איך לעזור לילדינו בעלי הצורך התחושתי – חוש המגע

יש הרבה דרכים טיפוליות לעזור לילדים עם קשיי ויסות חושי. אבל יש לקחת בחשבון שמה שטוב או מתאים עבור אחד, אינו מתאים לאחר. בתחומי הטיפול יש לא מעט גישות עבודה, חלקם  קונבנציונלית יותר אל מול אחרות שהם יותר יצירתיות  או משלבות תחומים שונים תוך כדי טיפול. הצלחות ויעילות של כל אחת מהגישות הטיפוליות נמדד במבחן התוצאה (שיפור מצבו של הילד).

ארשום לפניכם מספר רעיונות אבל הם לא תחליף לעצה רפואית מקצועית בתחום

חשוב לדעת שאותן פעילויות ניתנות לעשייה גם לילדים המחפשים מענה תחושתי וגם עם הנמנעים. יש להיות ערים לאותות המצוקה של הילד ולהפסיק באופן מידי את הפעילות. יש להתאים את הכמות והתדירות על פי הצורך האישי של כל ילד.

  מה זה חוש המגע?

חוש המגע –מישוש מקבל משוב מטקסטורה, טמפרטורה, לחץ ועוד. מערכת תחושה זו  כוללת את העור שמכסה את הגוף, את כל מעטפת העור הפנימי כגון: פנים הפה.

ילדים בעלי רגישות יתר על פני העור (לתחושות מגע) יכולים להראות מפוחדים או נמנעים מהתנסויות ופעילויות יומיות כגון :הימנעות מעבודות יצירה, חומרים וטקסטורות שונות,להימנע מלגעת בדברים מלכלכים או  צעצועים רוטטים.להיות בררנים מאוד בקשר לבגדיהם ונעליהם, להתנגד חפיפה השיער, שטיפת פנים, שיכסוך שיניים, גזירת ציפורניים, לראות דרוכים,עצבניים ,חשדניים, לעשות רושם תוקפניים ושתלטניים. מתקשים ואינטראקציות חברתיות.  עשויים להיות מוטרדים ולהימנע מ:  חיבוק, נשיקה,  טקסטורות מסוימות של בגדים,  תפרים בגרביים,  תוויות של בגדים,  מגע קל ומרפרף,  לכלוך על ידיהם. כמו כן יש גם ילדים  בעלי חוסר רגישות בחוש המגע המחפשים כל הזמן גירויים, הם נוגעים בכל דבר בחפצים/אנשים או ילדם גם נגד רצונם, הם מחפשים פעילויות מלכלכות, למשש ולנסות כל מרקם.

 מה אפשר לעשות?

לילדים הצעירים:

1-ילדים הצריכים מענה בתוך הפה (נושכים, מכניסים דברים לפה, מלקקים) אפשר לתת להם לעשות בועות סבון,לשתות סודה לשתיה /מים מוגזים כדי להרגיש בועות בתוך הפה (ניתן להוסיף טעמים).
2- ניתן לשחק בסבון קצף או קצף גילוח, מומלץ להוסיף חול/מלח גס כדי לעשיר את המרקם .
3- צביעה בצבעי ידיים בעזרת האצבעות, עבודה עם דבק נוצץ.
4- המטבח כגן עדן של תחושות ומרקמים: לערבב בצק ,להכין עוגיות חמאה/גרנולה, להכין סלט.
5- ארגז חול בגינה או תכינו אחד משלכם בבית, ,ארגז קטניות יבשות  בו מסתתרים חפצים שונים שיש לחפש.
6-    שימוש בפלסטלינה, בצק, בחימר (אין להכריח ילד שלא מוכן לגעת בכל החומרים ה"מגעילים" האלה). תנו לו להשתמש בחפץ מתווך כגון:  מקל אוזניים, מכחול,  צעצוע ותדאגו שתהייה מטלית לצידו בשביל לנגב את ידיו.

 ילדים בוגרים יותר (בי"ס):

1-      ילדים הצריכים מענה בתוך הפה אפשר לתת פרות או מאכלים קפואים, מברשת שיניים רוטטת.
2-      שימוש בתחפושות שונות על מנת להתרגל למרקמים של בגדים שונים ולא מוכרים.
3-      לאסוף עלים  בחצר/גינה לגנן.
4-       לשחק עם איפור וצבעי פנים.
5-      לעשות עבודות פיסול, רקמה, סריגה, תפירה, הדבקה להשתמש בנייר לטש\נייר זכוכית להחלקת עבודות עץ.  (עבודה עם טקסטורות שונות)

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט