שמי ציפי כץ, אני תרפיסטית נוירו התפתחותית תפקודית NDFA, מאמנת קוגניטיבית התנהגותית המתמחה בהנחיה ,בליווי והדרכת הורים וילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, מדריכה ומלווה ציוותי חינוך (מנהלות מעונות לגיל הרך, גננות, מורות..),ברשותי קליניקה עצמאית מצליחה בפ"ת מזה 7שנים. אני מרצה במסגרות שונות. הנושאים קשורים כולם  לשיפור ולקידום היכולות הגלומות בילד,או בנער או במבוגר.

באתר שלי תוכלו לקבל את כל המידע בהרחבה לגבי כל הגישות הטיפוליות בהם אני מתמחה, מכתבי המלצות של מורים, הורים וילדים.

ברצוני לעניין אתכם כמחנכים(מפקחות,יועצות,גננות,מורות,מטפלות…) וכהורים לילדים בגילאים שונים, מגיל ינקות, נערים ובוגרים  איך להפוך "קשיים לחיוכים", כן אפשר לשנות, המוח שלנו מחכה שתיתנו לו את הגירוי הנכון על מנת לעשות את השינוי.

הרצאות וסדנאות המיועדות לתת כלים מעשיים, מומלצות לימי הערכות לצוות בית הספר והגן, פעילות עשרה להורים, ימי עיון, ימי גיבוש.

בעידן של היום שיש שפע של אבחוניים, לדעתי כמאבחנת (יש  יותר מידי אבחונים),ההורים מוצפים במידע. מה זה אומר כל המילים שכתובות באבחונים,מה עושים אחרי שקיבלנו את קובץ הדפים שמפרט מי הוא הילד שלנו, באף אבחון לא כתוב איך לשפר את הקשיים של הילד שלנו ,במקרה הטוב ביותר כתובות המלצות לתוספת זמן,ועד הקלות או התאמות כדי לעקוף את הקושי ולא כדי לפתור את הבעיה.

אני רוצה ללמד אתכם המחנכים השונים, וגם את ההורים איך לעזור לילד שלהם. כפי שאני הצלחתי לעזור לשלושת ילדיי המאתגרים, וגם לעצמי כלקוית  למידה בעבר וכן להרבה מאוד מטופלים.

אפשר אחרת, אפשר לתת איכות חיים ולא להיות תלויים  רק בתרופות, או הגדרות שקובלות אותם כל חיים כגון ADHD(הפרעת קשב וריכוז עם/בלי היפראקטיביות), לקויות למידה, אוטיזם ועוד שפע של הגדרות שילוו את ילדינו לאורך כל חייהם.

הרצאות וסדנאות שאני מעבירה הן מאוד דינמיות, בשפה הקלה להבנה, עם סרטונים המראים תופעות העוזרות להבין  במה מדובר, אפשרות לשאלות- תשובות, תרגילים ורעיונות שכל אחד יכול לבצע אחל מהיום למחרת. משך ההרצאה כשעתיים. לגלריית תמונות מהרצאות והשתלמויות

נושאי ההרצאות

1-   האם הילד שובב , היפראקטיבי  (ADHD) או לוקה בויסות החושי האם שאלתם את עצמכם כהורים או כמחנכים, מדוע ילדכם  מתנהג  בחוסר שקט ? תנועתיות יתר ? אינו יושב לרגע? אינו קשוב….. ? האם אבחנתם בילדים פעילים מאוד ? האוהבים ספורט ? אתגרים ? אוהבים לחוש דברים בעוצמות ? "אינם אוהבים ללמוד" או לעשות יצירות בגן ?

בואו לגלות את ההסבר להתנהגות הנ"ל וביחד  נוכל  לעזור לילדכם  ולמשפחה !!!

ויסות חושי תקין ויעיל, עם יכולת תגובה מותאמת, מתרחשת כאשר מערכת העצבים שלנו קולטת מידע חושי (דרך חוש המישוש/עור, השמיעה, הראייה, הטעם, הריח, תחושה עמוקה, השיווי משקל..) מוחנו קולט, מעבד, מארגן ופולט את המידע המתורגם לפעולה. תהליך זה  מאפשר לנו להגיב לאותה פעולה בצורה המותאמת לסביבה. מה קורה לילד שמראה חוסר או יתר רגישות לאחד המערכות או אחד החושים ? איך הוא מגיב ? איך הוא מתמודד ?

2 – איך מפתחים כישורי למידה וכישורים מוטורים טובים החל מגיל צעיר למידה הינה ביטוי של יכולת נוירולוגית מורכבת: פיתוח ושיפור הקואורדינציה בין חלקי המוח: שיפור של תפקודים רבים כגון תפקוד שרירי העיניים, יציבת הגוף, הבחנה שמיעתית, קשב ועוד. כל אלה הם יסודות הכרחיים שבלעדיהם לא ניתן לפתח את האינטליגנציה שלנו.

לא הגיוני לצפות מתינוק ללכת טרם למד לזחול. תינוק צפוי לכישלון, תסכול וחוסר הבנה מהסביבה הקרובה אליו. חשוב מאוד שנבין, שכישורי למידה מורכבת מהרבה גורמים שקשורים למערכת גוף-מוח, והתנועה היא אבן יסוד לכל למידה ואמצעי לשיפור היכולות.

בעזרת למידה ושינון של תרגילים ניתן לעזור לילדכם לפתח כישורי למידה טובים יותר.

3 – רוצים לדעת איך מתבצעת מוכנות לכיתה א' הכנה ללמידה קצת אחרת: ברצוני להציג בפניכם, ההורים והמחנכים, דרך נוספת ללמידה המפעילה את החושים והגוף. מדובר בקובץ של תרגילים  המהווים "התעמלות למוח ולגוף" בשילוב תרגילים המפעילים את האינטליגנציות השונות הנדרשות  ללמידה: תנועתית, חזותית, מילולית, מוסיקלית, לוגית , בין-אשית ותוך אישית. שילוב בין המוח, הגוף והדרישות של מערכת החינוך.

במוכנות לכיתה א' לא מספיק למלא דפי עבודה ולהתאמן בכתיבת  אותיות, צריך לשתף גם את הגוף, את העיניים, את הידיים, את השרירים, את הרגשות ואת כל המערכות.

בתפקידי כמטפלת- מאמנת היא לגרום לכם הורים ומחנכים לפקוח את עיניכם: לספק לכם כלים שיביאו לידי ביטוי את הפוטנציאל הגלום בילד ולאפשר לו להתפתח בהתאם  ל"פוטנציאל הקוגניטיבי"-  (האינטליגנציה שלו) ולפתח את תחומי העניין הייחודים לו ולהתפתח כיאות.

4- איך נגרום לילדים לאהוב ללמוד ולעשות שיעורי בית. כמעט בכל בית נשמעת אותה בעיה: הילד לא מכין שיעורים, לא רוצה לשבת ללמוד, מתווכחים על כל דף עבודה.

רוצים  להפסיק את הויכוחים סביב שיעורי הבית והלימודים ???? בואו ללמוד איך להפוך את הלימודים לחוויה חיובית.

מה הוא הערוץ הלמידה הנכון לילד שלכם ? ביחד נלמד איך ללמוד, טכניקות ללמידה והרבה רעיונות חדשניים שיהפכו את הלמידה ליעילה יותר.

5- איך לשפר את רמת הקשב ,יכולת הלמידה והזיכרון. (ילדים,נוער ומבוגרים). קיימת הבנה שהמוח שולח מסרים בעזרת הגוף, ותנועות הגוף מבוצעות על ידי שרירים המקבלים מסרים מהמוח. בציורי הקומיקס מתארים את המחשבה כנורה הנדלקת מעל ראשינו. תאי המוח אכן פועלים על חשמל. מחשבות עוברות בין תאי המוח שלנו על גבי זרמים חשמליים. "שרשרות" ארוכות של תאי מוח "נדלקות" באמצעות זרם חשמלי ליצירת מחשבה שלמה או זיכרון שלם. בעזרת אימון המוח אנו מסוגלים לשקם, לשפר את החיבורים ביניהם וליצור קשרים נוספים שיובילו את המוח לתפקוד טוב יותר.

בואו ללמוד יחד איתי את אותם תרגילים שיעזרו לצעירים והמבוגרים לשפר את יכולת החשיבה, את הזיכרון ואת התפקוד היומי. על פי ד"ר ג'ון רייטי, קשרים נוירולוגיים הם "מבנה פיסי הזקוק לאימון ותרגול" "Physical system in needed training a practice  ".( Ratey, 2001.P.6. )

התרגילים הם מאוד קלים ,כל אחד יכול!!!

6-    הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה בחיים היום יומיים. "הכרה עצמית צריכה להקדים את ההגנה העצמית" ד"ר מל לווין

הרבה נכתב על הפרעות קשב וריכוז ועל לקויות למידה בהקשר להתמודדות עם הישגים לימודיים . עד כמה אנחנו ההורים,מורים ,בני הזוג, מעסיקים יודעים על הפרעות האלו . איך זה בה לידי ביטוי ביום יום, בחיים, בתוך המשפחה ,בזוגיות ובמקום העבודה. הרבה כעס, תסכול, פרשנויות לא נכונות, פרגון, אמפטיה, אהבה, הזדהות והישגיות תמוהים בידע הרחב של מאפייני ההתנהגות של אותם בעלי לקויות. לרוב אותם אנשים בעלי אינטליגנציה גבוה, מתקשים בהבנה ופרשנות של  מצבים, לבצע משימות, לעמוד בזמנים ועוד הרבה דברים… .

היכולת של הסביבה ושל בעלי ההפרעה להבין את הסתכלות השונה שיש לדברים יצמצם בהרבה את הויכוחים וכעסים שאנו חווים מול ההורים, מורים, בני זוג, מעסיקים. זווית הראיה וצבעי הקשת שונים עבורם, בואו ביחד להיכנס לעולמם ונסתכל דרך אותם משקפיים. כדי שנבין יותר ונהייה סובלניים ואוהבים יותר.

דוגמות לסדנאות נוספות:

*פעילויות תואמות לשלב ההתפתחותי של הילדים *התמודדות עם ילדים מתקשים *סדנת העשרה על נושאים נבחרים בהתפתחות הילד *איתור קשיים בגיל הרך *תיווך יעיל *שילוב היבטים אורייניים בגן *עיצוב הסביבה החינוכית *פעילות גן תואמת גיל *משולש הקסם: גן/בית ספר -ילד-הורים *שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים *סדנא של יצירת משחקים לשיפור התפקוד המוטורי והתחושתי (לצוות ולהורים בגן או בית ספר) * סדנא של מסג' הורים וילדים

 הרצאות להורים או חוג הורים -דוגמאות לנושאים:

*התפתחות מוטורית תקינה *איך לפתח כישורי למידה לחיים *ההבדל בין ילד שובב לילד היפראקטיבי *איך לשפר את התפקוד אצל ילדים בעלי לקויות שונות  ללא תרופות. *איך משפרים את רמת הקשב ללא תרופות. *עיבוד חושי יעיל. *שלום כיתה א' – המעבר לבית הספר *בחירת משחקים מתאימים לשלב ההתפתחותי של הילד *בילוי זמן איכות הורה-וילד * איך מחנכים ילדים לעצמאות.

גלילה למעלה