפרעות קשב וריכוז:

הפרעות קשב וריכוז ADD  אינה תופעה חדשה, כבר במאה השבע עשרה היא  תוארה על ידי פילוסוף ג'יוהן  לוק בספרות הרפואית. ג'ורג' סטיל רופא ילדים ב 1902 תאר ילדים היפראקטיביים, אימפולסיביים ובלתי מרוכזים. מ 1952 הוגדרה התסמונת על ידי המהדורה הרביעית של ה- DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) הכוללת תשעה תסמינים.

 DSM הוא ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי, בו מרוכזים כל ההפרעות הנפשיות, תסמיניהן ואופן הטיפול בהן. ספר זה מקובל ורווח ברוב העולם המערבי, אותו לומדים מרבית הפסיכולוגים והפסיכיאטרים ולפיו הם פועלים.

 ADD, הפרעות קשב וריכוז כוללת מגוון הפרעות קליניות בעלות אטיולוגיה שונה, שהמשותף להן הפרעות קשב והתנהגות ברמות שונות, הפרעות במערכת העצבים המרכזית.

ישנן הנחות שהתופעות הן על רקע נוירו-פסיכולוגי על בסיס ביולוגי וכיום קשה מאוד לקבוע כמה אחוזים מילדי בית הספר סובלים מהפרעה זו מאחר והיא הפכה שכיחה ביותר וזה הולך ועולה בהתמדה, נראה שהשכיחות אצל בנים לעומת בנות גדולה פי עשרה. יש לשים לב, שמרבית הילדים הללו, הם בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע, הם מאוד רגישים, יצירתיים וחלקם סובל מדימוי עצמי נמוך בשל התנהגותם החריגה ויחס החברה אליהם.

מה קורה לילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז? 

A.D.D A.D.H.D

הפרעת קשב וריכוז טהורה : A.D.D הינה תסמונת נוירולוגית שמאופיינת בניתוקים, הסחת דעת ובעיות בריכוז וזיכרון. קשב וריכוז

הגדרה של הפרעת קשב אינה חסך בקשב, אלא אי רציפות קשב לאורך זמן. רבים הסובלים מהפרעת קשב, סובלים גם ממיקוד יתר של קשב. הביטוי הנוירולוגי להפרעה זו הוא בפעילות גלי מוח נמוכים במצבים בהם אדם נדרש למיקוד קשב ולריכוז. כאשר המוח אינו מסוגל לתזמן את גלי המוח הגבוהים הנדרשים ללמידה לאורך זמן, הוא אינו יכול לשמור על ריכוז וקשב לאורך זמן. אם לא נגרום למוח לתזמן את הגלים הגבוהים יותר, לא נוכל לצפות לשיפור בריכוז ובקשב. כלומר, יש רגעים בהם לאדם יש קשב והוא יכול לתפקד מצוין ורגעים אחרים בהם אין לו קשב והוא אינו מתפקד טוב, גם במטלות שהוא מכיר היטב. הקושי הביצועי בתפקודו נובע מקושי במערכת הוויסות שלו. הפרעת קשב היפר אקטיבית A.D.H.D מאופיינת, בנוסף לכל אלה, גם בתנועתיות או דברנות יתר, באימפולסיביות יתרה, בקושי באיפוק ובציות להוראות וחוקים, בחיבה למצבי מתח וסכנה, בסף תסכול נמוך, בחוסר שקט, בבעיות התנהגות ובתקשורת בין אישית.

בני אדם נדרשים לעוצמות ריכוז שונות בחייהם היום יומיים.  ילד ממוצע משנה את רמות הקשב והריכוז שלו בתדירות גבוהה. זה חלק מאופי החיים שלנו. בבוקר הוא מגיע לשיעור חינוך גופני, לאחריו שיעור בחשבון, יוצא להפסקה, חוזר לשיעור דרמה, שוב יוצא להפסקה ומסיים בשיעור כישורי קריאה. מעברים אלו ממשיכים בפעילות אחר הצהריים שלו (הכנת שיעורים, חוגים ומשחקים). המאמץ שאדם אשר מתפקד בעזרת גלי מוח נמוכים משקיע בלמידה, גדול  פי  כמה  מאדם  אחר  שעובד  עם  גלי  מוח  גבוהים. מאמץ זה גובה גם מחיר רגשי.

 אצל אדם שאינו מתמודד עם הפרעת קשב, המוח מתאים את רמת הריכוז לפעולה. אחת מהבעיות של אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב, היא שהם לא מצליחים לגייס את רמת הקשב הנדרשת לפעולה שהם מבצעים. כשהם נדרשים לריכוז חלקים במוח שלהם נכנסים למצב של תת פעילות ואז הם עלולים, מצד אחד ל'התנתק' ו'לרחף' ומצד שני להיות 'תנועתיים' 'ומילוליים' – וזאת במטרה לגייס את הקשב הנדרש להם. לילדים אלו אין את יכולת הגמישות שהם זקוקים לה ברמות הקשב שלהם. כל מטופל מגיע אלינו בשלב זה או אחר. לחלק מהמטופלים יש קשיים בקשב וריכוז וכתוצאה מכך גם בקריאה. לאחרים בעיות במוטוריקה ובקריאה, ואין להם בעיית קשב, ולאחרים הקשיים מורכבים ומשולבים. התוכנית כוללת רצף של  תרגילים תנועתיים חושיים מכוונים וממוקדים, המעוררים פעילות גלי מוח גבוהים המאפשרים מיקוד קשב וריכוז טובים יותר. משום כך, ובשל התחשבות בקצב ובצרכים האישיים של כל מטופל, הטיפול שלנו תמיד אישי ולא קבוצתי.

הפרעת קשב וריכוז -זה לא שהוא לא רוצה ,הוא לא יכול!

הפרעת קשב וריכוז

אין ילד שלא רוצה להצליח בלימודים ולהיות מעורב מבחינה חברתית. יש ילד שאינו יכול. הוא אינו יכול משום שתאים נוירולוגים, ההכרחיים ללמידה, טרם בשלו. לפעמים הקושי גלוי לעין ולפעמים לא.

 ליקויי למידה יכולים להתגלות ולהתבטא בכל שלב : מגן הילדים עד האקדמיה. הם מלווים במקרים רבים בקשיים רגשיים עקב כישלונות חוזרים ונשנים, המובילים להתפתחות של דימוי עצמי נמוך ולירידה בנכונות ללמידה. לצפות מאדם שאינו מצליח לפענח קריאה, לתרגל קריאה ובדרך זו ללמוד לקרוא, זה כמו לצפות ממישהו להדליק אור על ידי לחיצה על מתג אשר אינו מחובר בכבל למנורה. כלומר, אם לא נפתח את המסלולים המוחיים המיועדים לקריאה, לא יוכל האדם לקרוא כהלכה.

 מוחנו מגיב לאימון ותרגול כמו ששרירים בגופנו מגיבים לתרגול. תרגול מצטבר של קריאה יעיל רק כאשר קיימת תשתית התפתחותית ללמידה נכונה.

 פיסיולוגיה: מבט לתוך מוח ADD

 מבחינה פיזיולוגית נראה שקיים הבדל בחלקים שונים של המח בין ילדים הסובלים מהתסמונת לבין כאלה שלא.

 ADD פוגעת בשטחים רבים של המוח:

 1) בעיקר בקליפת המוח הפרהפרונטאלית (prefrontal cortex), החלק במוח האחראי על יכולת הריכוז, שיפוט, הארגון, התכנון והשליטה על הדחפים; חוסר איזון באזורים אלו פוגע ביכולת האדם לשלוט בפעולותיו וגורם להתנהגות אימפולסיבית. באזור זה נמצאים גם נוירו-טרנסמיטורים חשובים כגון דופמין, נורפינפרין, סרוטונין המשפיעים על המצב הנפשי.

 anterior cingulate gyrus (2(תיבת ההילוכים של המוח)

 3) האונות הטמפוראליות, (בהן מאחסן המוח את הזיכרון והניסיון)

 4) ה- basal ganglia המספקים את הנוירוטרנסמיטר דופאמין (המניע את קליפת המוח הפרהפרונטאלית)

 5)  המערכת הלימבית העמוקה  (מרכז השליטה המוחי על מצבי הרוח )

 תמונות לפני ואחרי הסריקות הראו שבאמצעות טיפול אפקטיבי (שיטת רביב ), פעילות המוח יכולה להשתפר באופן דרמטי ומאפשר לסובלים מ ADD גישה טובה יותר ליכולתם.

 סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז

 בדרך כלל בהפרעת קשב וריכוז ניכרים התסמינים כבר בילדות הקדומה. דיאגנוזה נשענת על תשאול לגבי כלל התסמינים (כפי שמפורט בהמשך). מידע חיוני מתקבל מההורים ומהמורים לגבי ההיסטוריה, מינקות, של הילד. כמו כן נעשות בדיקות מקיפות כולל בדיקת שמיעה ובדיקת ראיה, על מנת לשלול בעיות חושיות הקשורות לנושאים אלה. כך גם נבדק התפקוד של בלוטת התריס. עיקר האבחון הוא קליני, עפ"י תשאול. במקרה של חשד למחלה מוחית כגון אפילפסיה מתבצעת בדיקה נוירולוגית, או EEG אלקטרו-אנספלוגרמה.

 מבדקים מקובלים ליכולת מיקוד הקשב לאורך זמן:

CPT (Continuous Performance Test) – של קונר, הוא מבחן ממוחשב בן חמש עשרה דקות הבוחן קשב, ערנות, זמן תגובה ושליטה בדחפים.הפרעות קשב וריכוז

 – BRC  אבחון נוירוקוגניטיבי ממוחשב הפועל באמצעות מערכת שמופעלת ע"י מסך מגע. האבחון אורך כארבעים דקות עד שעה ומספק מידע מקיף, מדויק, אובייקטיבי ומהימן על תפקודי הקשב השונים.

 הדו"ח המתקבל לאחר האבחון, מציג את הפרופיל הקוגניטיבי של הנבדק על ידי השוואה לנורמות, על פי גיל, מין ושנות לימוד. מטרת האבחון לספק מידע על החוזקות והקשיים של הנבדק בכדי לתמוך בקבלת החלטות לגבי אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

כל אחד יכול לזהות חלק מהסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז. אולי אף את כולן. אבל לא די בכך לשם אבחון. אם ילד משתולל ומפריע מידי פעם, לא בהכרח מדובר בקשב וריכוז. ההגדרות לתופעה הן מאוד ספציפיות וממוקדות. תדירות ההופעה של הסימפטומים, למשל, חשובה ביותר. משך התקופה בה קיימים הסימפטומים – לשם אבחון התופעה – מדובר על תקופה של חצי שנה ברציפות ויותר. נבדקת גם ההשפעה על תחומים שונים לשם אבחון התופעה, עליה להשפיע על שני תחומי חיים לפחות, בבית הספר, בבית, בשעות הפנאי וכדומה.

באבחון אצל מבוגרים, בודקים אם התסמינים משפיעים על השגרה בהסחת הדעת, אימפולסיביות, חוסר בסבלנות, שכחה, בעיה ביכולת הריכוז, נטייה לכעוס, קשיים בהתארגנות, קשיים לשמור על מקומות עבודה, וקשיים במערכות יחסים.

  ד"ר דניאל ג. אמן  פסיכיאטר מומחה בסריקות מוח SPECT

 (single photon emission computed tomography ) ביופידבק מתאר שישה סוגים של ADD. ככל שנדע לסווג,  ניטיב לטפל, לעזור ולהבין יותר טוב את הלוקים בהם.

 טיפוס 1 – הסוג הקלאסי

 טיפוס 2  – סוג ליקוי קשב

 טיפוס 3  – סוג מיקוד יתר

 טיפוס 4 – סוג של האונה הטמפוראלית

 טיפוס 5 – סוג לימבי

 טיפוס 6 – סוג "מעגל האש"

 מהם הגורמים ל ADD?

 קודם כל תורשה וגנטיקה. אם להורה אחד יש ADD, אזי הוא יהיה קיים גם ב- 60 אחוזים מן הצאצאים. אם לשני ההורים יש ADD, אזי הוא יהיה קיים ב-80 עד 90 אחוזים מילדיהם. פסיכיאטרית הילדים פלורנס לוי, מצאה ש81 אחוזים מקרב תאומים זהים חלקו ביניהם ADD, שעה שתאומים לא זהים חולקים ADD רק ב-29 אחוזים מן המקרים.

 הפרעה בויסות החושי SPD: בעיה שכיחה, אך לעתים קרובות מאובחנת באופן מוטעה, שבה מערכת העצבים המרכזית שוגה במתן פירוש למסרים מן החושים. הילדים האלה מראים קובץ של סימפטומים כמו רמת פעילות גבוהה או נמוכה במיוחד, תגובתיות יתר או תת-תגובתיות למגע, תנועה, צלילים, מראות, טעמים או ריחות, בעיות בקואורדינציה, מתסכלים ,אלימים, חסרי שקט פנימי ו"גבולות" מאפיינים ילדים עם ADHD .

 פגיעות בראש : במיוחד בצד השמאלי הקדמי של המוח, יכול לגרום נזק חמור. מוחנו רך כחמאה רקה לאומת הגולגולת שהיא קשה. מוחנו הוא חלל סגור, כאשר סופגים מכה בראש, אין למוח לאן ללכת, הוא מוצא עצמו מוטח אל הדפנות, הרכסים והשפות החדות של הגולגולת, כשנימים דם קטנים נקרעים אגב כך ו גורמים לדימום. ההכרה נשלטת על ידי מבנים בעומק גזע המוח. גזע המוח עשוי לא להיפגע בזמן פגיעה בראש, אבל עשויה להיות פגיעה ניכרת בקליפת המוח או פני המוח, גם ללא איבוד ההכרה. כאשר קליפת המוח הפרהפרונטאלית  נפגעת, יש לאנשים יותר סימפטומים דמויי ADD. הפגיעות יכולות להיווצר בנסיבות שונות, נזק מלידת מלקחיים, נפילה ממדרגות, אופניים, מכה בזמן קטטה, הטחה ראש בילדות, תאונה דרכים.

 חשיפה לרעלנים: כשהמוח חשוף למחסור בחמצן או לחומר רעלי כלשהו, סביר שיפתח סימפטומים של  ADD-הפרעת קשב וריכוז. מחסור בחמצן עלול להתהוות אצל תינוקות הנולדים טרם זמנם ואשר ריאותיהם אינן מפותחות די הצורך, תינוקות הנולדים כשחבל הטבור כרוך סביב צווארם, ואנשים שהיו מעורבים בתאונות טביעה. מחסור בחמצן גורם לירידה בפעילות המוח. חשיפה עוברית לסמים, אלכוהול וסיגריות חושפת בין היתר את הילד לסכנת  ADD ולליקויי למידה. גם סביבת מחייה עם זיהום אוויר כבד חושף אותם אנשים למחסור בחמצן.

 תזונה לקויה: בימים אלה התזונה של הילדים עשירה בפחמימות (סוכר, לחם לבן, מוצרי קמח לבן),ודלה בחלבונים וכמעט חסרת ירקות. ילדים אוכלים דגני בוקר עתירי סוכר ודברי מאפה מתוקים. התזונה שלנו מספקת את הדלק לתפקוד המוח. ד"ר אמן מצא שתזונה עשירה בפחמימות פשוטות יוצרת בעיות אצל רוב האנשים, במיוחד בעלי ADD. רוב הילדים והמבוגרים הצליחו להגיע לרמה טובה יותר של ריכוז ותפקוד על ידי תזונה עתירת חלבונים ודלה פחמימות פשוטות. מאכלים המלאים בסוכר או חומרים המתפרקים בקלות לסוכר, גורמים לעלייה חדה של סוכר בדם.  בעקבות זהות יש שחרור מידי של אינסולין המוריד את הרמת הסוכר בדם. הדבר גורמת לאנשים עייפות, בלבול וחוסר קשב ומשחרר הורמונים ממריצים מבלוטת האדרנל שגורמים להתנהגות ההיפראקטיבית ולחוסר המנוחה. במזון יש מעל חמשת אלפים כימיקלים כמו צבעי מאכל, חומרים משמרים, משפרי טעם וריח, סליצילטים שונים. אצל ילדים רבים קיימת רגישות לחומרים אלה, ותוצאתה משפיעה על ההתנהגות שלהם. רק דוגמה אחת: צבע מאכל צהוב (E 102-טרטרזין) מעורר מוכר מאוד של תגובות אלרגניות, ועם זאת השימוש בו נפוץ מאוד. הוא נמצא במשקאות רבים, בתרכיזים, ממתקים שונים, שקדי מרק ועוד.

מחסור בפעילות גופנית: פעילות גופנית מגבירה את זרימת הדם למוח. ילדים מבלים יותר זמן בתוך הבית ועסוקים בפעילויות הדורשות מעט מאוד מאמץ גופני. אורח חיים הכרוך בישיבה רבה עלול לגרום להיווצרות סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז ADD/ADHD.

 יש פיתרון!

 אני עובדת במכלול של שיטות המהוות טיפול ממוקד לצרכים של המאמן. אני מאמינה שרק על ידי טיפול כוללני המותאם במיוחד לצרכים הספציפיים של הילד, אפשר להביאו לשיפור משמעותי ולמימוש מכסימלי של הפוטנציאל שלו בזמן הכי קצר. טיפול מותאם כזה חוסך מהילד זמן תסכול ומההורים חוסר אונים וכסף רב. הטיפול מביא פתרון מיידי וכמו כן, מלמד את הילד טכניקות לטיפול עצמי כאורך חיים עבורו ועבור ההורה כאחד. הנוסחה הטיפולית המצליחה ביותר הינה ילד – מטפל – הורה – בית ספר, כך אני מאמינה וכך אני עובדת.

 שיטת רביב

 שיטת רביב היא שיטה נירו- קוגניטיבית חדשנית ויעילה לאימון ותרגול של המוח

 המסלולים הספציפיים הנדרשים ללמידה מתפתחים בהתאם לתהליך ההתפתחותי של האדם. המוח מגיב לאותם מסרים ויוצר מעגלים מבנים נוירולוגיים כדי להסתגל. אם המסרים המבוססים על תרגילים מסוימים ממשיכים להגיע בעקביות בתקופה של לפחות שלושה חודשים, תפקודים חסרים הגורמים לדיסלקציה, דיספרקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, יכולים להשתפר ולהוביל את המוח לתפקוד טוב יותר. על פי ד"ר ג'ון רייטי, קשרים נוירולוגיים הם "מבנה פיסי הזקוק לאימון ותרגול" (Physical system in needed training a practice"( Ratey, 2001.P.6" ). האימון הממוקד מוביל לשיפור תפקודי המוח בתחומים כמו:ריכוז, ויסות, שליפה, תפיסה דו מימדית, תפיסת רצף, זיכרון עבודה וכו', אז המוח בשל ללמוד אסטרטגיות למידה יעילות. זו הסיבה ששיטת רביב "מקפיצה" קדימה בצורה משמעותית ביותר, מתמודדים עם לקויות למידה הנעזרים רק בהוראה מתקנת, או רק בקלינאי תקשורת או רק באימון אישי. ללא תשתית נוירולוגית הנדרשת ללמידה, לא תהיה למידה. זה כמו  שהלמידה תעבור  מבעד לדלת סגורה. במקרה כזה שיטת רביב יכולה להיות המפתח לדלת.

 לשיטת רביב שלושה תהליכים בסיסיים הפועלים במשולב:

1. גירוי המוח ליצירת מסלולים מוחיים ספיצפיים הנדרשים ללמידה: שלב א: תוכנית ממוקדת לזיהוי פערים התפתחותיים ולהתערבות מכוונת לגישור על הפערים שנמצאו. התוכנית מבוססת על תרגול תנועתי חושי הדרגתי ומובנה, המאמן את המוח לעבוד בשיתוף פעולה ותיאום מלא בין חלקיו. לבסיס זה מצטרף תירגול מובנה המאפשר יצירת מבנים נוירולוגים חדשים. שלב ב: אימון המוח לרכישת ו.או תיקון כישורי למידה וקשב. 2. אימון המוח לשליטה בתפישה דו מימדית: אימון המוח בפיתוח וביסוס תפישה דו מימדית הכרחית לפיתוח מיומנויות למידה יעילות: התפתחות תקינה של תפישת רצף וכיווניות, פיענוח אותיות, מילים ומשפטים, הבנת הנקרא, יכולת ליצור מושגים קישור בין רעיונות ותפישה חשבונית יעילה. 3. שליטה בגלי המוח: רמת פעילות גלי מוח גבוהה מעידה על יכולת ריכוז לאורך זמן. רמת פעילות גלי מוח נמוכה מעידה על מאמץ רב המושקע בפעילות הדורשת מיקוד קשב ועל קשיים בריכוז. היכולת לעבוד ברמת פעילות חשמלית משתנה פרושה: שליטה בלמידה. שיטת רביב היא תוכנית אפקטיבית לשליטה בכל טווח גלי המוח. התוכנית מפתחת את היכולת להגביר את פעילות גלי המוח לצורך מיקוד קשב ושליטה בלמידה, ולהוריד את פעילות גלי המוח לצורך הרגעה מחרדת בחינות והרפייה בכלל.

 בתחום החושי אני עובדת עם ילדים שובבים, אנרגטיים מאוד והיפראקטיביים בשילוב טיפולי מגע שונים המרגיעים אותם כגון : שיאצו, מסז' שוודי ואיזון הגוף.

 הטיפול באמצעות השיאצו "לחץ אצבע" מהווה פתרון יעיל במצבים שונים של חוסר איזון וחסימות .על ידי טכניקות  עיסוי שונות, מניפולציות, מתיחות ותרגילי נשימה מסייעים לשיפור איכות החיים. קיימים ממצאים מחקריים המעידים על חשיבותו של המגע בהתפתחות פגים, תינוקות, ילדים ומבוגרים. ידועה גם שמגע גורם להפרשת חומרים מרגיעים למערכת העצבים המביא איתו כלי עזר בטיפול והתמודדות עם ילדים ADHD.

 שיטת איזון הגוף של משה אלבאום

הגוף הוא "חומרה" שמביאה לידי ביטוי את תהליך הלמידה האנושי דרך מערכות מוטוריות: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, מערכת שרירי העיניים וכן הלאה. על מנת ש"חומרה" זו תעבוד חלק, ביעילות וללא מאמץ, ה"חוטים" (כלומר, מערכת העצבים והמוח) חייבים להיות מחוברים נכון. כאשר מסיבה כלשהי מערכת העצבים לא מפותחת מספיק, או לא הבשילה, הגוף לא יכול לבצע היטב מגוון משימות. מצב זה מכביד מאד על תהליכי למידה ועל פעולות יומיומיות פשוטות.

"החדשות הטובות" הן, שמערכת העצבים ניתנת לשיפור ולשכלול. מאחר שכך, בכל רגע בחיים ניתן לשכלל את ההקשרים העצביים במוח ולהעלות את רמת הביצוע המוטורי של האדם. השיטה היא שילוב  בין הנושאים שיאצו, רפלקסולוגיה וביו- אנרגיה.

 עבודה עם טכניקות של העשרה אינסטרומנטלית של פרופסור פוירשטיין

 העשרה אינסטרומנטלית היא תכנית התערבות טיפולית המורכבת מתרגילים של נייר ועפרון המוגשים לתלמיד באמצעות דפי עבודה מיוחדים. זוהי שיטה המבוססת על תורת התיווך של פרופסור ראובן פוירשטיין, חתן פרס ישראל לחינוך. היא מהווה דגם של תיווך שמטרתו להקנות למקבל התיווך את הכלים הקוגניטיביים ההכרחיים לתפקוד קוגניטיבי תקין.

העשרה אינסטרומנטלית מורכבת מחוברות עבודה שיוצרות את התנאים המתאימים לתיווך. החוברות האלה נקראות כלים.

 עבודה עם טכניקות של אימון המיועדות לאנשים ילדים  עם ADHD ולקויות למידה

 הלימודים בתחום הנ"ל הועברו על ידי דר' איריס ברכוז – פסיכולוגית חינוכית מומחית ומאמנת אישית לילדים ומבוגרים בעלי ADHD  ולקויות למידה. האימון לADD  הינו שותפות מתמשכת המסייעת למתאמנים לעייל ולהעשיר את איכות חייהם. האימון עוזר לאנשים עם ADD להתמקד במטרות, להתגבר על מכשולים ולהתמודד עם סוגיות הקשורות ל ADD כמו ניהול זמן, התארגנות, ערך וביטחון עצמי.

להורדת שאלון בנושא הפרעות קשב וריכוז לחץ כאן!

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט