גירוי יתר חושי

רעיונות נוספים למניעה והתמודדות עם הצפה חושית-גירוי יתר חושי – מאמר 5

אז כמו שאומרים הסוף זו נקודת ההתחלה, המשפט הזה רלוונטי ברגעים שאנו מנסים לעזור לילד בעל הנטייה להצפה חושית. 

אני אחזור על כמה מהנקודות שכתבתי במאמרים הקודמים למען ארגון המידע לקראת רצף רעיונות שאפרט בהמשך, הבנת הנושא של סיבות להצפת חושית רגשית קודם לתרגילים. הצפה חושית מתרחשת כאשר עוצמת המידע החושי הנקלט במוח עולה על יכולתו של המוח לעבד אותו. 

התופעה יכולה להופיע מילדים  עד מבוגרים, כולנו יכולים לחוות במצבים שונים של החיים רמות שונות של הצפה חושי-רגשי בהתאם לנסיבות . ילדים בעלי קשיים בעיבוד- ויסות חושי,  SPD   הפרעות קשב וריכוז , לקויות למידה , אוטיזם ומוגבלות שכלית ועוד סובלים מקושי בעיבוד יעיל של הגירויים הנקלטים דרך איברי החישה השונים .הקושי בעיבוד מתרחש במוח במערכת העצבים המרכזית המוליכה את המסרים לצורך תגובה סנסורית מוטורית אבל גם מאפשרת אינטראקציה ועיבוד בפן הרגשי. 

ילדים החווים הצפה חושית מביאים זאת לידי ביטוי באופנים שונים. ישנם  ילדים שהקושי בעיבוד של החוויות מציף אותם עד כדי נעילה של כל ערוצי הקליטה, לחוות סוג של "קצר חשמלי" שרק אחרי פרק זמן יאפשר קליטה ועיבוד של הגירויים חדשים במוח. מצבים עלו בהם ישנו קושי קליטה ועיבוד גירויים חדשים  ישפיע על  כלל תפקודו של הילד. 

בין מאפייני ההתנהגות שניתן לצפות בילדים המוצפים חושית ישנם בהלה, רצון לברוח בכל דרך מהמצב יכול להתבטא באופן פיזי כמו גם בפעולות שונות של סגירת סלקטיבית של עולמם, לא להקשיב ו/או לא לדבר. כך למשל נראה ילדים המכסים את אוזניהם, עוצמים את  עיניהם כדי לא לראות, מחפשים להתחמק  ממקומות רועשים או מצלילים המחרישים את אוזניהם. עיבוד החושי מלווה אדם מראשית היווצרותו  כאדם ורגישויות לרעש ומגע  נמצאים כבר בתקופת העוברות ומלווים את הילוד והילד כזיכרון חושי בלי לדעת מה זה מעורר לאורך חייו. 

על מנת למנוע את ההצפה החושית- או אותו גירוי יתר חושי שיכול להיות בסיס להתפתחות של קשיים התפתחותיים ,שפתיים, תקשורתיים ונפשיים,  חשוב מאוד  להכיר את הטריגרים  שהילדים  מראים ולנסות  למנוע או להפחית את הופעתם  ולדעת איך נכון להתערב כדי  לנטרל אותם.

לפניכם רשימה שתעזור לכם לארגן מעקב ומיפוי יעיל של הדברים הנוטים להביא לכך שילדיכם יחווה אי נוחות עד כדי הצפה חושית. 

  • אורות בהירים, מהבהבים
  • חושך
  • רעשים חזקים , צפצופים, סירנות, אזעקה
  • הפעלתם  ל מכשירי חשמל  
  • מקומות  המוני אדם
  • תנועה ופעילות במרחב
  • ריחות
  • מגע של מרקמים שונים
  • תחפושות, נעליים, בגדים
  • מגע של חול, דשא
  • מסיבות, ימי הולדת
  • מזג אוויר חם, לח, קר, רוח, גשם, 
  • לבדוק מראש איזה פעילויות /אטרקציות יש בטיול/נופש
  • זמן נסיעה, פקקים.
  • שרוטים בדרך
  • מקום לקנות אוכל, קרטיבים 

תובנות חשובות שיש לסמן בתוכנית האישית

  • לאורך השנים כאמא לשלושה ילדים בעלי קשיים בכל הקשת של העיבוד החושי, שספונטניות הוא ביטוי שמהר מאוד ירד מהאוצר המילים שלי, למדתי לבדוק כל דבר לעומק, לחלק פעילויות, לבחור תקופות של השנה פחות עמוסות ולחפש מקומות שאני יכולה לשלוט על זמנים , אוכל ובישול לפי הרצונות של כל ילד.
  • לדעת שלכל דבר נדרש התארגנות קפדנית, לדעת איזה פעילויות, מתקנים ותכנית יש בכל יציאה, בכל בילוי ואפילו להתקשר לאמא של ילד יום הולדת כדי לדעת להכין את ילדי למה שהולך להיות, נקודות שיכלו להיות מאתגרים ומה ניתן לעשות במידה שיהיה קשה. האם ללכת, לצאת לטיול ולחזור, להגיע באמצע או ללכת אחרי חצי שעה שתחושה ההצלחה עדין בילד.
  • להשיג מפה, תמונה של המקום, קולנוע, תיאטרון, פארק מים, קניון ולארוך רשימה של כל האטרקציות הניתנים במקום, לבדוק שעות, רמת עומס בכבישים, בטור לקופה או בטור עליה למתקנים, ולתכנן את מועד היציאה. מתוך האפשרויות לראות לילד ולבדוק מולו מה היה רוצה ובאיזה סדר הגעה וכך להכין את הטבלה האישית ולסמן מעבר מאחד לשני.
  • להיות ערים שלילדים עם קשיים תחושתיים, לרוב ילדים בעלי רגישות לרעש ,מגע ,ווסטיבולרי הקשור לשיווי משקל ויציבה של הגוף הצפה חושית יכולה לעורר לא מעט נטייה לחששות עד כדי חרדות, מכל התנסות חדשה, מעבר, אתגר ,צלילים ורעשים פתאומיים .כמו תחפושות ומסיבות.
  • לעיתים ברגעים של הצפה חושית לתת זמן מסך שהילד צופה בו לפרק זמן יכול להיות יעיל להפחתה הצפה החושי וכהמציא לבניה תהליך של ניהול עצמי חושי על בסיס תוכנית שעות בהם גם פעילות מוטורית, גם פעילות הרגעתית וניתוק מגירויים סביבתיים  זה לא בא להגיד שמחשב הוא פתרון יעיל או ההפך רק מעלה את הנקודה שזמן מבוקר לצורך הפחתת ההצפה יכול לסייע לילד ולהורה בהורדה של  עומס חושי וזמן מסך. כמובן שהכל בפרופורציה. 
  • הדרך הטובה  ביותר להתמודדות עם הצפה חושית –הצפה רגשית ברגע שמתרחש הוא לנסות להפחית  עד כדי לנטרל לחלוטין את מקורות הגירויים  מהסביבה שמעלה את הגרייה החושית, וכך את ההצפה של הילד. ניתן להתרחק מהמקום, הרועש ועמוס האנשים אך לא בהכרח חייבים לעזוב את המקום. ניתן לאחר הרגעה לדבר עם הילד, להסביר את כל מה שהיה ואולי לנסות במידת האפשר ובתאום עם הילד לנסות שוב. . ההליכה למקום אחר לא חייב להיות רחוק , זה יכול להיות בחדר אחר, לפינה שקטה ,לסיבוב מסביב למקום או  לשבת באוטו. 
  • כאשר מתכננים הכל מראש ניתן גם לחשוב על דברי עזר שיכולים לעזור ברגעי הצפה הן בבית והן במקומות להם אולי נצא לטיול או נופש למשל,  מקום מרגיע בביתך  או לקחת איתנו אוהל או שמיכה בה נוכל לשחק ולהסתתר מהאור החזק. לקחת כדורים וטרהפלסט, אוזניות, אטמים או MP3 עם מנגינות מרגיעות שהילד אוהב כמו גם בובה אהובה או חפץ שיעזור לו ברגעי הצפה. ניתן לדאוג בבית לפינה קבועה שקטה, בה האור עמום, פנס בעל אור נמוך, שמיכה, פוף או בובת כובד, פינה אליה  ילדך יודע שהוא יכול ללכת בעת הצורך וכל האביזרים שציינתי ניתן  גם לשים בתיק גב לקחת לכל מקום אליו  תלכו. 
  • תנסו לעשות עם הילד נשימות עמוקות, לנסות להביא אותו לנשום עמוק  ותוך כדי לספור עד 8/10   שמשחררים את האוויר 8/10 ,לתרגל נשימות וסוגים שונים של מדיטציה ודימיון מודרך שיש לילדים בכל הגילאים, בתקופות רגועות על בסיס יומי, שהאסטרטגיה תהיה ברורה בזמנים של הצפה חושית– רגשית.  
Family photo created by drobotdean – www.freepik.com

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה