התקפי זעם

הצפה חושית – ההבדלים בין הצפה חושית להתקפי זעם – מאמר 4

הבדלים בין הצפה/עומס חושי להתקפי זעם (התקפי טנטרום) 

לעיתים  קרובות ניתן לראות ולפרש לא נכון את המאפיינים של הצפה חושי-גרייה יתר חושי או עומס חושי המביא להתמוטטות חושי וגם רגשית שלפי מראית עין יראה זהה להתקף זעם האופייני לפעוטים בני שנתיים ולאחר מזה  ביטוי לקשיים התנהגותי של ילד שמראה סימנים של הורות לסמכותית מספיק .

מאמר זה בא לעשות סדר, להפחית מהורים רבים ביקורת סביבתית על איכות ההורות והאשמה בעקבותיה כמו גם במקביל לעורר מודעות לשתי תופעות שונות אשר למרות הדמיון הרב ביניהם בביטוים הנצפים בהופעתם על מול החברה . מכאן שההתמוטטויות הרגשיות הנובעות מהצפה חושי  או מה שנקרא גם גרייה יתר חושי  אינם זהה לסיבות של התפרצויות זעם. שניהם מאפיינים קשיים שונים שיכולים להופיע בילד אשר מחייבים תהליכי התערבות טיפולי שונים  בגישות ההתייחסות  המניעתיים וכמו באופן ישעום לאור הופעתם בחיים של ילד ומשפחתו. 

מה ההבדל בין

התפרצויות זעם (טנטרום) 

התמוטטות רגשית עקב ההצפה חושית או גירוי יתר חושי 

1

בהתקפי זעם  מסוג טנטרום  יש ביסודו עוות של הרצון אישי של אדם, היכולת בחירה להתנהגותו באופן חופשי אולי כאסטרטגיה שיכול להיות  תת-מודעת, דרכה ילד מצליח להשיג את מבוקשו מהסובבים אותו. 

יותר דומה לקצר חשמלאי כפי תיארתי במאמר קודם, אשר מביא לקריסה של מערכות החישה מה שיפגע בתפקודם היעיל .

2

כך שהוא יכול להפסיק את התפרצותו ברגע שיקבל את מה שחפץ על ליבו

במצב כזה כל בקשה לשיתוף פעולה של הילד ,לא משנה מה תבטיחו לא באמת יועילו ,זה רק יגרום  לך הורה להיות יותר מתוסכל.

3

הילד יכול מרצונו להפסיק את התפרצויות הזעם  שלו שיהיה  לו ברור של מאמציו אין תועלת.

התמוטטות חושית -רגשית  לא נגמרת ברגע שילד מקבל את מבוקשו.

4

כפי שמומחים בתאוריה הלמידה החברתית טענו שנים, שהתנהגות האדם מושפעת מגורמים סביבתיים וקוגניטיביים בהם הפרט מאמין במסוגלות עצמית שלו בביצוע  פעולה שהשלכותיה יובילו לתוצאות הרצויות.  

יתכן שהילד לא מזהה ולכן לא רוצה שמשהו  מיוחד חוץ מזה שהמצב יהיה שונה או שיחזור לקדמותה.

5

כך לרוב ילד בהתפרצויות הזעם  שלו ,מודע היטב לסביבתו. במהלך  אותו מעקב והסתכלות אחר התגובות שמעוררות ההתפרצויות זעם שלו מול הוריו  כמו בסביבתו הקרובה הוא עשוי להסתגל אליהם בהתאם

גם כאשר הגירוי החושי הופחת או נעלם ,עוצמת התמוטטות החושית –רגשית כתוצאה מההצפה החושי יכול להימשך בצורה עוצמתית מעל 30 דקות עד לילד ובסיבתו היו לגמרי מותשים.  מבחינת הורה זה יכול להיות מתסכל ומפחיד. וזה יכול להיות מפחיד גם לילדכם.

6

 

במקרה של התמוטטות חושית רגשית הילד יכול לא להיות מודע כלל למה שמתרחש  סביב, ולרוב לא הצליח  לעבד את המילים ותיווך שההורה מנסה להעביר לו. יתכן אפילו שהגיד דברים שלא באמת קשורים למה שאתה מנסה להעביר לו. כלום מהמסרים לא יחדרו לקו המחשבתי שלו והוא עלול לחזור על אותם דברים שוב ושוב.

7

התקפי  זעם אלו היו ביטוי  של דרישה , משא ומתן בפועל או הרצון להגיע  למשהו שנשלל או לדחות פעולות שלא רוצה לעשות

ברגעים אלו שהילד נמצאה בהתמוטטות חושי רגשית מילים לא עוזרות בעברה מידה ולתווך מצב, תבצע זאת רק באופן מעשי בפעולות מעשיות. כגון סוגי מגע שונים , חיבוק דוב, שפשוף הגב , מסג  באמצעות מכשיר רטט

8

דוגמה: ילדים אשר ירדפו אחרי ההורים בכל הבית/ סופר/קניון. שהתפרצויותיהם הקוליים ילכו ויוגברו ,כולל השתטחות על הרצפה, שיעול, הקאה  רקיעה ברגליים, זריקת של חפצים ועוד כל עוד הבינו ,שבהתנהגותם יגיעו  בסופו של דבר למבוקשם.

דוגמה: הבן שלי בקרוב יהיה בן 6,במהלך חודש תכננו את היום הולדת, הפעלות , מי הגיע למסיבה ומה יעשה המפעיל. המפעיל אפילו הגיע כמה ימים לפני כדי להכיר את יובל, הסביר לו על הפעילויות מה נעשה קודם?","האם  יהיה  לנו זמן לעשות כל הפעילויות?","האם כל הילדים יביאו לו מתנות ואיזה מתנות?", לקח לנו זמן רב להתארגן ,יובל  כבר היה בשיא ההתרגשות ורק רצה להגיע למתנות. היינו שם מוכנים ולקח לי עוד כמה דקות לחזור על תכנון הפעילויות של היומולדת והילדים והוריהם כבר הגיעו. כניראה זה כבר היה יותר מידי ליכולות העיבוד. מה שקרה שמצאנו את עצמנו יובל ואני מנסים לנשום ,להפסיק את הבכי כדי לחזור למסיבה שהתחילה בלי חתן השמחה. מבולבל ושוב בוכה, "תגיד לי ,תגיד לי!". מסרב להיכנס. מזיע כאילו לא היה מקלחת, כל ניסיון  של הורי חבריו לכיתה  לא עזר להרגיעו ישאר בזיכרוני את המבט המודאג  שהיה להם. עד שבסוף בעזרת הכלבה של השכנה יובל הצליח להגיע לאיזון והמפעיל  ניסה והצליח  לשמח אותו במה שנותר מהחגיגה

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט