מעבר לגן עירוני

בהגיעם לגילאי 3-4 נפרדים הרבה מאוד ילדים והורים מהמעונות או ממסגרות החינוך הפרטיות ומתחילים את דרכם במערכת החינוך העירונית. מאות אלפי ילדים מתחילים כל ספטמבר את יומם הראשון בגן עירוני, המעבר לא קל עבורנו  כהורים ועבור ילדינו ולרוב  הוא  מלווה בחששות רבים.מעבר לגן עירוני

 יש לקחת בחשבון שעל הילד וההורים להתמודד עם ויתור על מצב מוכר והסתגלות למצב חדש, סדר יום, חוקים, גבולות וחברים חדשים. יכולת הקליטה והצלחתו של הילד מתבססים לרוב על האישיות שלו ועל הכנה נכונה שעבר לקראת המעבר לגן החדש.

לפניכם רשימה של נקודות שאני כתרפיסטית נוירו התפתחותית וכאמא לשלושה ילדים בעלת ניסיון ממליצה לבדוק וכן כמה נושאים שכדאי להתכונן על מנת שהכניסה למסגרת החינוך העירונית תעבור בקלות.

להלן הבדלים בין המסגרות :

גנים פרטיים

גני עירייה

תשלום חודשי כבד לכיס /תשלום גבוה

הקלה מסוימת לכיס/תשלום מסובסד

מעט ילדים

לפחות 25-35 ילדים

צוות גדול יותר

גננת וסייעת

יכולת בחירה של ההורים לסוג המסגרת החינוכית בה ילמד הילד

בגן העירוני אזורי הרישום נקבעים על ידי הרשות המקומית, לרוב ללא יכולת שליטה של ההורים.

יום לימודים ארוך באותו מקום ואותו צוות.

יום לימודים קצר עם אפשרות של צהרונים לעיתים לא באותו מבנה ועם צוות שונה

יש אפשרות לשנת צהרים

אין שנת צהרים

על מה לשים  דגש בתחילת הדרך

1-   עניין הגמילה הוא נושא חשוב. על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, הגנים העירוניים בגילאי טרום טרום חובה (גיל 3) מחויבים לקבל גם ילדים שאינם גמולים, בגן טרום חובה וחובה – הילדים כבר צריכים להגיע גמולים מחיתולים. (קשה מאוד לשתי נשות הצוות לעקוב אחרי הילדים הלא גמולים וגם לשמור על ההיגיינה ההכרחי במהלך היום בגן.)

 2-   להודיע לגננת אם יש בעיות בגמילה מחיתולים, מוצץ, או חפץ מעבר אחר. ליידע את הגננת בתחילת השנה אם יש בעיות בגמילה, הדבר חשוב על מנת שהצוות ידע להיערך ולתת יותר תשומת לב . יש להבין שזה לא עניין  פשוט בשביל הילד, ההורה והגננת  להתמודד עם הליך הגמילה. חשוב השיתוף הפעולה וההבנה.

 3-   תערכו סקר, תבררו על תפקודיה ויחסיה של אותה גננת עם הורים שאתם עשויים להכיר מהשכונה. כאמא עמדתי מחוץ לגן המיועד ושאלתי הורים (הייתי חדשה בשכונה ולא הכרתי אף אחד). תקשיבו  לשיח האמהות בעירבון מוגבל – קחו כל מה שאומרים על הגננת לבדיקה והתרשמות אישית. יכול להיות מצב שבו גננת שתחשב מדהימה עבור הורה אחד, תהייה נוראית עבור הורה אחר. כל אחד מאיתנו כהורה נותן חשיבות לדברים אחרים, מחפש תכונות אחרות אצל הגננת של הילדים שלו – לכל ילד צרכים שונים.

 4-    תבקשו פגישה אישית לפני שמסתיימת השנה על מנת שתוכלו להתכונן ולבדוק אפשרויות אחרות במהלך חודשי הקיץ במידה של אי שביעות רצון.

 5-   יש להסתכל מכמה  זוויות שונות על היתרונות והחסרונות של גן מרובה ילדים. לאפשר לילד להתמודד, לעיתים מה שאנחנו חושבים או נדמה כשינוי קיצוני או משמעותי עבור הילד, עלול להיתפש על ידי הילד כחוויה פחות משמעותית וטראומטית. לפעמיים כהורים ידמה לנו שהגננת לא תהיה קשובה/זמינה עבור הילד שלנו כשיש 25-35 ילדים בסביבתה, לחלק מהילדים  הדבר יהיה פחות משמעותי ,הם יותר עצמאיים ויכולים להסתדר לבד.עבור חלק אחר  זו הזדמנות מצוינת ליצירה אינטגרציות חברתיות חדשות, ליצור קשרים, להכיר ילדים אחרים, נפתחות עבורם אפשרויות אחרות, יכולים לפתח יותר עצמאות ויכולת להעסיק את עצמם ולקבל בטחון עצמי.

 איך אפשר להקל על המעבר?

1-     יש לחזק את הילד בתחום הרגשי. כיצד???

ההתמודדות עם דחיית סיפוקים, תסכולים, עמידת בסבלנות בתור, יכולת להפיק לקחים במצבים שונים. כאשר הילד מבקש משהו ואנו אומרים לא "עוד רגע חמוד", גם עם הוא בוכה וצועק, בגן הגננת לא תוכל לתת לו באופן מידי כל מה שיבקש וגם לא הילדים האחרים. עליו ללמוד להמתין בסבלנות.  יש לשקף לו מצבים שונים בעשייה היום יומית , סיבה ותוצאה כדי שהוא יפיק מסקנות, הקשר בין דברים, התנהגויות.  כגון: אתה מאד רצית את המשחק, בגלל שחטפת אותו מ…לא תקבל אותו. אני רואה שאתה בוכה גם החבר שלך בוכה לא נעים לו. …..לא יותר מידי מילים.  אחרי זמן מה כשהוא רגוע, אפשר להגיד איזה יפה אתה …(לפרגן על התנהגותו), אתה עושה את זה בשקט בלי בכי, אני אוהבת לראות אותך משחק עם…. גם לו כיף. אתה רוצה עכשיו לשחק יחד איתו ב…כמו שרצית קודם. בוא נבקש מימנו יפה….

 2-     להימנע משימוש של שמות אהבה כגון :מלך, מלכה, נסיך, נסיכה… בסה"כ אתם רוצים להראות לילד כמה אתם אוהבים אותו ,אבל שימוש בשמות הנ"ל מפתחים לעתים אצל הילד את התחושה שהוא מרכז העולם מעבר לגיל ההתפתחותי הצפוי לו. הילד מפתח חשיבה  "אם אני המלך הרי הכול מגיע לי, מתי שאני רוצה ואיך שאני רוצה", אבל המציאות אחרת ובגן יש הרבה מלכים ומלכות הוא לא יחיד ומיוחד. הדבר "החסר משמעות" הזה יכול לגרום לילד בגן ובחיים המון תסכול, חוסר הבנה, כעס, חוסר אונים… תשתמשו בביטויי אהבה אחרים כך תעזרו לו בהסתגלות למסגרות חינוך שונות ולחיים ככל.

 3-      גבולות : אל תחששו מגבולות. ילדים צעירים צריכים גבולות עם הכוונה, צריכים שהגדולים יחליטו בשבילם עד שילמדו מה טוב עבורם ומה הם צריכים. ילדים צעירים שנותנים להם מה שהם רוצים בלי גבולות ובלי תנאים, גדלים להיות בוגרים  אנוכיים, חסרי אחריות, בלתי מתחשבים, מתמרדים ,מתחצפים, חושבים שהם תמיד צודקים, ידרשו מהוריהם  מתנות, כסף ודברים נוספים, הם חושבים שהכול מגיע להם.  מי שיסבול מחינוך כזה זה קודם כול הילדים וכמובן גם אתם ההורים. הגן זו המסגרת החינוכית בה הילדים מבינים שיש כללי התנהגות, זה המקום בו הגבולות הם מאוד ברורים ומתייחסים לכלל הילדים בגן. ילדים סומכים מתוך גבולות, "חום,אהבה ,חופש וכיף" לא יכינו אותם מספיק לחיים אם לא יהיו גבולות שיסבירו לילדים מהם הזכויות שלהם ושל הסובבים אותו ומהם חובותיהם. גבולות בגן ובבית לא פוגעים בילדכם ההיפך הוא הנכון!!!!

ילדים  שגדלים עם גבולות הם ילדים שמחים, מאושרים, ילדים  מאוזנים, ילדים בטוחים בעצמם, ילדים שתורמים לסביבה ולחברה, ילדים שיכולים להסתגל  לחיי המשפחה, לחיי החברה בכל מקום, בבית, בגן  ובביה"ס, ילדים אלה גדלים באהבה ובמקסימום שמירה אישית .

 4-   תנסו להיזכר איך הייתה הסתגלות של הילד בגנים או מסגרות קודמות, מה עזר, מה הקל על ההסתגלות. מה מרגיע אותו ברגעי משבר: להביא חפץ מעבר מוכר כגון: בובה אהובה, שמיכה קטנה, טיטול בד, תמונה משפחתית, צעיף של אמה מבושם בבושם הקבוע שלה…

5-   תבקרו בגן, אפילו מבחוץ, מספר פעמים בהזדמנויות שונות טרם כניסתו. הביקורים יכולים  מאוד  להקל עליו ולהפחית את הלחץ.

6-   מומלץ לעורר אצלו תחושה של גאווה סביבתית (הורים,סבים) עכשיו הילד עובר לגן של הבוגרים/גדולים, אתם גאים ומאוד שמחים.

 7-   חשוב מאוד לדבר לפני תחילת השנה עם הגננת לגבי דברים שחשובים בעיניכם לגבי תפקוד ילדכם ומה יכול לעזור לו בהסתגלות בגן. יש צורך גם להבין ולראות גמישות הדדית, אם נאפשר לילד להביא כל דבר לגן לאורך זמן זה יהפוך להרגל, או עלול לגרום לבעיות אחרות, לכן יש לכבד את הגננת בכללי מותר ואסור.  רק פעם בשבוע יש להביא משהו טעים לכל ילדי הגן ולא כל יום ממתק אישי שנאכל מול שאר ילדי הגן (עדיף לאכול בדרך לגן)

 8-   כהורים אנו מכירים את ילדינו, לכל ילד יש זמן הסתגלות שונה לשינויים, לכן עלינו להתאים את הזמן שנדרש להכנה הילד למסגרת פחות או יותר. מומלץ לספר על הגן, מה יהיה שם, איזה פינות משחק יש  בגן, על החצר, משחקים, מכוניות ובובות, מה עושים, מה נדרש ממנו לעשות, מי נמצא בגן, מי יכול לעזור לו כאשר יהיה לו קשה או כאשר יהיה זקוק לעזרה, לספר לו מתי יתחיל ללכת לגן החדש. תנו לו גם לשאול שאלות,  היו סבלניים ליכולת  התמודדות של הילד.

 9-   עבור ילדים שחלק מחבריהם נמצאים בגן נושא, הפרידה עשויה להיות קלה יותר. אם הילד חדש ולא מכיר אף אחד, תנסו לברר עם הגננת שלרוב נמצאת בגן בשבועיים האחרונים של חודש אוגוסט, שמות של כמה ילדים על מנת להפגיש ביניהם טרם התחילה השנה. במידה בלא הצלחתם, דברו עם הגננת, ספרו לה על מצבו החברתי של הילד כדי שהיא תוכל לעזור לו, לקרב, לשדך לו חבר או חברה, שיוכלו להתאים לו מבחינת העדפות ותחומי עניין.

 10-חשוב לדעת שילדים מראים, משדרים קושי דרך התנהגויות שונות כגון: בכי, חוסר תאבון, קושי בשינה, רגרסיה בגמילה והתנהגות. יש להבין את הקושי ולהביא אמפתיה כלפי הילד (זה טבעי עד כשבועיים).

 11-   נושא הפרידות. נושא כאוב לילד ולהורה אחד. על מנת להקל על הילד מומלץ לערוך טקס קצר וקבוע  המתבסס על חיבוק, 3 נשיקות (אחד למצח,אף ולחי) ומשפט אחד קצר של אהבה. אפשר לומר "אני הולכת עשיו  לעבודה אחזור מאוחר יותר" ועוד…….  לעולם לא להעלם, הדבר גורם לחוסר אמון בין הילד להורה ועלול לפתח אצל הילד חרדות ולחץ רב.  במידה והוא בוכה כאשר אתם הולכים ,תפנו אליו ותגידו לו שאתם מבינים שקשה לו להתפרד אבל אתם בתוככם יודעים שהוא יתגבר במהרה.  אם לאחר שבוע המצב לא משתפר והפרידה עדיין קשה, תעשו החלפה בין בני הזוג ,לעיתים קל להם להתפרד מהאבא יותר מאשר מהאימא וההיפך.

 12-   לרבות במשוב חיובי כל פעם שהילד מצליח להתפרד בקלות ,אפשר להדביק מדבקה או לתת לו מדליה .

13-   כדאי להקריא לילד סיפורים שמדברים על סוגים שונים של פרידה ולשאול אותו דברים שהיו יכולים לעזור לגיבורי הסיפור להתמודד או לתת להם כמה רעיונות. תנו מקום לרגשות של ילדכם ללא שיפוטיות או לעג ("שטויות אתה גבר גבר,אתה גדול…").רגשות כגון: פחד, עצב, בכי, כאב, דברו אליהם, ספרו משהו מהחיים האישיים שלכם, מה הרגשתם כאשר עברתם מקום עבודה, בית… הדוגמאות והחוויות האישיות הן הטובות ביותר.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט