ויסות חושי – ויסות רגשי, בעיות התנהגות והקשר ביניהם

השאלה האם יש קשר בין ויסות חושי ל ויסות רגשי וקשיי התנהגות, חוזרת על עצמה . התשובה היא כן!

יש קשר הדוק בין ויסות חושי וויסות רגשי. האחד משפיע על השני ביחסים גומלין, הפן הרגשי משפיע על התחושתי והתחושתי על הרגשי.  כל מה שאנחנו עושים בחיינו קשור לויסות, ויסות התחושה, ויסות הרגש, ויסות הקשב, ויסות ההתנהגות. התובנה הכללית היא לדאוג לויסות בכל תפקודינו, זה נשמע פשוט וקל אבל עבור רבים  בחיים היום יומיים המציאות היא אחרת.

ילדים בעלי קשיים בויסות החושי יחוו קשיים ולווסת את רגשותיהם, הצפות תחושתיות משפיעים על החוויה הרגשית שעלולה להיות עבורם עוצמתית במיוחד אף לעיתים לא מותאמת לסיטואציות  מה שישפיע ישירות על הביטוי ההתנהגותי.

בהתנהגותם של ילדים בעלי קשיים בויסות חושי – רגשי  נצפו קשיים בלהביע את רגשותיהם במילים, לתת ביטוי התנהגותי הולם לחוויות , שינוים, התרגשויות , מעברים, תסכולים, אתגרים, ציפיות ועוד. הם חווים עולם באופן שונה, עולם מאתגר, מאיים, שאינו נעים, צפוי, שיש להתגונן .

כדי להתמודד, הם עלולים לפתח מאפייני התנהגות של נוקשות, חוסר גמישות ושיתוף פעולה, מרדנות, תוקפנות, שתלטנות בכל הקורה סביבם אם במשחק, חברה, חיים כצורך הגנתי.

לפניכם טבלה של מאפיינים נוספים  של קושי בויסות חושי- ויסות רגשי התנהגותי שיכול לעזור ככלי מידה לכם ההורים/המטפלים, ובמידת הצורך יש  להמשיך בירור וטיפול אצל מומחה בתחום. כפי שכבר נאמר ישנו קשר הדוק בין קושי בעיבוד ויסות חושי לקושי בויסות רגשי המשפיע על התנהגותו של הילד מכאן שהבחנה מבדלת חשובה להתאמה הטיפול לילד . חשוב להבין מה מניע את את התנהגות הילד כדי לתאים לו טיפול האם בפן התחושתי –רגשי או בפן ההתנהגותי ואף בשילוב ביניהם.

טבלה1

טבלה2

טבלה3

טבלה4

לסיכום: חשוב להבין  שחלק גדול מהתכונות של הילד הם העוצר הייחודי שבו. זיהוי נכון של קשיים וקבלת כלים נכונים ומותאמים יכולים לתת לילד את היכולת לשלוט, לנווט לווסת באופן יעיל ומוצלח את חייו כמקור להעצמה אישית ופיתוח יכולות יזמות, יצירתיות, מנהיגות, הובלה, מתוך תחושה של מסוגלות  וערכה עצמית גבוה.

4 מחשבות על “ויסות חושי – ויסות רגשי, בעיות התנהגות והקשר ביניהם”

  1. ציפי יקרה שלום,
    לפי מה שאני קוראת ומחכימה מהאתר שלך והאינטואיציה האימהית שלי בטוחה אני ב-100% שלילד שלי יש קושי בויסות החושי, כירושלמית אין לי אפשרות להשתתף בסדנאות שלך האם יש לך עיצה איך אפשר לטפל בילד שלי דרכך? אשמח לתגובתך
    תודה ויום טוב

    1. שלום הודיה
      מצטערת שעונה לך רק עכשיו, רוב ההודעות מגיעות אלי דרך המייל או בפייסבוקץ
      יש לנו במרכז הטיפולים, אפשרות לבניית תוכנית עבודה שכוללת בתוכה תהליך שלם של הבנת הקשיים, מקורותיהם, והטיפול בהם באופן פרטני, שההורים מבצעים בבית, בפן התחושתי, שכוללת בתוכה הגעה לסרוגין להדרכות הורים שכוללות קבלת כלים והסתכלות על הילד.
      אם תרשמי את מספר הטלפון שלך נחזור אלייך לעוד פרטים.
      את יכולה להשאיר הודעה פרטית גם בפייסבוק https://www.facebook.com/tzipycatz/
      בברכה,
      ציפי כץ.

  2. שלום ציפי הילד שלי בגיל ההתבגרות ונוסף לכל הבעיות שיש בויסות החושי יש את ה"בעיה"גיל ההתבגרות (מיניות)הייתי רוצה לדעת איך אוכל להעזר בך או אולי את יכולה להמליץ לי על אימון כל שהוא שאת יודעת ומכירה בצפון הרחוק לכוון עכו-נהריה?

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט