המודעות להפרעת קשב וריכוז הולכת וגדלה מאוד, במקביל עולים חששות בקרב הורים רבים האם בנם סובל מהפרעת קשב וריכוז גם כן. בטיפ זה תוכלו לקבל כלים ראשוניים לאבחון הפרעות קשב וריכוז.
כמו בכל יום וערב ביקשתי מבני לסדר את חדרו, להרים כל מה שלא נמצא במקום, לשים את הבגדים המלוכלכים בכביסה ולהתקלח. אמרתי לו  כל כך הרבה פעמים  ,אותה שיגרה יומיומית. אמנם לאחר כשעה כמעט הכול היה אותו הדבר, בגדיו עדיין היו  מפוזרים על הרצפה, חוברות ומחברות מונחות  על המיטה והרצפה, המגבת הרטובה זרוקה לה וסימני דרך של שביל בגדים מסמנים את דרכו למקלחת.
,אותה שיגרה יומיומית. אמנם לאחר כשעה כמעט הכול היה אותו הדבר, בגדיו עדיין היו  מפוזרים על הרצפה, חוברות ומחברות מונחות  על המיטה והרצפה, המגבת הרטובה זרוקה לה וסימני דרך של שביל בגדים מסמנים את דרכו למקלחת.
התעצבנתי וכעסתי כאשר ראיתי את המצב, שאלתי אותו מה עשה עד עכשיו מאותו הרגע שבקשתי, תשובתו הייתה: "לא הספקתי, הרגע עליתי"; שמתי את החולצה בכביסה. "מה עם שאר הדברים?" שאלתי, תשובתו הייתה: "איזה שאר הדברים?" "הכול טוב, מה לא בסדר"???? ואז באופן פתאומי נזכר בשעה 20:00 שיש להגיש עבודת חובה מודפסת ליום המחרת. בניסיון למצוא בין קובץ דפים מקומטים שהיו בתוך הילקוט את הדף המסביר את אופן כתיבת העבודה נפלה מעטפה עם מכתב ששלחה מורתו המיידעת אותי שבני לא מוצא את החוברת בה הם לומדים ועלי לדאוג לקניה והשלמת החומר (איבוד חפצים זה משהו שגרתי).
האם התיאור הזה מוכר למישהו?????
יש חשיבות רבה להכיר ולזהות את המאפיינים של הפרעת קשב וריכוז, הידע שבהבנה נותן לנו כוח שלו אנו זקוקים בכדי לעזור לילדינו ,לעצמינו, לתלמידינו או ליקירינו בכדי להבין מדוע הם מתנהגים בצורה כזו.
יש צורך להבין שהסימפטומים יכולים להיות דומים לקשיים אחרים כגון קושי בעיבוד התחושות ,הפרעת קשב וריכוז, בעיות רגשיות, לקויות למידה, קושי בזיכרון לתווך הקצר או ארוך, קושי בהתארגנות.
על מנת שנוכל לשייך את התנהגותו להפרעת קשב כמקור לקושי של הילד יש להבין ולדעת שצריך שמאפייני התנהגותו יהיו קבועים וישנו שוב ושוב לאורך תקופה של יותר מחצי שנה. יש צורך להסתכל ללא שיפוטיות בהתנהגותו של הילד ולערוך ביומן רשימה של התנהגויות החוזרות על עצמן כגון:
מתפזר בקלות- הסחת יתר = הילד מתקשה להמשיך במשימה ולהתרכז בה מכיוון שלעיתים קרובות דברים שונים מסיחים את דעתו .
תנועתיות יתר- היפראקטיביות = האם הילד מתקשה לשבת,תנועתי מאוד,קופצני, עלול לקום ולשבת תוך כדי עבודה ולחפש אחרי תנועה בצורה חריגה. (לא תמיד זה מופיע).
אי שקט – תזזיתי = האם הילד יכול להתרכז לאורך זמן במשימות משעממות או פחות מעניינות אשר דורשות ממנו ריכוז והתמדה.
חוסר שליטה וויסות עצמי – אימפולסיביות = הילד מתקשה בשליטה עצמית ,איפוק וויסות התגובות,אינו מפעיל שיקול דעת.
במידה ואתם מזהים חלק ממאפייני ההתנהגות הרשומים בהמשך מומלץ וכדאי להתייעץ עם מומחה בתחום ולחפש פיתרון טבעי לפני שרצים לטיפול תרופתי. כך חיפשתי עבור ילדי פיתרון וכך למדתי גישות אימון אשר הוכיחו שאפשר אחרת!!!
| קושי | סמן | מאפיינים | 
| ריכוז וקשב | 
 | מתקשה לסיים משימות ולעיתים קרובות לא ממלא או מבצע הוראות | 
| 
 | 
 | מתקשה בסדר וארגון של משימות ,עזרה עצמית, פעילויות ועבודות | 
| 
 | 
 | לעיתים קרובות אינו מגיב כשמדברים אליו | 
| 
 | 
 | מתקשה לעקוב או להישאר מרוכז לאורך משימה או משחק | 
| 
 | 
 | הילד לא שם לב לטעויות במהלך עבודה, מתקשה להישאר קשוב | 
| 
 | 
 | מתנגד או נמנע מביצוע משימות הדורשות חשיבה ועבודה לאורך זמן כגון: שיעורי בית | 
| 
 | 
 | לעיתים קרובות שוכח, מאבד דברים. | 
| 
 | 
 | עושה רושם חולמני, מנותק לרגע מהמתרחש סביבו. | 
| 
 | 
 | 
 | 
| אימפולסיביות | 
 | מתפרץ בדיבור /שיחה של אחרים ,עונה לפני שסיימו לשאול או לא בתורו | 
| 
 | 
 | מתפרץ לפני הזמן תוך כדי משחק, כביש | 
| 
 | 
 | מתקשה להמתין בסבלנות, להיות מאופק, | 
| 
 | 
 | רוצה הכול באופן מידי,יכולת נמוכה בדחיית סיפוקים | 
| 
 | 
 | מתקשה להתארגן ולעשות סדר בחפציו/מחשבותיו. מתקשה לעיתים להסביר את עצמו | 
| 
 | 
 | מפריע או מציק לילדים אחרים | 
| 
 | 
 | 
 | 
| *היפראקטיביות | 
 | תנועתי ולא שקט, נראה דרוך מתנועע בעצבנות מנדנד במרץ את הרגליים ,נוגע בכל מה שבסביבתו תוך כדי עבודה | 
| 
 | 
 | מתקשה לשבת במקום לאורך זמן כגון בזמן הכנת שיעורים, הארוחה.מרגיש צורך לקום, לשבת ,לזוז שלא בשליטתו. | 
| 
 | 
 | במהלך השיעור קם מכיסאו ומטייל בכיתה. | 
| 
 | 
 | רץ , קופץ, מטפס באופן חריג במצבים שאין הדבר שייך | 
| 
 | 
 | מדבר הרבה ולעיתים ללא קשר למתרחש,מדבר לא לעניין 
 | 
| 
 | 
 | 
 | 
| הסחת – דעת | 
 | מוסח בקלות על ידי רעשים או גירויים סביבתיים. | 
| 
 | 
 | מפוזר ולא עקבי במשימות ובמטלות אשר מוטלות עליו | 
*מאפיינים אלו עלולים להיות מאפיינים של קשיים  בעיבוד החושי, הטיפול בהם שונה לחלוטין מן הטיפול הקלאסי של הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות. לכן, זיהוי נכון הוא המפתח להצלחה של הילד ומשפחתו.
זה נראה כמו ADHD, נשמע כמו ADHD, אבל זה לא חייב להיות ADHD
 
								 
								


