ויסות חושי -מדריך לעשיית פעילויות תחושתיות לבית

וויסות חושי -מדריך לעשיית פעילויות תחושתיות – מוטוריות לבית  (אינטגרציה חושיות)

פעילויות של אינטגרציה חושית הן חלק הכרחי בהתפתחות הילד, בין אם יש לו קשיים בעיבוד החושי  (SPD) ובין אם לא. באופן טבעי תשומת לב של הילדים נמשכת לדברים הנתפסים על ידי החושים, לכן חשוב מאוד להיות קשובים לעדיפויות ולצרכים שלהם ולתת להם אפשרות של התנסויות וחוויות רבות. כאשר אני מדברת על פעילויות , הכוונה שלי היא פעילויות פשוטות לביצוע עבור כל הורה וילד בשגרה הלחוצה והעמוסה של כל משפחה. פעילויות אלו  מספקות לילד הרבה הנאה תוך קידום התפתחות נוירולוגית תקינה. כל מה שנידרש זה ראש פתוח, יצירתיות, ביצוע מידי והתמדה.

מה ואיך עושים

  • כפי שנאמר הסוד להצלחה של פעילויות של אינטגרציה חושיות הוא הפתיחות במחשבה (ראש פתוח), יצירתיות, אלתור .יש להציג לילד אפשרויות שונות ולתת לו לבחור את הפעילויות לפי העדפותיו  (צרכיו התחושתיים).  בדרך זו תוכלו להשיג השתתפות ושיתוף פעולה מרבי מצד הילד.
  • יש לתת לילדים שגרה קבועה ובה פעילויות שונות המגיעות בסדר קבוע. מה שיעזור להם להישאר רגועים ולהרגיש בשליטה, מפני שאין גורם של הפתעה במובן התחושתי , כך הם ידעו למה לצפות וידעו איך להתמודד.
  • יש לעודד את הילדים להתנסות במרקמים שונים ככל האפשר, בדים חלקים ,מחוספסים, פרוותיים, ספוגים, ליפות, מברשות וכל מה שעולה על הדעת. ילדים בטבעם נמשכים למשחקים לא מובנים בהם יש חוסר ארגון ,כאלה הדורשים חקירה ועבודה בעזרת הידיים שלהם, הדבר מאפשר להם לפתח תהליך של התנסות וחוויה תקינה של חוש המגע. לגעת ולשחק עם מגוון רחב של מרקמים הוא דבר פשוט ומהנה לרוב. השימוש לצורך יצירה בסוגים שונים של חימר, פימו , טרהפלסט, פולילינה ופלסטלינה  מאפשר לילד לפתח מיומנויות ויכולות לתפעול ולהתנסות במרקמים. תנו להם להוסיף עצמים שונים לחימר כמו מקלות, זרדים ,גפרורים, קטניות או קיסמי אוזניים מצמר גפן כדי לחוות את הניגודיות של הצורות והמרקמים .
  • קדימה לזוז! ילדים שיש להם קושי בוויסות החושי ,רמות האנרגיה שלהם ייהנו מהפעילויות הדורשות מאמץ פיזי, עבודה אינטנסיבית והרבה תנועה, מה שיעזור להם להירגע. כל פעילות שמאפשרת להם להיות בתנועה ולהשתמש בשרירים שלהם היא טובה. פעילויות אלו כוללות דחיפות, משיכות, הרמה דברים כבדים, התנדנדויות שונות, קפיצות, חפירות באדמה או בחול. יש לתת לילד לבצע פעילות בישיבה לפני פעילות נמרצת אבל אם המטרה שלנו היא להרגיעו לפני עבודה שדורשת ישיבה ממושכת וקשב יש לתת לו לעשות פעילויות נמרצות כפי שצינתי קודם לכם ובסיום הפעילות תרגילי נשימות.
  • לשחק עם חול וקצף. פעילות מעניינת נוספת שהיא מהנה מאוד הנותנת מענה לחוש מגע היא עבודה\ משחק  בחול וקצף. ילדים יכולים לשחק לתקופות ארוכות ביצירה, חקירה וחוויה של המרקמים השונים. תנו לעצמכם להיות יצירתיים תאפשרו לילדים לעבוד על פי הדמיון ללא תיווך, תנו להם להוסיף למשחק מים, אורז, תירס, קרם גילוח וכל מה שעולה על הדעת. הילדים הצעירים מאוד ייהנו .לגבי הלכלוך הוא קל לניקוי.
  • חלק גדול מהילדים מאוד אוהבים את התחושה של צעצועים רוטטים על גופם או מברשת שיניים רוטטת. בין האביזרים הרוטטים אפשר למצוא מושבים וכריות רוטטות. אלמנטים אלו יכולים לשמש כדי להרגיע או לעורר ילד עם קשיים תחושתיים.
  • אפשרו לילדים לעזור בעבודות הבית כגון: תליית הכביסה, הורדתה מהחבל, הרמה וסידור הקניות, ניקוי התריסים , שטיפת הרצפה, בישול, אפייה, לגרוף את העלים בחצר, לזרוק את הזבל. כל המשימות שצוינו הן מצוינות למענה תחושתי.
  • ברגעי הצפה כל פעילות שהיא חזרתית (מונוטונית) יכולה לעזור להרגיע את הילד.

 

11 מחשבות על “ויסות חושי -מדריך לעשיית פעילויות תחושתיות לבית”

    1. נעמה שלום, במאמר הבאתי רעיונות לפעילויות שונות שכל הורה וילד יכולים לעשות בבית, לא היתה כוונה להתרחב לצד הטיפולי
      בברכה, ציפי

    2. כלום
      גם לא אחרי 5 שנים
      כאילו ריפוי בעיסוק לא קיים בעולם

      ככה זה כשהמקצוע שלנו לא משווק כמו שצריך.

  1. היי,
    כיצד לעודד תינוק בן שנה ושמונה לגעת במרקמים שגורמים לו פחד בעיקר בתחום המזון. תודה

  2. שלום,
    הבן שלי בן 2.5 ילד מקסים, אוהב מאוד מגע של ריצר'ץ ורק יכול להרדם ע"י שמעביר את אצבעותיו על הריצרץ וכך גם אנו מרגיעים אותו כשהוא עצבני ע"י מגע בריצר'ץ
    כבר בהיותו תינוק קטן חיפש להירדם עם מגע של סמיכה וכו'
    וכן סף הגירוי שלו לחום כגון מים באמבטיה ואוכל חם נמוך, מים טיפה נעימים כבר מציקים לו והוא בוכה,
    חוצמיזה הוא ילד מקסים, האם זה נחשב בעיות תחושה?
    איך לטפל בו?
    תודה רבה

  3. אשמח להמלצה לילדה עם קושי בוויסות, דבר שמקשה עליה מאוד במיומנויות חברתיות. גורם לאיחוד מצד הילדים בכיתה.
    מעוניינת מאוד בקשר חברתי ומאוד מתוסכלת מהמצב.

  4. היי הילדה שלי בת שנה ושלושה חודשים מה אפשר לעשות ולעזור לה במגע של אנשים אחרים או מגע של פלסטלינה הילדה מאוד פעילה אוהבת לשחק בכל פעילות שיש פשוט כל דבר שבא במפתיעה נבהלת

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט