כאשר תחושות פוגשות את הרגש

עבודה של גוף, נפש וקוגניציה כאדם הוא יחידה אחת שלמה.
הראייה שלי אליו היא הוליסטית .
הדבר הקסום ביותר בסרטון מתחיל בילדה המופלאה, מעולם התוכן העשיר שלה, מצניעותה וערכיה. בעזרת חדר סנוזלן (חדר רב חושי), בו הגוף מקבל מענה מותאם לצרכים התחושתיים, משחרר אותות למוח, מאפשר להירגע, מאפשר להוריד מגננות ולחיות את הרגע, מאפשר לנתח מצבים, לחיות אותם מחדש ולמצוא תשובות או פתרונות יעילים יותר לקונפליקטים דרך הכלים -משחקים בגישה CBT.

מחסומים רגשיים, תחושתיים, חוויות ותפיסות שבעזרת התערבות מקצועית המשלבת גישות טיפוליות שונות, מותאמים בקפידה לילד, מאפשרים לו להתחבר לעצמו, לתחושותיו ורגשותיו בלי פחד.

תפקידי כאשת טיפול, זה להיות שם איתו/ה ולא רק שם: להקשיב, לנתח ביחד ללא שיפוט  אירועים, פרשנויות, תגובות ,בעיקר להעצים את החוזקות ובמידת הצורך להתאים גבולות.

התחברות לכוחות  הפנימיים שיש לכל אחד, אך לא תמיד אנחנו מודעים להם. כל מפגש הוא מסע במקום בטוח, מכיל וגם מאתגר. עבור ילדים רבים כל בוקר מתחיל במסע אל הלא נודע, עם כוונות  לעשות את המיטב ולצורך זה הם אוספים את מרבית המשאבים הפנימיים.

כמו מגדלור, אנו (אני , ההורים ולפעמיים מורה/גננת  לאחר הדרכתי)  מאירים את דרכם עם תובנות חדשות, למידה של כלים, אנטומיה ופיזיולוגיה שיעזרו לעורר או לעכב תגובות. המטרה היא לעזור לילד לזהות מה/מי  "מקפיץ ", מרגיע ומפעיל את כוחותיו, להאמין בעצמו ולקבע תחושת מסוגלות.

כל כך הרבה מדברים תאורתית על תפקודים (תפקודים ניהוליים) בלי לדבר על הדרך לפתח ,לחזק, לשמר או לבנות. אינטליגנציה רגשית- איך מתפתחת ואיך הסביבה משפיעה? המושג שליטה עצמי והמושג  וויסות עצמי הם לא אותו דבר, רבים מתבלבלים בגלל הקשר ביניהם אבל זה הרבה מעבר למשחק מילים.
פתיחות מחשבתית שיאפשר פיתרון בעיות, התמודדות עם שינויים, מעברים, מצבים מאתגרים ולא צפויים. חשיבה "צבעונית", שתחליף את התפיסה שיש רק 50 גוונים של אפור ושחור 🙂.

ישנם ילדים רבים שמצבם "לא קשה", כך אני שומעת הרבה בפניות אלי, אני לא מצאתי כלי ערכי בין קל לקשה, לקשיים ומה שמנחה אותי זה באיזה אופן המצב, אותם מאפייני התנהגות החוזרים מפריעים לילד ולסביבתו להגיע לרווחה. פניה לעזרה עבור הילד, היא נכונה אף יותר בנקודה הזו שזוהתה כ"קושי קל " כדי למנוע את התפתחותם על ידי קבלת כלים פשוטים, קצרי מועד. ישנם ילדים המצליחים יותר מאחרים ללבוש מסכה, ולפעמים אפילו מספר מסכות, העיקר שלא יראו שאני מתבייש, מתקשה, נפגע ,מבוהל, בודד…..

אקלים חדר סנוזלן מאפשר אינטימיות ותחושת מוגנות קדומה, זו שטמונה בנו אי שם בזיכרונות טרום לידה (ברחם) וינקות (החיבוק, מנסה) שנוצרת בתוך ה"חדר הקסום " – כך הילדים מגדירים אותו אצלי. ריפודו של החדר כולו במזרונים, הנמכת התקרה בבד גמיש, כמעום האורות, שליטה על אביזרים אינטראקטיביים, הקשר הכנה, בגובה העניים, נקי משיפוט, בהסתכלות חדה על כל אות שהגוף משדר, לצד אבחנה, שיקוף של מסרים סמויים פיזים ורגשיים כאחד, תאום ציפיות מול הילד מהמפגש הראשון, הסבר מפורט תואם גיל ויכולות הבנה של הילד על המתרחש בחדר ובתהליך המשותף בכלל. בייחוד קביעה בפן התחושתי של קבלה כל אמירה והפסקה ואפילו יציאה ממנו לחדר אחר (המוגדר מראש) במידה של אי נוחות.
כל אלו הם בסיס לברית הדדי של אמון וקבלה בין המתאמן למאמן,  היוצרות מערכת יחסים המאפשרת למתאמן להגיע להתבוננות פנימית ושיתוף פעולה של תכנים, תפיסות, מחשבות טורדניות ומתוך מודעות להתחיל שינוי התנהגותי הדרגתי עד הגעה למטרות שלו קודם כל.

 

*הערות :
1- שימוש הביטוי מתאמן ולא מטופל היא מתוך תפיסה שאין לרפא ילד, הילד לא חולה. אם הילד חולה, זהו תפקידם של אנשי רפואה. מן האמור לעיל שתפקידי זה לעזור, להנגיש  לילד לממש את יכולותיו, ללמוד ,לשפר ,להפחית… ביטוי של כישורים שמתקלים בהם אחרי חזרה על פעולות פיזיות או תכנים רגשיים. אי לכך המונח מאמן ומתאמן   מיטיב לנעשה בתהליך.

2- הילדה שבתמונה היא מודל עבורי כאדם וכאשת מקצוע של מהות אדם. ילדה שבמהרה הצליחה להתחבר לעקרונות התהליך, להתחבר אליהם ואלי בזמן קצר, כך הגיעה לתובנות ודיאלוגים שלרגעים עשה רושם שמבוגר בעל ניסיון חיים דן בהם. ילדה שקטה, מופנמת מאוד, שעולמה הרגשי היה מצומצם כמו גם יכולות הוויסות הרגשי ותחושתי שלה, והפכה לאשת שיחה צעירה שחילקה בפתיחות וביטחון רב יותר תחושות ורגשות. הילדה וההורים שלימדו אותי יותר ממה שאי פעם למדתי בספרים. הסרטון רק מחזק את האמונות שלי כאדם המגיע לעשייה משותפת עם אדם אחר. אדם עבורי זה כל ילד, והלמידה היא הדדית.

לסיכום: לכל אדם יש צורך בחייו למעט עזרה, "בעיה קלה" או "בעיה קשה", היא פרשנות. כל תחושה או רגש של ילד החוזר על עצמו ומשפיע לרעה על החוויה האישית או סביבתית היא הנקודה שצריך לאותת בעיני ההורים האוהבים את ילדיהם ורוצים תמיד בטובתם. ככל שנמהר וניתן מענה, נאפשר לילד תחושה הצלחה, מסוגלות , ביטחון ואמונה בעצמו.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט