אם נבין את הגורם, נדע להתמודד יותר טוב עם כל בעיה!
 אבחון מדויק של בעיות מהווה חצי פתרון .קראו במאמר שלפניכם על הגורמים האפשריים להפרעות קשב וריכוז.
הפרעות קשב וריכוז היא תסמונת נוירולוגית שמקורה באונה הקדמית (קליפת המוח הפרה פרונטאלית ) של המוח. התסמונת קשורה בהולכת
 בדרך כלל הסימפטומים מופיעים מוקדם בילדות, אבחון של  הפרעות קשב וריכוז נעשה על בסיס שאלונים של תפקודים כלליים מאוד שההורים, אנשי חינוך ורופאים ממלאים. לא תמיד מבצעים אבל מומלץ לעשות בדיקות מקיפות כגון :בדיקת שמיעה ,ראיה, בדיקה כלליות של דם (ברזל,B12 , תפקוד בלוטת התריחומר ביוכימי (נוירוטרנסמיטר) הנקרא דופמין מתא לתא במוח.הפרעת קשב וריכוז אינה מחלה ,היא מוגדרת כהפרעה להבדיל מסוכרת שבדיקה דם יכולה לדייק באבחון המחלה. לכן האבחון של הפרעת הקשב אינו  חד משמעי והוא מתבסס על סף של סימפטומים/ מאפיינים.
בדרך כלל הסימפטומים מופיעים מוקדם בילדות, אבחון של  הפרעות קשב וריכוז נעשה על בסיס שאלונים של תפקודים כלליים מאוד שההורים, אנשי חינוך ורופאים ממלאים. לא תמיד מבצעים אבל מומלץ לעשות בדיקות מקיפות כגון :בדיקת שמיעה ,ראיה, בדיקה כלליות של דם (ברזל,B12 , תפקוד בלוטת התריחומר ביוכימי (נוירוטרנסמיטר) הנקרא דופמין מתא לתא במוח.הפרעת קשב וריכוז אינה מחלה ,היא מוגדרת כהפרעה להבדיל מסוכרת שבדיקה דם יכולה לדייק באבחון המחלה. לכן האבחון של הפרעת הקשב אינו  חד משמעי והוא מתבסס על סף של סימפטומים/ מאפיינים.
לפעמיים משלבים באבחון , אבחונים ממוחשבים מסוג, EEG,TOVA, MOXO ,BRC הבודקים פרמטרים שונים כגון: אימפולסיביות , ביצועים חשיבתיים, שליטה עצמית. מטרת הבדיקה אצל פסיכיאטר או נוירולוג, היא לשלול קיומם של בעיות נוירולוגיות אחרות, לצערי לפעמים יש חוסר דיוק באבחון בגלל שהסימפטומים דומים להפרעות אחרות.
לרוב הפרעות קשב וריכוז מתבלטים בזמן פעילויות שגרתיות מונוטוניות כגון : לימודים, שיעורי בית בנושאים בהם החומר משעמם. לרוב כאשר הפעילות מהנה את בעל הפרעת הקשב הוא יצליח להישאר מרוכז ולבצע את המשימה עד סופה, כדומה לישיבה של כמה שעות מול מחשב ,כך שהילד לא מגיב לקריאה של ההורים או לא שומע מה קורה סביבו.
היום יש הבנה שהתרופות השונות יכולות לעזור לפרק זמן קצר אבל לאורך זמן עלולות להיווצר בעיות משמעותיות בעקבות הטיפול התרופתי. אין בכוונתי להעביר מסר כנגד התרופות השונות ,אך יש להבין שהן מספקות פתרון חלקי ולאחר מכן חוזרים כל סממני ההפרעה במלואם .
מטרתי במאמר זה הוא לעורר את תשומת ליבם של הורים רבים שכמוני רוצים ורצו לעזור לילדיהם. יש היום אפשרויות טיפול שנותנות מענה טבעי ומאפשרות צמצום משמעותי של הסימפטומים המאפיינים את הפרעת הקשב והריכוז, אני משלבת בטיפול אימונים שונים כגון: אימונים מוחיים פיזיים וממוחשבים המלווים באסטרטגיות למידה שנותנות מענה לחיים ולא רק ללימודים, כלים התנהגותיים לשליטה עצמית ועוד.
גורמים אפשריים להפרעות קשב וריכוז:
1-עיבוד חושי לא יעיל.
2-מחסור בחומרים ביו-כימיים במוח (דופמין, סרוטונין).
3- קושי בשמיעה, בראיה.
4- לקויות למידה (קושי בקריאה, כתיבה וחשבון) .
5- רגשי (פוסט-טראומה), קשיים בבית  בין ההורים, יחסים מתוחים עם המורים, קשיים חברתיים.
6- יציבה לא נכונה.
7- אנמיה (מחסור בויטמינים, מינרלים ובעיקר חומצות אמינו).
8- קושי סביבתי ,עומס יתר בכיתות גורם לרעש, שמשפיע על יכולת של הילד להישאר קשוב.
9-  הרעלה (אלכוהול, סמים, תרופות, זיהום אוויר).
10- יתר צפייה במסכים כגון : מחשבים וטלוויזיה, צפייה של יותר משעה פוגעת ברמת הקשב ויכולת הלמידה.
11- פגיעות בראש : במיוחד בצד השמאלי הקדמי של המוח.
 
								 
								


