זווית ראייה שונה לסיבות ודרכי טיפול
הבנה וסיבה להתנהגות של ילד הוא דבר הכרחי כדי לתת מענה ראוי שיוביל לשיפור המצב.
לעיתים קרובות מטפלים, הורים, אנשי חינוך משתמשים בתיאוריות/גישות התנהגותיות נפוצות שאינן מתאימים לכל ילד במצבים דומים.
תיאוריות אלו יכולות להיות מצוינות ברגע שהם מותאמות לילד ולצרכיו. הם אינן מתאימים לכלל קשיי התנהגות אם לא הייתה הבנה מוקדמת ומבדלת של שורש הקשיים שמובילים להתנהגות מסוימת. כל ילד הוא יחד ומיוחד והטיפול בו צריך להיות מותאם לו. מה שנכון לאחד אינו חייב להיות נכון לאחר. מילת המפתח זה להבין מה מביא ילד להתנהגות הספציפית שבה רוצים לטפל.
לא כל התנהגות קשורה לחוסר סמכותיות של ההורים, חוסר משמעת מצד הילד, הזנחה, פינוק יתר, לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, קשיים בסדר וארגון, פחדים, חרדות, חוסר ביטחון, ביישנות, צורך בתשומת לב, שתלטנות, עקשנות, מניפולציות, מצבי רוח, דיכאון, וכו'.
נכון שכל הסיבות שפורטו, חלקם ביחד או כל אחד בנפרד, יכולים להסביר את קשיי ההתנהגות של הילד, אבל הם לא לבד יש עוד סיבות. בין הסיבות הנוספות להתנהגות בעיתית שטרם קיבלה מענה הן התנהגויות שמקורן בהפרעה נוירולוגית המוכרת בשם קושי בויסות חושי, או כמו שיותר נכון להגיד קושי בעיבוד חושי. לצערי הרבה פעמים אין התייחסות למאפיינים החושיים שהם הבסיס להתנהגות ברגע בניית תוכניות התנהגותיות לשיפור ההתנהגות של הילד.
חלק ממאפייני ההתנהגות של הילד יכולים להיות:
- התנהגות העושה רושם אגרסיבי כגון :מכות, דחיפות
- דיבור בקול רם
- וויכוחים עם חברים, אחים
- קושי במעברים מפעילות אחת לשנייה
- מצבים של כעס שאינם מתאימים לסיטואציה/אירוע
- אי שקט בזמן ישיבה
- קושי להיות מרוכז בזמן עבודה או משחק.
- קושי לקחת חלק במשחקים או פעילויות עם ילדים בני גילו
- רגישות יתר
- אכלנים בררנים
- התקפי זעם לעיתים קרובות
- שחיקת שיניים
- התנדנדויות קדימה ואחורה
- זינוקים פתאומיים
- אהבת יתר לסיבובים, סחרחורות, התהפכויות, גלגולים
- השמעת קולות פריקה באצבעות
- מוטרדים מרעשים פתאומיים, קולות חזקים
- קשיי שינה
אנו יכולים לראות בעיות התנהגותיות בילד כתוצאה של קליטה, עיבוד, ארגון ופלט לא תקין של התחושות המגיעים למוח של הילד . כאשר המערכות התחושתיות אינן מתפקדות כראוי אנו נראה התנהגויות לא מתאימות לנורמות החברתיות. מכאן שמענה תחושתי במידת הצורך הוא הכרחי לפני הקניית תוכנית התנהגותית. שתי התוכניות: התחושתית וההתנהגותית חייבות ללכת יחד אחת לצד השנייה כדי לעזור לילד לשפר את התנהגותו. ללא תוכנית מותאמת בשני המישורים, הילד לא יחווה הצלחות, משוב חיובי על שיפור התנהגותו והוא ייענש פעמים רבות על חוסר הצלחתו בביצוע ההתנהגויות הרצויות. הוא קורבן למערכת עצבים שאינה מתפקדת כראוי ומפריעה לו לבצע את מה שבאופן קוגניטיבי הוא מבין לרוב.
אני עובדת כמשלבת לשני ילדים בבית ספר בכפר סבא .מנסה לעזור להם ולקדמם .נהניתי לקרוא את מאמרך .אני בטוחה שהוא יעזור לי בעבודתי .