יום בחייו של ילד בעל קושי בויסות חושי והפרעת קשב טקס יום השואה ,יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ,יום העצמאות

רגישות שמיעתית

 

טקס יום הזיכרון לשואה ולחללי מערכות ישראל, יום עצמאות… אלו אירועים בעלי עוצמה רבה עבור רוב האזרחים במדינה, עם זאת אצל ילדים בעלי קשיים בויסות החושי והפרעת קשב בריכוז,  עוצמה מורגשת אצלם במידה רבה יותר, במיוחד כשנדרש מהם הצורך להתמודד עם עומס של חוויות פיזיות ורגשיות הרבה מעבר למה שהם מסוגלים להכיל ולהתמודד.

רובנו יודעים מהי התגובה האישית שלנו לשמע הצפירות הימים אלו, למעמד של עמידת הדום לזכרם של אותם חללים, יחד עם שמירת השקט, הרכנת הראש, ההסטה של המבט הצידה. כולנו חשים את אותו הצליל לקראת סוף הצפירה והצמרמורת שעוברת לנו בגוף במהלך ולאחר הצפירה.

עבור אותם הילדים בעלי הקושי התחושתי, הפרעת הקשב, לקויות הלמידה וכלל הצרכים המיוחדים, כל נושא הצפירה והמעמד שהם  חווים באותם הימים,  מאוד לא פשוט להתמודדות רגשית ובעיקר תחושתית.

ילדים בעלי רגישות שמיעתית  נוטים לחוש את עוצמת הצפירות בחוזקה רבה, מעבר למה שחשים רוב האנשים, עבורם הצפירה יכול לבוא לידי ביטוי גם ככאב פיזי מעבר לרגשי. התחושה באוזניים, הציפוף ממשיך זמן רב גם לאחר שהצפירה הסתיימה, יש ילדים שנוטים לבכות מפאת הרגישות שיש להם באוזניים יחד עם הרגישות על פני העור כאשר הם חשים את הרטט שגלי הקול מעבירים.
הטקסים, בעיקר בבתי הספר מתקיימים לרוב בחצרות, במקומות פתוחים, יתכן ואלו יהיו גם ימים חמים, חלקם מתקיימים באולמות בהם האקוסטיקה לא תמיד לטובת אותם ילדים בעלי הרגישות השמיעתית. הטקסים מלאי תכנים ונמשכים כשעה לפחות, זמן ארוך מאד בהם הילד נידרש לשמור על שקט ללא תזוזה כלל.

השאלה הנשאלת מה יעשו הילדים בעלי הצורך לנוע, להימתח, שחווים עומס ומוצפים מהסביבה, השירה, הרמקולים, עומס המשתתפים?

הטקסים והאירועים של יום עצמאות יכולים להוות חוויה מאוד לא נעימה, עבור הילדים בעלי הרגישויות השונות. פגשתי ילדים רבים, אשר פיתחו סוג של חרדות מעצם הנוכחות שלהם במהלך הצפירות והטקסים. ישנם ילדים אשר מפתחים מחלות כדי לא להגיע לבית הספר באותם ימים.

יום העצמאות מתפקד במספר רב של במות, הופעות, המולה, זיקוקי דינור, רעש, המונים של אנשים, ספרי קצף  …לילדים רבים זה סיוט מתמשך. ניסיונות השכנוע מצד ההורים הרוצים שילדם יבלה כמו כולם, לא פעם מצליחה לעקוף ולהתגבר על יכולתם להקשיב לצרכים של הילד.

מה ניתן לעשות עבור הילד וכיצד להכין אותו לאירועי הימים האלו

  1. לשוחח עם הילד ולהכינו לנושאים שיכולים להוות קשיים אשר יגרמו לו לקושי בהתמודדות מולם ולעבור בעיקר על האפשרויות העומדות לפניו לעשייה בימים אלו.
  2. לעדכן את הגננת/המחנכת במסגרת החינוכית על הרגישויות/קשיים העומדים בפני הילד וליצור יחד תכנית עבודה וכלים על מנת לספק יכולות תמיכה לילד ברגעי העומס והקושי.
  3. לאפשר לילד להשתמש באטמי אוזניים, אוזניות לפני הצפירה, במהלך הטקס ובזמן הזיקוקים
  4. לאפשר לילד לחוות את הטקס ממקום יותר מבודד וסגור, משרד, כיתה.
  5. במקרה של ילדים הזקוקים לתנועה, ניתן כעשרים דקות לפני הספירה לאפשר להם פעילויות כמו למשל: מתיחות, דחיפות בעזרת רצועות גומי של פילטיס, ריצה או קפיצות, כ 20 כפיפות בטן ועוד.
  6. מומלץ לאפשר לילדים להתפנות לשירותים, לשתות מים ולאכול טרם יציאה לטקסים או לפני הצפירה. ההתרגשות אחרי הצפירות יכולה מאוד להשפיע עליהם באופן לא טוב וכאשר יש תחושה טובה,  קל להם יותר בהתמודדות הרגשית ופיזית.
  7. לבדוק עם הצוות היכן נמצאת פינה שקטה שהילד יכול יהיה ללכת אליה אחרי הטקס, אחרי הצפירה ואפילו לאפשר לו מספר דקות של עבודה עצמית מול מחשב כאפשרות ליצור סביבה מרגיעה.
  8. הילד יכול גם להגיע למערכת החינוך לאחר הטקס או אחרי הצפירות.
  9. במקרה של אירועים ובמות בפארקים העירוניים, יש לבדוק היטב את התכנית האומנותית, להגיע לפני תחילת ההמולה ולחזור מוקדם במידה ומרגישים את אי הנוחות שחש הילד, להתחשב בצרכים שלו ולעבוד בהדרגתיות. לבדוק מתי מתחילים הזיקוקים, להסביר ולהכין את הילד שיוצר רעש חזק.

אינטליגנציה, למידה ומשחק, מי מכין את הילד להצליח בחיים?

מה זה אינטליגנציות מרובות? מאמר 2 בסדרה משחק הוא  בעל ערך משמעותי בהתפתחות של כל ילד אשר דרכו הוא חווה, מתנסה, חוקר את העולם סביבו. זה האופן בו הם יוצרים, מסכים מסקנות ולומדים על רעיונות ותופעות  ,כמו גם לומדים על עצמם ,על עולמם הרגשי,  התנהגותי, החברתית, הרגשי והגופני. שאלות שעלו מהחוויות היום יומיות  כאם  לשלושה

קרא\י עוד ->

מיומנויות חברתיות – איך ללמד את ילדינו להתמודד עם ילדים שמציקים להם

לפניכם רעיונות והצעות איך לעזור לילד להגיב לילדים שמציקים, מטרידים או פוגעים בהם. ככל שהילד גדל, הוא מבין שלא כל האנשים סביבו הם אנשים טובים. יש אנשים מכל הסוגים: אנשים טובים, אצילים, ערכיים, אמפתיים למצב של האחר אל מול אחרים שהם  מרושעים, אנוכיים ואף פוגעניים. לכן הילדים שלנו  צריכים  ללמוד להבחין בין אנשים טובים אל

קרא\י עוד ->

איך לעזור לילדים בעלי קשיים וויסות חושי, הפרעת קשב וריכוז – ADHD ולקויות למידה ב מיומנויות החברתיות שלהם

אחד הדברים הקשים והמפחידים ביותר עבור הורים של ילדים בעלי קשיים בעיבוד חושי או בעלי הפרעת  קשב זה לראות את ילדיהם מתקשים  בפן החברתי. לדוגמה, דמיינו את  גיא בן ה 6, "שמבלה" את הפסקות  בית הספר לבד בפינת בחצר, צופה על ילדי שכבתו משחקים  כאשר הוא לא חלק מהחוויה. גיא היה  רוצה להצטרף  למשחק אבל

קרא\י עוד ->

5 מחשבות על “טקסים בחייו של ילד בעל קושי בויסות חושי והפרעת קשב”

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט