אינטליגנציה, למידה ומשחק, מי מכין את הילד להצליח בחיים?

מה זה אינטליגנציות מרובות?
מאמר 2 בסדרה

משחק הוא  בעל ערך משמעותי בהתפתחות של כל ילד אשר דרכו הוא חווה, מתנסה, חוקר את העולם סביבו. זה האופן בו הם יוצרים, מסכים מסקנות ולומדים על רעיונות ותופעות  ,כמו גם לומדים על עצמם ,על עולמם הרגשי,  התנהגותי, החברתית, הרגשי והגופני.

שאלות שעלו מהחוויות היום יומיות  כאם  לשלושה ילדים שהתבגרו.  את מרבית שנות הגן ובית ספר שהחזירו אותי לילדותי בה חלמתי על ספרים ללא מילים ובית ספר שהיו בו רק הפסקות. יותר משתי עשורים עובדת עם ילדים  בשיפור תפקודים, לכל ילד קושי אחר איתו הוא  מגיע כדי להתגבר. לא משנה הגיל,  התחושות הם דומות. בית ספר זה דבר לא כייף, שיעורים משעממים ומלחמת התשה בהרבה מאוד בתים .לא הכל תלוי בסמכות הורית ולהעמיד מול הילד עמדה חד משמעית של חובות וזכויות. יש משהו מהותי הרבה יותר שכאן יש לתת מענה. ילדים נולדים סקרנים מטבעם ולמידה של אותיות, מספרים צריכה להיות האמצעי דרכו הילד  הופך לחוקר עצמאי של תכנים ונושאים מורכבים יותר ויותר .מצופה לראות בהם תשוקה לחקירה ,לנסות דברים חדשים, ליזום הזדמנויות ,השערות. אך מה שגודל עם הגיל זה חוסר הרצון ללמוד, להכין שיעורים ולהגיע לבית ספר ללמוד ולא רק לראות חברים.

לא הקושי בלמידה  ולא הפרעת הקשב יפריעו  לילדים שלי  ללמוד לקרוא.  בעיקר  אופן הלמידה  שלא התאימה לאופן הפיענוח של השפה שבה לימדו . חוברות בהם עשרות דפים של אותו תרגיל עם מדבקות וציורים  בדרך אחת של מיצוי הפתרון  שאם הם הבינו את הדרך אז הם הבינו את התרגיל .האם זה אומר שפתחו חשיבה חשבונית?  להם כמו לרבים אחרים הלמידה לא הייתה דבר שעורר התלהבות. יאמרו אנשים שאולי  היו קשיים כמו לקויות למידה, הפרעת קשב, מחוננות לכן רואים  כל מטלה או שיעורי בית  כקושי, שעמום ולפעמים סיוט, במיוחד להורים אחר הצהריים. מלחמות יומיומיות  שמוצאים מכל  בני המשפחה את החוויה של להיות משפחה ,ורק המחשבה מעוררת לחץ דם. אמונה ביכולתם, זיכרונות רעים וטובים מהעבר גרמו ליצירתיות  להגיע למחוזות שלא הכרתי .מה לעשות אם לילד  אחד הכנה למבחן  על יציאת מצריים ,עשר מכות ,קרובי משפחה ועוד. ומה אם לילד אחר לזכור את לוח הכפל  אחד ולתמיד . כל הדרכים שחיפשתי כדי לשפר את התחושה לחוויה שקטה  בעשייה בהנאה  ולעזור להם  להתגבר על התחושה  של תסכול, חוסר אונים, שהייתה מורגשת והשעמום  שמרביתם  טענו בקול רם.

למדתי אצל אנשים מגוונים בדרך חשיבה וטיפול אבל כולם לימדו את המיטב בכל אחד מהגישות והוספתי תובנות ונקודות שפיתחתי בעצמי. ככל שהשנים עברו הילדים שלי התקדמו ובנוסף גם מאות מטופלים .שאלות שליוו את דרך שלי ושל הרבה מאוד הורים ,אנשי חינוך ומטפלים. כיצד  ומה ניתן  ללמוד  דרך משחק ?האם הנלמד דרך משחק ישמר עד המבחן? איך זה יכול לבוא לידי ביטוי בכיתות?  לפני כעשור זכיתי בהזדמנות  לקחת חלק מפרויקט חדשני באחד הערים במרכז. כל הניסיון והאמונה שהייתה לי בתהליך הלמידה במשחק וחוויה סנסו-מוטורי  באה לידי ביטוי בליווי שכבת א' וב' ו10 ילדים שהוגדרו במצב נמוך מאוד למצופה לגילם  ולמשפחותיהם אין באפשרותם  לקחת על עצמם ברובם מעורבות בתוכנית עבודה הביתית.

SAMSUNG

למרות השנים שעברו ,תחושת הסיפוק מההישגים שלהם הם הגיעו, לראות  שבע  מורות מפעילות תכנית למידה שכללה את התכנים של  למידה בשילוב משחק ,תנועה ותחושה. לא עבור כל הצוות הייתה הסכמה לחשיבות של פיתוח  משחקים כדי לעשות הקנייה ,חשיפה ותרגול של הנלמד. משחק כדרך לפיתוח אינטליגנציה, למידה  המתרחשת תוך כדי הטלת קוביות, משחק בניה בקוביות, קפיצות במשחק קלאס,  רביעיות בקלפים ואין סוף לדמיון. למה משחק? למה תנועה? למה ספורט נזכרתי  פתאום? אספקטים רבים  יגידו שילד צריך להבין שהבית ספר כמו בצבא ומקומות העבודה  לא משחקים  משחקיים ויש חוקים וכללי התנהגות.

למעשה זו  טעות ותרוץ של רובם להצדיק את זה שהם לא יודעים ללמד אחרת, שמפחדים משינוי , שמפחדים להיות שונים ובעיקר מפחדים להיות השונים. מאז שנולדנו לימדו אותנו מה נכון לעשות, איך לדבר, איך להתנהג, איך לאמין לדרך מסוימת  שנקבעה. ומה נחשב להצלחה? מה מביא אותנו להצלחה? איך הופכים למוצלחים ? לחכמים ולעשירים? לעבוד קשה בשביל להרוויח כסף ,כי רק אם נעבוד 24.7 יש סיכוי שנרוויח כסף ונקנה בית. אותו מרוץ לא נגמר. ואז מגיעים הילדים , דרכם הגשמנו את התובנה של האדם המושלם. בהצלחתם וחזרה על אותם אמונות שקיבלנו מההורים. זה האידאל התרבותי? כמה מאתנו יצאו מקו ההתנהגות שראינו ושנכתב בילדותינו? כמה מאתנו גילינו שאמונות אלא לא בדיוק היו כמו שנאמר לנו ,ובכל זאת עשינו ומצפים לעשות אותם דברים כפי שלמדנו. כמה  מאתנו זוכרים כמה קשה היה ללמוד, להבין תרגיל בחשבון או להתכונן למבחן. את הכעס של ההורים או את ההערות של המורה. חלקם הצליחו להגיע לבית ,רכב, נסיעות לנופש קיץ וחורף, רווחה כלכלית שלעולם לא תהיה מספיק מוערכת .

אבל שלילד קצת קשה והגננת או המורה מתארת ומשמיעה טענות על התנהגות הילד ,חלקם בוחרים לומר שהכל בסדר . רק שובבות, שכבר יש אבחון ,ונדרש בכל זאת להתחיל טיפול ,אומרים ,אני גם הייתי כזה, הוא מזכיר לי אותי .גם אני עשיתי אותם דברים . תיראו לאן הגעתי? מתי לחשוב אחרת, להתנהג אחרת להיות שונה הופך להגדרה שמשהו לא בסדר  ? אבל כולם יחזרו כמעט על אותם אמירות ששמעו בילדות, ישוו חינוך של פעם עם החינוך של היום? מבט אחד של …כדי שאני התיישר? האם זה חינוך לכבוד או לפחד ?כל כך הרבה שאלות ומה הקשר למשחק.?

מראשית חייו תינוק הוא מדען. סקרנות מולדת מלווה אותו  מראשית היווצרותו. כבר  בשליש האחרון של העוברות , העובר קולט גירויים כמו אור ,רעש, טעם מזיז רגליים, ידיים, משנה תנוחות, מגהק ומכין את עצמו על בסיס התנסויות  עצמיות או כתגובה  לסביבה פנימית דרך הרחם או חיצונית מגוף אימו. הוא לומד מהתנסויות, מחוויות, המביאים לרסיסי מידע להגיע לאזורים שונים במוחו ודרך רשת ענפה של קשרים עצביים.. המידע נאסף ומצטרף לרסיסים אחרים שלאט לאט מביאים לתובנות חדשות שניבנו מההתנסויות השונות . לא טאבולה  ראסה והסביבה יקבעו על בסיס התגובה מה נהיה אלא השילוב של התנסות בסביבה, החוויה ואמון בקשר עם ההורים והחברה הקרובה והמיתן הגנטי שאתו  נולד הילד הם שהביאו להתפתחותו

האינטליגנציה  היא ביטוי של חשיבה שבעזרתה האדם מפתח פרשנויות, שמאפשרים לו להבין   איך מתנהלים בחברה ,בעולם על בסיס ידע ,תכנים המושפעים מגורמים כמו: תרבות , חברה, מסורת, מנהיגות שהם גורמים  חיצוניים וגם מהרגשות, סגנון ותכונות אופי ותחושות גופניות הם למעשה גורמים פנימיים. הפעולות קוגניטיביות מונעת על ידי מוטיבציה –(רצון ומענה לצרכים ) ונטיות הייחודיות לנו כאדם מבדילות אותנו מבעלי החיים.

SAMSUNG

הלמידה שילד רוכש,היא פונקציה של סקרנות, תנועה, חישה ,התנסות, רגשות ,פרשנות, הסקת מסקנות, זיכרון  עבודה, גמישות מחשבתית, חשיבה והקשר , חיפוש מענה לצרכים תוך כדי הבנה של מה מותר ואסור, תחושת ביטחון ואמון על עצמו כאדם ועל העולם סביבו. אז מתי הפכנו עקרונות אלו לדף נייר? חוברת מחברת ושש שעות של ישיבה בשקט ? עוד בגן יוצרים אומנות מחזור, לומדים מבדידים לפתור תרגיל בחשבון, מחיבור קוביות לומדים התמצאות במרחב.

אם עקבנו אחרי הוראות של הקוביות שבסופו של דבר התקבל דגם המשאית האהובה. אך כמה תסכול ,אכזבה כאשר לא יצא אפילו דומה או שהתפרק כאשר כמעט סיימתי לחבר. כך הילד גודל מהתנסויות והבנה שיש סיבה ותוצאה. ומקשר בין החוויות .בכל גן יש לפחות – 5מוקדי פעולה שבהם לומדים במשחק פתרון בעיות, לחקור מה יקרה שמחליפים את הסדר ומה יקרה כתוצאה של שיתוף פעולה ופגיעה של ילד שהיה לי לחבר.

ב 12 שנים בין יסודי עד בגרות מלמדים אותנו בעיקר יכולות זיכרון , דקלום של חומרים במקצעות שונים שרמת "ההבנה" מוערכת בדרך קבוע , שמקבלת כתשובה נכונה רק את הציטוטים  של חוברת או סיכומים שנכתבו על ידי מורה. ככל שתדייק לנאמר בכיתה ,כך תגדל הערכתך בתעודה. איך יום לאחר מבחן 60 אחוז של חמר הנלמד אינו נמצא כבר במאגריי המידע? איך כאשר מגיעים לצבא, לחיים בשוק העבודה , בלימודים באקדמיה אפילו בטיול לאחר הצבא, מה שקובע את הצלחתך , את זה שתיבחר לפני כולם , שתגיע לתפקידים בהנהגה או לתפקיד המבוקש ביותר בחברה זה היכולות החשיבה היצירתית? זו שמחקו את קיומה בכניסתך לכיתה א'. חשיבה ביקורתית שמנתחת מה הם הסיבות שהביאו למצב או כזו שתגרום שהמוצר של החברה שלך יימכר לפני של המתחרה במחיר יקר בהרבה. מי מכין את הנער להגיע לצבא מוכן לכל אתגר, ומלמד אותו אסטרטגיות לניתוח תוצאות ועד כמה נוסחה פיתגורס זה לא רק חישוב ערך הצלע של משולש אלא דרך לבריחה משדה יריות בקרב, ועד כמה  לא להשלים עם תשובה שנאמרה לך יכול להיות התחלה של בניה של חללית חדשה.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה