טיפולי מגע (איזון הגוף והתנועה של משה אלבאום) ככלי טיפולי בבעיות שונות אצל ילדים, במה הוא יכול לסייע? להלן רשימת תחומים בהם הוא יכול להועיל.

תנועה, מגע ונשימה מהווים כלי טיפולי. הם מאפשרים לילד לחוות את עצמו דרך גופו ולפתח מודעות עצמית והרגלים נכונים. אצל ילדים המתקשים ביצירת קשר עשוי הטיפול במגע להוות חוויה מתקנת וערוץ חדש לתקשורת, במיוחד אצל ילדים אשר תבנית הנפש, מודעות וגבולות של גופם לא התגבשו. ליקויים מוטוריים ונפשיים נובעים מליקוי באיזון האנרגטי ברבדים עמוקים ביותר. לפעמים בעיות נפשיות נוצרות או מחמירות עקב בעיות דימוי גופניות. תיקון הליקוי המוטורי, שמהווה טיפול חיצוני, יכול לסייע לשיקום הביטים הנפשיים והחברתיים של הילד. קשיים  גופניים – רגשיים עלולים לגרום לקשיי למידה.

קשיים אלו כוללים:

– יציבה לא נכונה/ שרירי יציבה חלשים, נשימה שטחית, כיווצי שרירים באזור העורף והכתפיים שאינם מאפשרים זרימת דם מספיקה אל המוח, בעיות במוטוריקה עדינה   (שליטה באצבעות ובעיניים ותיאום ביניהם), חוסר תיאום עין-יד, עין-רגל.

– קשיים הקשורים לאי-בשלות מערכת העצבים.

– התפתחות בלתי מספקת של מערכת העצבים.

– ערוצי תקשורת עצבית בלתי מפותחים (קורפוס קאלוסום-"הגשר" העצבי המקשר בין ההמיספרות במוח) עקב חוסר בתנועה ודילוג על שלב הזחילה, פוגעים בקואורדינציה המוטורית וביכולת הלמידה.

– הפרעת עיבוד חושי (SPD),המתבטאת בעודף או תת- רגישות באחד החושים או יותר, יוצרת קשי התנהגותי-רגשי, קושי בויסות ובריכוז עקב חוסר יכולת לבצע    אינטגרציה של המידע המתקבל מהחושים (הצפה או חסר במידע): חוש המגע (טקטילי), חוש השמיעה-רגישות לרעש, חוש הראייה, הפרעה  בשיווי המשקל (החוש הווסטיבולרי). כל אלה מובילים לירידה בערנות בזמן ישיבה סטטית, לילד יש צורך לנוע כדי להישאר ערני.

בעיה בתחושה העמוקה בגידים במפרקים ובשרירים (החוש הפרופריוצפטיבי), מובילה לסכמת גוף בלתי תקינה (ייצוג לא מדויק של הגוף במוח) ולכן, לסרבול מוטורי ולקושי בכתיבה ובהתמצאות מרחבית.

– קשיים רגשיים והתנהגותיים, קושי ביכולת הבעת רגשות, קושי בשליטה על רגשות, ביטחון עצמי, דימוי גוף, קושי בנטרול כעסים. בעיות רגשיות המתבטאות במתח, עצבנות ולחץ הן גורם מרכזי הפוגע ביכולת להתרכז, לשבת בשקט, לחשוב וללמוד.

ניתן לשפר את השליטה בשרירים ולחזק אותם, לפתח את המודעות העצמית הגופנית, לחזק את כוח הרצון ולשפר את הדימוי והביטחון העצמיים באמצעות עבודה גופנית. דרך העבודה כוללת מגע ועיסוי, תרגילי גמישות והרפיה ותרגילי תנועה מגוונים, הכוללים תרגילי  מוטוריקה גסה (תנועות הגפיים), תרגילי קואורדינציה, תרגילי מוטוריקה עדינה (גרפו מוטוריקה ותנועות הידיים והעיניים), וקואורדינציה מורכבת המשלבת בין האינטליגנציה הגופנית, החשיבתית והרגשית.

באמצעות התרגול, טיפולי מגע ועיסוי, ומדיטציות דמיון מודרך, חש המטופל שחרור מהמתחים המצטברים בגוף ושיפור ביכולת הריכוז והלמידה ע"י שיפור הנשימה, היציבה ושיווי המשקל, השגת רגיעה והרפיה נפשית/גופנית, שיפור השליטה בעיניים, שיפור הקואורדינציה המוטורית הגסה והעדינה, ויסות הרגישויות החושיות והגברת התיאום בין המערכות (אינטליגנציות) השונות. כל אלו  מאפשרים תפקוד ברמה גבוהה יותר עם פחות מתחים.

עקרונות טיפולי מגע:

1. הכרת השלם שבגוף – התייחסות אל כל הגוף כיחידה אחת ולא רק אל החלק הבעייתי.

2. עוצמתה לחיצה הדרגתית. "כניסת" הלחיצה תהיה הדרגתית, מן החיצוני לפנימי ומאזורים חיצוניים כגון גב, כתפיים וכפות רגלים, לפנימיים יותר כמו הבטן.

3. רכישת מיומנויות בהרפיה ובנשימה.

4. הגברת  המוטיבציה על ידי חוויות של הצלחה. במהלך הטיפולים ינסה המטפל להצביע על הנקודות בהן התקדם הילד, הן מבחינת יכולת ההרפיה והן ביכולת    התמודדות עם הלחיצות, עוצמת הלחץ – כוח וטווחי תנועה . על מנת להתקדם יש צורך למספר תרגילים פשוטים שהילד יכול לתרגל לבד או עם הוריו בביתו במשך כמה דקות, כמה פעמים ביום. תרגילים אלו יצביעו על שיפור בטווח של כמה טיפולים.

שיאצו בדומה ללמידה חומר בעל פה, מקנה לגוף זיכרון טיפולי. כעבור כמה פגישות בודדות מבין המטופל מה המטפל מצפה ממנו,  אך אינו יכול לבצע זאת בעצמו. לאחר  מספר טיפולים הופך המידה הנלמד (חושית, נשימות והרפיה) למשהו מובן אשר ניתן לשימוש בכל עת שנרצה.

משך טיפולי מגע:

משך הטיפול הוא אינדיבידואלי. לפעמים התועלת בטיפול בן כמה דקות רב מטיפול ממושך בילד שמתמסר יותר בקלות לטיפול. יש לזכור שהטיפול אינו בכפייה, חשוב לעשות אותו בשיתוף פעולה עם הילד גם עם נדרשת יותר מפגישה אחת או שתיים.

אני מאמינה בחשיבות ללמד גם את ההורה לבצע חלק מהתרגילים. אין תחליף למגע של אדם מוכר ואהוב על הילד .

טיפול ממושך מדי עלול להתיש ולפגוע, לכן חשוב להתאים את משך הטיפול למצבו של הילד וסבלנותו לשאת את הטיפול. ילדים רבים מתמסרים אך אחדים מאבדים סבלנות תוך רגע, במקרים אלו יש לטפל בדרך של משחק והפעלה אקטיבית.

כמטפלת רב תחומית אני מציע לו ולכם ההורים טיפול מגוון המתאים את עצמו לצרכים של הילד (מוטורי, חושי ורגשי). כמו כן אני מלווה אתכם ההורים בהתמודדות בבית, בין האחים וגם במסגרות החינוכיות. במסגרת עבודתי אני נפגשתי עם ילדים בכול הקטגוריות. אני מכבדת אותם, את מקומם ואת יכולתם. יחד עם זה,  אני נותנת להם להתנסות בחוויות שונות, לחוות הצלחות ונותנת להם זמן להבין שהם יכולים להשתפר,  יש מי שיעזור להם ושאנו מאמינים בהם.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט