שיפור מוטיבציה -שיעורי בית ומה שביניהם

עלית מוטיבציה והישגים אצל ילדי בבית הספר?

ברוב המשפחות בהם יש ילדים נושא שיעורי הבית הוא נושא רגיש שסביבו יש הרבה ריבים, ויכוחים, גרוע יותר ממלחמת התשה.

מוטיבציהלמה זה קורה?
האם אפשר אחרת או שזה רק חלום?

מאוד קשה לגרום לילדים שלנו לאהוב לעשות  שיעורי בית, הרבה פעמיים יש לזה סיבה מוצדקת. הבנת הקושי או הדרך לעזור לו יהיה הצד הראשון לתחילתה של שיפור המצב, ללא צעקות, משא ומתן, תסכולים ועונשים.

יש צורך לעשות מעט סדר בנושא :

1-      אחד הטעויות שלנו כהורים זה שלמרות ההבנה עדיין לא העברנו את האחריות להכנה השיעורים לילדינו, קבלת עזרה והבנה  אינו זהה בלעשות במקומם. משימת הכנת שיעורים הם בגדר האחריות של הילד ולא של ההורים. למרות הקשיים שלעיתים עלולים לחוות ילדינו, על הילד לזכור ולבצע אותם שיעורים  ולהתמודד  בהתאם ליכולותיו.
כאשר אנחנו לוקחים מהם את האחריות  לדוגמא כאשר הוא שוכח שהיו לו שיעורים, ששוכח את החומר בכתה או אינו רושם ביומן ואנו מתקשרים לברר, אנו אולי פותרים את הבעיה במידי,  אבל מונעים ממנו את העצמאות, יכולת פתרון בעיות ,לקיחת מסכנות וביקורת עצמית  בעתיד וגם מוטיבציה לשיפור המצב.

 2-      חובה שתהיה שעה קבועה להכנה שיעורי בית (סדר וארגון) עוזר להם להוריד מתח, חוסר ודאות מאפשר להם חופש. תנאים אלו ישפרו את רמת המוטיבציה של הילד מכיוון שידע מהמצופה ממנו ומה יקבל כאשר יסיים. חופש!! תקבעו אתו את השעה, זה יכול להיות אחרי ארוחת הצהרים , אחרי הצהריים, אחרי החוגים לפי השגרה של הבית ובהתאם למה שנוח לילד שלכם ולהתנהלות הבית שלכם. כאן נכנסת לתמונה הסמכות שלכם כהורים, לא משנה עם לילד יש קשיי למידה, הפרעת קשב או "פינוק יתר", אין פשרות, ביטולים או שינויים, נדרש התמדה. בשעה שנקבעה עושים שיעורים, קובעים זמן ועומדים בו, קחו בחשבון שיש צורך להפסקה קצרה של כ-5 דקות כל חצי שעה ישיבה. כאשר יש שיגרה כזו תהיו ערים לפחות ויכוחים ועליה בחיוניות של הילד ושל הבית = עליה במוטיבציה . ילד יודע שבשעה זו אין גירוים כגון: מחשב, טלוויזיה, חברים, טלפונים

3-       לגבי כמה עזרה ובמשך כמה זמן
כפי שכבר אמרתי תעזרו לילד, תכוונו אותו בתהליך, שאלה או תרגיל ותלמדו אותו  לעבוד בעצמאות תקבעו את השעה והזמן שאתם יכולים להתפנות כדי לעזור לו. תבדקו מהי הדרך הכי יעילה לו כגון: הקראה, הדגמה, סימון  בתרגיל…. אל תשבו לידו לאורך הזמן, תנו לו הסבר ותלכו ,תחזרו אחרי מספר דקות כדי לבדוק, לכוון . כך נימנע תלות. ילד שמרגיש שהוא מצליח במשימות מתמלא במוטיבציה להמשיך.

4-      נטרול רגשות של ההורה או המחנך.
זה לא שהוא לא רוצה הוא לא יכול !!! תאמינו בזה!!
תהיו סבלניים, שמרו על קור רוח ואל תגיבו כאשר הוא לא מבין את החומר למרות שהסברתם הרבה פעמים אותו תרגיל והילד לא מבין. בגלל התסכול הילד עלול להכניס אתכם  למלכודת אש, הוא עלול להתעצבן, לצעוק עליכם, נינעל ולא רוצה להמשיך. תזכרו שזה לא נגדכם, הדרך הטובה לעזור לו זה לא להגיב, לנשום עמוק כמה פעמים ולתת לו מספר דקות כאשר אתם לא מוסיפים מילה. הכעס הוא שלהם כלפי עצמם ולא כלפיכם. היכולת הכילה הזו תיתן לילד מקום של ביטחון וקבלה ותאפשר לו גיוס כוחות מחודשים להמשך התמודדות= מוטיבציה.

5-     שמרו על קשר עם המורים כדי לתאם את הדרישות ומשימות שעל הילד לבצע. חשוב שהמורים יסבירו לילד מהם ההתחייבויות הפרטניות שלהם במידה שיש צמצום מטלות. ידע מהמצופה ממנו  והכרה בקשיו משפר את התחושה של הילד ומשפר את המוטיבציה שלו לעשייה.

6-    פרגון ומשוב חיובי על כל משימה שהוא מבצע גם אם התוצר לא תמיד הכי מוצלח, עצם ההתמודדות והרצון הם נושאים למשוב חיובי.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט