לאחר השתתפות בכנס בתל השומר שכולו עסק ב הפרעת קשב וריכוז, התחזקו אצלי מספר תובנות.
שנים שאני מסבירה ובונה תכניות אישיות למתאמנים שלי ומדריכה צוותים בגנים ובית ספר, הבנתי שאני לא לבד במסקנה שספורט עוזר ואף נדרש כבסיס לשיפור יכולות הקשב והלמידה שלנו.
טיפול יעיל בהפרעת קשב דורש התערבות רב תחומית שמערבת בתוכה אבחנה מדויקת של הקשיים המרכיבים את הפרעת הקשב הייחודית שיש לכל אחד מהמטופלים\מתאמנים מפני שאצל כל אחד זה מתאפיין קצת אחרת, טיפול התנהגותי –רגשי, אסטרטגיות למידה ,ספורט ובמידת הצורך התערבות תרופתית.
פעילות גופנית סדירה , אקטיבית (אירובית + מתיחות ) של כ15-20 דקות בתחילת היום עוד טרם הגעתו של הילד למערכת החינוך תשפר משמעותית את 1- תפקודו של המוח ,2 – יכולות הקשב והריכוז,3- שיפור זיכרון לטווח קצר,4 – שיפור מסוגלות רגשית (הפחתת מתחים) ,חברתית ולמידה 5- תשפר את התנהגות, 6-שיפור במצבי הרוח .
באופן כללי המלצה לשיפור התפקוד של בעלי ADHD נדרש :
1- פעילות גופנית של 60 דקות במסתבר של פעילות אירובית כגון: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, עליה וירידה במדרגות , קפיצות על דלגית (מעבר לנאמר לפעילות הבוקר)
2- אימוני כוח ומתיחות
מומלץ שהפעילויות יהיו לסירוגין בטבע, גינה, חצר, פארק שעשועים ,ולא רק במקומות סגורים כגון אולמות ספורט
לסיכום :הפעילות הגופנית על הבוקר ו60 דקות נוספות במהלך היום תשפר באופן משמעותי את הבריאות ותפקוד הכללי של הילד ,נער או מבוגר בעל הפרעת קשב וריכוז ADHD, תשפר את תפקודו המוחי, יכולות הקשב והריכוז יעלו, יהיה שיפור ביכולות הזיכרון לטווח הקצר, יהיה שיפור במצב הרגשי ומצבי הרוח ,הפחתת מתחים, ויסות חושי –רגשי יעיל יותר, המצב החברתית והלמידה ישתפרו , הפחתה בקשיי התנהגות, הפחתת הסיכון להשמנה, שיפור באיכות השינה ועוד.
מצרפת מספר תרגילים לבוקר פעיל ויום מוצלח.
שלום רב , שמי גלית קינדלר ואני סטודנטית לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך .התואר הראשון שלי הוא בחינוך גופני. בחרתי בעבודת הגמר לבדוק את הקשר בין פעילות גופנית לבעיות קשב וריכוז .אשמח לבדוק עימך מחקרים בנושא
תודה רבה galitkindler@gmail.com