הסיבות המדויקת לקושי בעיבוד חושי כמו של הפרעת קשב וריכוז וקשיים התפתחותיים אחרים  עדיין לא זוהו. עם זאת, ישנם מחקרים מובילים בנושא המרחיבים את ההתייחסות, המודעות ולמידת הנושא. אותם מחקרים שמים את ההגדרה של SPD  כהפרעה בזכות עצמה, המאפשרת את אבחנה מבדלת חשובה בינה להפרעות אחרות. הדבר  מביא אתו תקווה גדולה  להבנת הסיבות ולדרכי טיפול מומלצות לאלפי ילדים המוגדרים לא נכון, בגלל שהמאפיינים לא פעם הטעו אנשי מקצועה בתהליכי האבחנה.
מביא אתו תקווה גדולה  להבנת הסיבות ולדרכי טיפול מומלצות לאלפי ילדים המוגדרים לא נכון, בגלל שהמאפיינים לא פעם הטעו אנשי מקצועה בתהליכי האבחנה.
מה הם הגורמים לקושי בעיבוד חושי זה? שאלה שנשאלה על ידי מרבית ההורים. שאלה זו מגיעה לא פעם בלחץ, חשש, ועם הרבה ייסורי מצפון מצד ההורים. הורים חשים שהם איכשהו אשמים בקושי החושי של ילדיהם.
כשאני יושבת איתם בפגישה הראשונה או השנייה, אני יכולה להבחין במבט שיורד והשאלה הבאה שמגיעה, כאילו פסק דין הולך להישמע "האם זה משהו שאני עשיתי?" ההורים שואלים…
מה הם הסיבות הנפוצות
1- המחקרים הראשונים מצביעים על כך שקושי בעיבוד-וויסות חושי ((SPD לעתים קרובות (90%) עובר בירושה גנטית.
2- סיבה נוספת הם יכולים להיות סיבוכים טרום לידתיים.
3- גם אם ובאופן פחות הסיבה יכולה להיות, מעורבותם של גורמים סביבתיים, חומרים רעלניים ועוד.
כפי שקורה בכל הפרעה התפתחותית ו/או התנהגותית, הגורמים לקושי בעיבוד-וויסות חושי ((SPD עלולים להיות התוצאה של שילוב של מספר גורמים. כגון: גנטיקה וסביבה. רק בעזרת הרחבה משמעותית של מחקרים ועליית מודעות בנושא יהיה אפשר לזהות את מהו התפקיד של כל אחד מהגורמים של SPD.
קשיים רגשיים והשפעות אחרות על תפקודו של הילד כתוצאה של הפרעה בעיבוד החושי
ילדים עם קושי בעיבוד-וויסות חושי, לעתים קרובות יש להם בעיות עם מיומנויות מוטוריות (מוטוריקה גסה ועדינה) וקשיים ביכולות אחרות הנדרשות להצלחה בכל תחומי החיים כגון: בית הספר והתחום החברתי.
כתוצאה מכך, לעתים קרובות הם יכולים להיות מבודדים מבחינה חברתית, יסבלו מהערכה עצמית נמוכה, יחוו קשיים רגשיים והתנהגותיים.
קשיים אלה שמיים ילדים עם קושי בעיבוד-וויסות חושי ((SPD בסיכון גבוה לבעיות רגשיות, חברתיות, אקדמיות והתנהגותיות. לרבות ניכר חוסר היכולת שלהם לעשות קשרים חברתיים או להצליח לעורך זמן להיות חלק מקבוצה, הביטחון העצמי שלהם ירוד, לעיתים יראו קשיים לימודיים, מסורבלות מוטורית. התנהגותם יכולה לעשות רושם של חוסר שיתוף פעולה, עקשנים, אגרסיביים, לוחמניים, מפריעים, בישנים, רודפי שליטה, או "יוצאים מכלל שליטה."
במקרים מסוימים נראה ילדים עם חרדות, דיכאון, תוקפנות או בעיות התנהגות – רגשיות אחרות. חוסר המודעות גורם לעיתים קרובות לשיפוטיות מוטעית כלפי ההורים, הם יכולים להיות מואשמים כהורים לא סמכותיים בעקבות התנהגות של ילדיהם על ידי אנשים שאינם מודעים לקשיים של לילד בעל "הנכות השקופה".
טיפול יעיל להפרעה בעיבוד החושי צריך להיות זמין ולהתחיל כמה שיותר בגיל הצעיר וזאת בכדי לאפשר לילד לאזן את הקשיים והצרכים התחושתיים ולמנוע מהקושי בוויסות החושי –SPD להמשיך ללא טיפול בהמשך החיים של הילד עד לבגרותו, שם הוויסות החושי שלא טופל יכול להשפיע על יכולתו של הפרט להצליח בחיים, בלימודים, בזוגיות, בהורות, בעבודה, ובקשרים החברתיים וסביבתיים.
כיצד מטפלים בהפרעה בעיבוד חושית
מרבית הילדים עם הפרעה בעיבוד-וויסות חושית (SPD) הם בעלי אינטליגנציה תקינה כמו בני גילם ולעיתים מעל הממוצע. המוח שלהם קולט ,מעבד ומתפקד באופן שונה. הם צריכים ללמוד בדרכים שמותאמות לדרך החשיבה ועיבוד המידע שלהם, הם זקוקים לפעילויות פנאי שיתאימו לצרכים התחושתיים שלהם.
אבחון מדויק של אותם ילדים בעלי קושי בעיבוד- וויסות חושי היא אבן יסוד בהתקדמות של אותם ילדים. אותה אבחנה מבדלת תאפשר בניה של תכנית טיפול המבוססת על אינטגרציה חושית (SI). תכנית עבודה זו כוללת ספורט טיפולי, טיפולי מגע שונים, שימוש באביזרים ,צעצועים ותכנים תחושתיים, המותאמים ומיושמים על ידי מטפל מיומן היטב, שמקשיב לצרכים של הילד. יחד עם זאת, זה לא מספיק ונדרש שילוב של טיפולים משלימים אחרים במקביל כגון: טיפול רגשי –התנהגותי, הדרכת הורים, הדרכה בתוך מערכת החינוך ולעיתים עבודה בקבוצה לפיתוח מיומנויות חברתיות.
תהליך העבודה בגישה הסנסו-מוטורית (חושית-מוטורית), בדרך כלל מתרחש בסביבה חושית עשירה המכונה לעתים "חדר כושר לחושים".  במהלך המפגשים המטפל מנחה את הילד באמצעות פעילויות מהנות בעדינות הבנויות כך שהילד הוא נקרא תיגר כל הזמן אבל תמיד מצליח.  כל הפעילויות הינן מתואמות ליכולות ולקצב ההתקדמות של הילד.
לעולם לא בכוח !!!
מטרת המטפל היא לטפח תגובות מתאימות לתחושה באופן פעיל, משמעותי, ומהנה שהילד יהיה מסוגל להתנהג באופן יותר מאוזן. מטרה נוספת זה לגרום בעזרת אותן פעילויות בחדר עבודה ובתרגול היומי במשך הזמן בבית באיזון של תגובות הילד באופן מותאם לקודים החברתיים שסובבים אותו בחיים כגון : משפחה, גן, בית ספר והקהילה הסובבת הגדולה יותר.
טיפול יעיל, עקבי המתרחש על ידי המטפל, הילד, ההורים ולעיתים גם על ידי המערכת החינוך תאפשר לילדים עם קושי בעיבוד-וויסות חושי ( (SPD לקחת חלק בפעילויות הרגילות של כל ילד ולחיות חיים נורמאטיביים כגון: משחק עם חברים, פעילות משגשגת בית ספר, אכילה, הלבשה ושינה כפי שמצופה מכל ילד.
טיפול אידיאלי בעיבוד-וויסות חושי ((SPD הוא ממוקד לא רק בילד אלא גם במשפחתו. הורים חייבים להיות מעורבים ולעבוד במקביל ובהדרכה צמודה של המטפל כדי ללמוד על האתגרים החושיים של ילדם. ההורים חייבים להבין ולדעת להתאים פעילויות טיפוליות על פי הצרכים התחושתיים שהילד מראה. חשוב לא פחות, על פי הגיל ויכולת ההבנה של הילד ללמד אותו לזהות ולמנף את הצורך התחושתי לפעילויות מובנות וידועות מראש, שיכולים לעזור לו בעת הצורך,
מה שמכונה לפעמים "דיאטה סנסו-מוטורית". אותה תכנית ניתן לבצעה בכל מקום כגון: בבית, בגן, בבית הספר או בגן השעשועים.
יחד עם זאת על המטפל של הילד ללוות ולשתף פעולה עם אנשי החינוך והטיפול השונים הקשורים לילד, לעזור להם בהבנה של אופי הקשיים והצרכים ולתת להם רעיונות להפעלה בתחום התחושתי.
הטיפול בקושי בעיבוד-וויסות חושי מסייע להורים ולאחרים שחיים ועובדים עם ילדים מרעישים ומאתגרים להבין שקושי בעיבוד החושי הוא אמיתי, למרות שלא תמיד בולט לעין, כפי שכבר הזכרתי "נכות שקופה" .
עליית המודעות תגרום לשינוי באבחנה, בטיפול, בתמיכה, ביכולת השינוי התפקודי וללא ספק בהצלחות של הילד ומשפחתו .
חשוב להבין ולהאמין שניתן להפוך כל קושי לאתגר …
 
								 
								


