התמודדות עם החורף

לא רוצה להתלבש בחורף – איך עוזרים לילד בעל קשיים בויסות חושי עם מעברי עונות בנושא הלבוש

הקיץ הסתיים, הסתיו כבר כאן ובמהרה יגיע החורף…
הילדים הרגישים שלנו מרגישים כבר מזמן את השינוי ואיתם גם אנחנו.  לא רק שינוי במזג האוויר, הרוח, שינוי עוצמת האור, הריחות שבאוויר וצבעי הקירות מפריעים להם אלה גם השינוי בפריטי הלבוש.  המלחמות היומיומיות סביב המכנסיים הארוכים, הגרביים ונעליים הסגורות שמתישות כל הורה בבוקר רגע לפני יציאתנו לעבודה ולמערכת החינוך.

מאמר זה נכתב לאחר ניסיון של שנים בתחום בפן האישי והמקצועי. שעות של "בילוי" אחרי חיפוש הפריטים הנכונים להלבשת הילדים, עשרות שיחות ממערכת החינוך שהילד לא לבוש בהתאם למזג האוויר, הרבה ביקורת סמויה  וגלויה מהסביבה על הילד ועלינו כהורים, רגעים של משבר ועצבים, עד שלמדנו מה נכון לכל אחד.

איך נסביר למנהל ששוב אחרנו כי הילד לא רוצה ללבוש בגדי חורף?  איך להתחיל את היום ללא עצבים ? איך להתמודד עם הבררנות והקושי התחושתי? כל זה להלן

חשוב לזכור

  • ילדים עם קשיים בעיבוד חושי – בעלי רגישות על פני העור (חוש המישוש) עלולים להרגיש אי נוחות ממרקמי הבדים של פריטי הלבוש החורפי (מרקם צפוף ועבה, ארוך ) ומרקמים אלה יכולים להיות בלתי נסבלים עבורם.
  • יש להתייחס ברצינות להסברים שלהם אל מול התחושות השונות שנתפסות על ידם  כגון : תלונה שהבגדים צמודים להם מדי, שחם להם איתם , שכבד, חונק, לוחץ, מגרד…
  • אל תלחיצו אותו ואת עצמכם כדי לא להפוך את הקושי התחושתי לבעיה התנהגותית –רגשית. יש הרבה דרכים להלביש את הילד בצורה חמה כך שלא יפריע לו.
  • לילדים בעלי קשיים בעיבוד חושי קיימת יכולת עיבוד טמפרטורת גוף שונה משאר האנשים. הם עלולים להרגיש שחם להם מאוד כאשר בחוץ האנשים מרגישים  קור.

ילדים ומבוגרים רבים כאחד, עלולים להרגיש אי נוחות מבגדי החורף  אבל לבעלי קשיים בעיבוד החושי החוויה קשה ומטרידה עד לגרימת דיכאון, עצבים ושינוי מצבי הרוח באופן קיצוני. הם יעדיפו להתלבש בלא יותר משכבת לבוש  אחת, כמה שיותר דק, ואם אפשר גם בלי מעיל. אותם אנשים בעלי רגישות יתר או בעלי הגנתיות טקטילית (חוש המישוש) יכולים לצעוק, להיכנס למשברים רגשיים, התקפי בכי וזעם של ממש אם הבגדים אינם נוחים להם. הבגדים כפי שכבר נאמר יכולים לגרום להם לשפשוף על העור, להרגשה שזה מגרד, חונק, לוחץ מאוד חזק, זז, חם, כבד ,עבה מאוד,  מה שיגרום למתח רגשי רב והתפרצויות שונות עד המנעות ונוקשות חריגה. הדבר משפיע קודם כל על הילד וכמובן על כל המשפחה שסובלת יחד איתו.

למרות האי נוחות בלבוש בגדי החורף  שחווים הילדים בעלי קשיים בעיבוד-ויסות  חושי, המשימה אפשרית רק שהיא עלולה לקחת זמן. תדרש המון סבלנות, אורך רוח, "עיגול פינות", וויתורים ובעיקר  יצירתיות. על פי הגיל ויכולת הבנה של הילד נעשה את ההתאמות הנחוצות ונשתמש באסטרטגיות בהתאם לאופן הרגישות של הילד. אין חוקים ואין כללים! לכל ילד יש ללמוד את שמתאים לו. מה שנכון לאחד לא בהכרח נכון לאחר אבל חייבים לנסות כדי להגיע להתאמה הנכונה כגון סוג מרקם הבד, אורך השרוול והמכנס, כמות השכבות ועוד.  חשוב שלאורך הדרך נהיה קשובים להם, נכבד את תחושותיהם ותמיד לאפשר להם בחירה בין שתי אפשרויות  כדי לתת להם להרגיש שהם בסוג של שליטה כמפתח להפחתת הלחץ הנפשי והנוקשות.

כמה רעיונות להתמודדות: 

  • ניתן לקנות בגדים טרמיים כגון גופיות ,חולצות וגרביים. לרוב הם עשויים מבד שנעים לגוף ובכך יש צורך בפחות שכבות כדי לשמור על חום הגוף ולהגן מפני הקור.
  • לקנות לשכבת הלבוש הראשונה חולצות מכותנה ולא מחומר סינטטי בעלי פתח צוואר רחב. מנגד ישנם ילדים המעדיפים בגדים הדוקים לגוף מכאן שיש לקנות בגדים שיהיו להם צמודים לגוף (הגופייה בעלת שרוול ארוך עם או בלי צווארון גולף).
  • השתמשו בברדלס (קפוצ'ונים) או סוודרים במקום מעיל. הם יכולים ללבוש כל גופיה/חולצה בלי צורך בסגירה או התעסקות עם רוכסנים וכפתורים. אם הילד לא מוטרד ממשקל הבגד או מחום,  ניתן לקנות סוודרים עבים עשויים פליז או צמר רך.
  • "יום לימודים ארוך עם היד". תנו לילד ללכת אתכם לקניות (לבד ללא אחים) ולבחור ולהתנסות בפריטי הלבוש הבסיסים לחיים היום יומיים באם לגן או לבית ספר. ככל שהילד יהיה מעורב יותר כך הסיכוי שילבש אותם גדול יותר. תהיו סובלניים. זה יכול לקחת זמן רב ומעבר בין חנויות שונות.
  • לקנות גרביים ללא תפר ונעלים במידה אחת גדולה יותר. נעליים עדיף גמישים  מבד  ולא מעור או פלסטיק קשיח. יותר מסוג אחד ולעשות החלפות ביניהם במהלך הימים כדי שתהיה יותר מאפשרות אחת.
  • לפני הגעת הקור מומלץ להתחיל "אימונים" של שימוש בבגדי החורף לפרקי זמן קצרים כדי להתכונן למעבר העונות. ניתן להתחיל לדוגמה בנעילת סנדלים או "קרוקס" עם גרביים.
  • אצל כל ילד הרגישות הטקטילית (חוש המישוש) מתאפיינת באופן שונה ומכאן שכל אחד עלול להיות רגיש למרקמים וסוגי בד שונים כגון: צמר, פרווה, בד סינטטי, נוצות, ניילון… תאפשרו כמה שיותר התנסויות במרקמים שונים ותחזרו עליהם בפריטים שונים מאותם מרקמים. לפחות שלוש –ארבע פעמיים כדי לראות שהרגישות אינה חד פעמית או הימנעות מתוך חשש.
  • תדאגו שיהיו לכם בגדים רכים. במידה שמצאתם פריטי לבוש הנוחים לילד קנו מאותו פריט מספר פריטים, אפילו מצבעים שונים וממידות שונות כדי לסיים את החורף בשלום. לפעמיים בגדים שמקבלים מאחים או חברים שכבר עברו עשרות כביסות הם הפריטים הנוחים ביותר עבור הילדים הרגישים.
  • שיטת השכבות, אם הילד מעדיף פלאנל , פליז , פריטים קלים, תלבישו אותו או תדאגו שילבש שכבות שהוא יוכל להסיר בקלות כאשר יהיה בתוך הגן, כיתה או בבית.
  • הסירו את כל התוויות מכל פרטי הלבוש גם אלו שלא באים בקשר ישיר עם העור .
  • תנו לילד לבחור בלילה לפני את פרטי הלבוש לבוקר מתוך שתים –שלוש אפשרויות. אפשרות זו טובה במיוחד לילדים הצעירים כדי למנוע בלבול והצפה.
  • תעלימו מהישג ידו של הילד פריטי לבוש מהקיץ בהדרגתיות עד שיגיע הזמן לבגדים הארוכים של ימי החורף הקרים. יהיה להם קל יותר להתגבר כאשר אינם רואים את אותם  פריטי הלבוש הקצרים וקלילים של הקיץ .
  • תדאגו לשיתוף פעולה עם המורה והגננת על ידי "שמירה" בכיתה / בגן במגירה סוודר לרגעים שאולי יהיה לילד קר יותר בהמשך היום. לרוב הם יתנגדו לקחת איתם אחד לדרך .
  • תתחילו את היום שלכם ושלו מוקדם יותר ב15 דקות כדי שיהיה לילד מספיק זמן  להתמודדות עם כל הבגדים ונעלים החורפיות
  • מומלץ לעשות רשימה  של כל פרטי הלבוש האפשריים ללבישה העומדים לרשותו  אם בכתב או בתמונות ולשים בצמוד לארון. באופן זה אנו מעבירים את האחראיות והשליטה גם אליו לפני היציאה מהבית.
  • יש להימנע ממלחמות מיותרות, כדי למנוע עצבים, התפרצויות, תסכול ובעיות רגשיות והתנהגותיות  הנובעות מ"התעקשות" של הילד ושלנו כהורים בלבישת בגדים מתאימים לחורף.
  • הגישה הטובה ביותר היא להציע חלופות ולהבין את הצרכים שלהם.  תלמדו אותו שיתכן שכרגע לא קר לו אבל במשך היום זה יכול להשתנות לכן טוב שיהיה לו ….ושזה הבחירה שלו ללבוש בגדים חמים יותר.

לסיכום כמה נקודות

  • תנו לילד אפשרויות לבוש ותנו לו להרגיש שהוא הבוחר והוא השולט במצב. זה יוריד חלק גדול מהעצבים והתסכול של הילד ושל כל הבית .
  • דאגו שיהיה לילד בגן/בכיתה או בילקוט בגד חם למקרה שיהיה לו קר.
  • תנו לילד לחוות בעצמו את ההשלכות של הבחירות שלו גם אם יהיה לנו קשה כהורים. כולנו יודעים שהניסיון משפר את המציאות. אם יהיה לו קר יום אחד הוא ידאג להתלבש חם יותר ביום למחרת, או ייקח משהו למקרה שיהיה לו שוב קר.

 

מאחלת לכולנו חורף נעים וחמים

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט