מה הקשר בין אקוסטיקה, רגישות לרעש, קשב וריכוז ויכולות למידה?

האם אי פעם נתתם דעתכם לחשיבות הסביבה האקוסטית בכיתה, בגן, בבית?

האם אי פעם עצרתם כדי להקשיב, מה הם הרעשים שאתם שומעים בסביבה בזמן שאתם נדרשים להתרכז?

האם אי פעם ניסיתם לדמיין, איזה רעשים שומעים ילדכם במהלך שיעור בחדרי כיתות הלימוד הרגילות ?

עכשיו…נסו לדמיין את עצמכם או את ילדכם לומדים תוך כדי מסיבת טרנס או כאשר כולם יושבים בטריבונה במהלך משחק כדורגל…

 אקוסטיקה היא המדע העוסק בחקר גלי הקול ותנועותיהם. תנועות הקול ניתנות למדידה על פי  מהירות, תדירות ועוצמה.

כאשר גלי הקול פוגעים במחסום מסוים, לדוגמה קיר, חלון  או להפך, כאשר יש מצב של אי חסימת גלי הקול, ואנחנו בחוויית/תהליך השמיעה, אזי נחווה מספר תופעות כגון: ספיגה, עקיפה, חזרה, התפזרות של גלי קול בחלל, בכיתה, בחדר.

ספיגה של גלי קול, משמעותה חיכוך של אותם גלי קול במחסום/מכשול החוסם את דרכו וגורם להאטה של אותם גלי קול. צלילים נמוכים דורשים יותר חומר בכדי לספוג אותם.

עקיפה של גלי קול, מתרחשת כאשר גלי קול פוגעים במחסום/מכשול, לדוגמה קיר, חלק מגלי הקול ייספגו בקיר והחלק האחר יזלגו מעבר לקיר וימשיכו לנוע בחדר.  צלילים בעלי תדרים נמוכים הם בעלי יכולת עקיפה טובה יותר ועל כן אנו מסוגלים לשמוע את צלילי הבסים של המסיבה וזאת גם כאשר נהיה מחוץ לאולם האירועים. התדרים הנמוכים שמגיעים למכשול /לקירות ומצליחים לעבור אותם, מתפזרים במרחב. לעומת התדרים הגבוהים הנשארים בתוך החדר וכאשר אנחנו יוצאים החוצה אנחנו נשמע את הנמוכים(הבסים).

חזרה של גלי קול, מתרחשת כאשר גלי הקול נתקלים בקיר גבס או עץ, אז חלק מגלי הקול יזלגו אל מחוץ לקיר וחלקם יחזרו אל תוך החדר. בחדר אטום בו יהיה רעש, לא תהיה אפשרות לזליגה של גלי הקול ולכן ייווצרו חזרות רבות שיפריעו על יכולת האזנה וההקשבה שלנו ואף תיתכן תחושה של הדהוד(eco) כפי שקורה במקלטים.

התפזרות של גלי קול, קשורה לספיגת החזרות וזליגה של גלי הקול. כאשר יש פיזור מאוזן של גלי הקול, תתקיים האזנה נעימה ויעילה.

יש חשיבות רבה להתאמת האקוסטיות של הסביבה הלימודית במערכת החינוך ובבית, למען כלל הילדים, לא רק למען אותם ילדים/אנשים בעלי רגישות לרעש. זיהוי נכון של בעיות אקוסטיקה עוד בזמני הבניה או התאמת מבנים קיימים, יכול לעזור לעלית רמת הקשב והריכוז, הפחתת אלימות, סטרס והסחות דעת במהלך יום הלימודים ומתן האפשרות לא רק לילדים הלומדים אלה גם לצוותי ההוראה, איכות חיים ואנרגיות עד סיום יום הלימודים.

יש לקחת בחשבון, כאשר ישנם חדרי לימוד (כיתות) הנמצאים במקלטים, גלי הקול מתקשים לזלוג מחוץ לחדר והדבר גורם להדהוד עקב חזרה של גלי קול הפוגעים בקירות הבטון ללא יכולת ספיגה עקיפה ובמהירות רבה מה שגורם לעומס אקוסטי גדול בתוך חלל החדר. ילדים היושבים בפינות וקרוב לקירות החדר ירגישו אי נוחות רבה בעקבות ההעצמה של גלי הקול. גם במצב של דיבור בלחש, העומס האקוסטי יהיה רב וישמעו אותו בעוצמה. היתרון לכיתה כזו הוא ברמת הבידוד הגבוהה אל מול הרעשים החיצוניים שלא יכנסו פנימה והרעשים של הכיתה לא ייצאו החוצה ויפריעו לשאר הכיתות הלימוד שבסביבה.

כדי לשפר את האקוסטיקה במקרה כזה תינתן המלצה לבנות תקרת אקוסטית, הנמכת התקרה, הדבקה של ספוגים ופתיחה חלון או דלת כדי לאפשר לגלי הקול לזלוג החוצה (יש לבדוק שברגע פתיחה החלונות אין רעשים חיצוניים כגון: מזגן, בניה…).

בבית, אם החדר של הילד הוא הממ"ד, יש אפשרות לדאוג לריהוט בחדר על בסיס עץ ולבדוק האם מיקום הספה, מיטה או פוף יכולים לשפר את האקוסטיקה בחדר.

בכיתה שהבניה בה מבוססת על קירות גבס, רמת הבידוד לא טובה, גלי הקול פוגעים בקירות ויוצאים מתוך החדר החוצה ואינם חוזרים חזרה אל תוך החדר. בנוסף כל הרעשים החיצוניים יכנסו פנימה.
תדמיינו את המורה מעביר שיעור, הוא מדבר ובמקביל גם התלמידים, הדבר יגרום לרעש עצום ובלתי פוסק. חלק מהרעשים ייצאו דרך הקירות, אבל רובם יישארו בתוך חלל החדר. הדבר יגרום למורה ולתלמידים לעלות ולהעצים את הקול, כדי שהאחר ישמע אותם בתוך הרעש שנוצר בכיתה. ובייחוד ברגע שאנחנו מדברים כמו שאנחנו שומעים (כאשר מדברים אלינו), אם מדברים אלינו בלחש, אנחנו נדבר בלחש ואם ידברו אלינו בצעקות גם אנחנו נצעק. ככל שהאנרגיה האקוסטית הולכת לאיבוד מהחדר, מפאת זאת שגלי הקול יוצאים החוצה, תידרש יותר העצמה של הקול כדי להתגבר על הרעש בחדר. מצב רועש זה ישפיע על יכולת הקשב וריכוז ויפריע ליכולות הלמידה של התלמיד. ניתן גם אזכור לנושא של חוסר וויסות של הרעשים כשאר תכלנה תגובות רגשיות בעקבות ההצפה שהתלמיד יחווה בגלל רעשים אלו בכיתה, דבר המאפיין ילדים בעלי רגישות שמיעתית ובעלי הפרעת קשב וריכוז.
תחשבו מה חש ילד בעל רגישות שמיעתית במהלך יום לימודים בכיתה כזו. מה זה עושה לו ואיך הוא מגיב.

                                      אילו פתרונות יש למערכת כדי לעזור לילד עם רגישות לרעש ?

כדי לשפר את האקוסטיקה באותן כיתות או חדרי לימוד הבנויים מקירות גבס, מומלץ על הדבקה של קירות גבס כפולים כך שתתקבל דופן כפולה וחלונות בעלי זגוגית כפולה ואף שימוש בווילונות אקוסטיים שעוזרים לעצור חלק מהרעש. כמו כן ניתן לצפות קירות במזרונים, הדבקת שטיחים, תלייה של יצירות עם חתיכות של ספוג. הזזת ומשחק של הספות (העשויות מספוג) בתוך חלל חדר מהמרכז לפינות, יכול לגרום לשיפור באקוסטיקה של אותו חדר, מפני שבפינות החדר מתרכזים מרבית גלי הקול והספוג שבספות סופג אותם ומפחית את העומס האקוסטי.

כיתה שבנויה משילוב של קירות חיצוניים מבטון ופנימיים מגבס, סביבה כזו היא אופטימלית ומאוזנת אקוסטית. בכיתה כזו לא יידרש מהמורה לצעוק כדי שישמעו אותו, ויהיה לו מספיק עקיפה של גלי הקול כך שהרעשים ייצאו מחלל החדר דרך קירות הגבס. לא יהיו לו רעשים שיכנסו מבחוץ אל תוך הכיתה, בזכות הבידוד של קירות הבטון ותיווצר האפשרות לרעשים לזלוג החוצה דרך קירות הגבס.

מכאן החשיבות של התאמת הסביבה האקוסטית לילד בעל רגישות שמיעתית, כאשר הילד עם רגישות לרעש נדרש ללמוד ולהתרכז במשימה, מבלי שתהיינה לו הסחות דעת בבית הספר או בבית. בבית יש לחפש את החדר המבודד ביותר, כדי שרעשים סביבתיים לא יפריעו לו  וזאת גם אם החדר שנכון בשבילו לא יהיה בהכרח החדר שלו, אלא לדוגמא החדר של ההורים שהוא פנימי יותר. בכך הופכים את הסביבה לנגישה ומותאמת לצרכיהם של הרגישים שמיעתית, מה שיעזור להם בהתמודדות ויצור אצלם תחושה של הצלחה.

נדרשת אבחנה מבדלת בין רגישות שמיעתית שיכולה להיות מקור לבעיה האישית של הילד לבין התאמת הסביבה האקוסטית בה לומד הילד שמשפיעה עליו. יכולת ההפרדה בין התופעות ומענה נקודתי לקושי, יכול להיות ההבדל בין תחושה של הצלחה לתחושה של הצפה, עייפות וכישלון. ילד בעל רגישות שמיעתית, דורש קודם כול הפחתה של אותה רגישות שמשפיעה עליו, בלי קשר לסביבה בה הוא נמצא.

בחיי היום יום הילד עלול להימצא בסביבה רועשת ולא מותאמת אקוסטית לצרכיו, כאשר הפחתת אותה רגישות שמיעתית ע"י טיפול, היא העומדת כתנאי להתקדמותו.

סביבה שאינה מותאמת אקוסטית יכולה להפריע גם לאנשים שאין להם רגישות שמיעתית, העברתם של אותם אנשים לסביבה אחרת או טיפול אקוסטי של אותה סביבה יפתור עבורם  את הבעיה.

אולי יעניין אתכם מאמרים נוספים בנושא:
רגישות שמיעתית – דרכים להתמודדות עם רגישות לרעש
טקסים בחייו של ילד בעל קושי בויסות חושי
איך לעזור לילדים המוצפים תחושות בימים אלה

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט