הפרעות קשב וריכוז

עוד על הפעילות של המוח והפרעת קשב וריכוז

בהמשך למאמר הקודם, ישנם נושאים נוספים שחשוב שנכיר על פעילות המוח שלנו. זכרו, היכרות טובה יותר עם הבעיה והגורמים לה, מגבירים את היכולת להצליח להתמודד עמה.

לא פעם בילדותי  ועד לפני כמה שנים שאלתי את עצמי ,מדוע אני משקיעה כל כך הרבה בלימודים לעומת אחרים שבקלות  מצליחים לקלוט מה שלי היה קשה. אחר כך הבנתי שישנם אנשים הפרעות קשב וריכוזבעלי יכולות ריכוז שונות, כאלה שיכולתם מעולה, בעוד שיש אחרים המתקשים כמוני  להתרכז. למה בזמן סרט או משחק במחשב ילדים משדרים ריכוז גבוה ושולטים בכל פרט מהסרט ואילו בנושאי הלמידה שיעורי בית – הקשב נמוך אם בכלל?

ילדים  או מבוגרים בעלי ADD לרוב הם:

מופנמים, שקטים, חולמנים, המתנתקים בקלות רבה מהמתרחש בסביבתם, או במהלך שיחה/שיעור. כפי שנאמר ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מפגינים לרוב תדרים/גלי מוח איטיים  תיתא,(כדומה למצב לפני שינה או מנוחה).

ילדים או מבוגרים בעלי  ADHD (הפרעות קשב וריכוז) לרוב הם :

מוקסמים, דעתניים, תנועתיים, חסרי שקט, היפר מילוליים (פטפטנים). גם אצלם תדרי המוח היו בהתחלה בטווח  התיתא, אמנם באופן בלתי מודע הם מבצעים תרפיה עצמית (התעוררות עצמית) על ידי תנועתיות רבה בגוף או בדיבור  על מנת לעלות את רמת הקשב והריכוז שלהם (ביתא 3).
הדבר הוא צורך אישי שאינו תואם לנורמות המקובלות בחברה, במסגרת הלימודית או התעסוקתית.

מאחורי המצח נמצא האזור הקדמי (האונה פרא פרונטאלי ) של המוח, האחראי לרוב הפעילות של חשיבה, תפיסה, קשב וריכוז.
המוח שלנו מורכב מרשתות של תאי עצב- נוירונים, כל רשת כזו בנויה ממיליוני נוירונים המעבירים מידה מאחד לשני בכל שנייה. "התקשורת" או  המעבר של מידע בין תא עצב  לתא עצב אחר  בתוך "הרשת"  מתאפשר בעזרת חיבורים אלקטרו-כימיים הנקראים "סינפסות".
הפעילות הזו היא פעילות חשמלית של תאי העצב והתוצר שלה זה הפעילות המטבולית (שחרור של חומרים ביו כימיים הנקראים נרוטרסמיטורים. את הפעילות החשמלי ניתן למדוד על ידי בדיקה

ה- EEG, תוצאותיה עוזרות לקבל תמונה ברורה של פעילות המוח ,תפקודו הקוגניטיבי ונוירולוגי של אותו אדם ,לראות מה היו  השינויים בתדרים חשמליים שיתרחשו בזמן מנוחה ובזמן חשיבה בהפרשים של שניות.

מחקרים רבים על תופעת הפרעות קשב וריכוז שנעשו מעל יובל  גילו והוכיחו קלינית כי על ידי אימונים פיזיים וממוחשבים, למידה חוזרת ומודעות עצמית יש אפשרות לשפר,לחזק, להחליש או לפתח רשתות עצביות והשינוי הוא ארוך טווח או קבוע באותם רשתות עצביות, בעזרת מה שנחשב כמאפיין של הפלסטיות-גמישות של המוח. (אדבר על כך במאמר הבא)

בשיטות האימון המוחי שברשותי  (פיזיות וממוחשבות ) ישנם תרגילים קוגניטיביים (חשיבתיים)  ייחודיים שמעלים את גלי הביתא ומקנים מיומנויות קשב וריכוז באופן נרכש וטבעי לטווח הארוך.
התוצאות לאחר האימון הרב תחומי מתבטאות כבר לאחר מספר שבועות, יכולות הקשב, הריכוז,הזיכרון, והתפקוד הלימודי משתפרים משמעותית.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה