צמצום פערים בחופש הגדול

חופש גדול, קיץ והפרעת קשב וריכוז, ויסות חושי, לקויות למידה והמשותף ביניהם:  הזדמנות ללמוד ולצמצם פערים

שנה אחר שנה, חופש אחרי חופש, אני "רואה" בכל מובן המילה את הילדים המאתגרים שלנו. ילדים בעלי קשיים בתחומים מגוונים כגון הפרעת קשב, עיבוד- ויסות  חושי, לקויות למידה, המסיימים את שנת הלימודים הן בגנים, בתי ספר, חטיבות ותיכון עייפים מהמאמץ שהיה בהתמודדות. הם באמת עשו את המיטב שלהם. תאמינו להם!! אני רואה גם כמה קשה להם לחזור לשגרה אחרי ההתפרקות שבחופש, להתאים את עצמם מחדש לקצב של ילדי הכיתה.

ילדים, תלמידים אלו נראים בתחילת כל שנה כאילו מאפסים מחדש את כונן הקשיח שלהם ומתחילים כ"טאבולה ראסה" אחרי תקופת חגים ממושכת או חופשות ארוכות(חנוכה, פסח, חופש הגדול).

החדשות הטובות הן שזה לא לגמרי נכון, זה רק ניראה למראית עין. למעשה הילדים, התלמידים שלנו לא שוכחים את כל מה שהם למדו ועבדו במהלך השנה הן בפן הלמידה כמו בנושאים פחות פורמליים. חשוב להבין את הסוגיה שהם נזקקים ליותר זמן  כדי להתחבר ללמידה קודמת, לוקח להם זמן להיזכר והם זקוקים לתזכורות והקשרים בין הנושאים בהמון הבנה בסובלנות. יש לקחת בחשבון שכל תחילת שנה מביאה איתה גם שינויים, סיום ותחילה של שלב בהתפתחותם, הרי גדלנו בעוד שנה. השנה שמתחילה תביא איתה  תהליך של התאמת הרגלים משיגרה קודמת להרגלים חדשים מול הדרישות החדשות,  לוחות זמנים חדשים, חומרי לימוד מאתגרים יותר, שינוי פיזי של כיתה, מיבנה או מסגרת חינוכית.  יתכן שעבור ילדים רבים זה יהיה כרוך בהכרות עם גננות, מורים, אפילו עם ילדים חדשים. מכאן שלפתע פתאום הם נדרשים לפתח הרגלים חדשים בהתאם לאותם מצבים שעלולים להביא עמם, משימות לימודיות עמוסות יותר בתכנים, המצריכות יותר זמן ועצמאות בביצוע, המקשים על הילדים את תהליך ההסתגלות.

אז ההמלצה שלי היא להמשיך בתהליכי טיפול ולמידה לאורך החופש. זה הזמן הטוב ביותר לצמצום פערים במיוחד בתקופות של חגים וחופשות ממושכות כמו חופש הגדול. זה לאחוז במעט שפיעות בתוך האי שפיות, זה גלגל הצלה ומקור כוח לרבים מילדינו.

התערבות  עקבית ידועה מראש במהלך החופש באמצעות תכניות תמיכה לימודית שיכלול את התחומים החזקים והחלשים של הילד, לדוגמה: הבנת  הנקרא, חשבון, חשיבה מתמטית, אסטרטגיות  למידה, שימוש בטבלה ורישום לצורך ארגון. בנוסף באותה תכנית, המשך חיזוק  מיומנויות חברתיות וחוסן רגשי לצד אימון נוירו-קוגניטיביים לשיפור הקשב והריכוז, הזיכרון, התפיסה, הקליטה ועיבוד מידע, תאפשר רכישה של ידע, תובנות, ערכים, ביטחון והערכה עצמית גבוהה יותר כמו גם תפקוד יעיל והסתגלותי יותר לסביבה, משפחה, מערכת החינוך והמסגרת החברתית.

מניסיוני האישי והמקצועי, הצורך להמשיך לעבוד על המיומנויות האלו בתקופות חגים וחופשות הוכח והוצדק על פי התוצאות שהגיעו מהילדים עצמם. אין זה אומר שהמשימה קלה עבור הילדים והוריהם אבל בדיעבד הרוב הגורף של הילדים וההורים לא הצטערו, הם חוו הרבה פחות תסכול וחוסר הצלחה מאשר שנים בהם לא נעשה תהליך דומה.

איך עושים תוכנית התערבות נכונה בקיץ?

  • תכנית התערבות עבור ילדי גן ויסודי אינה מחייבת לימודים פורמליים על גבי דפים וחוברות בלבד. יש לתת דגש על תחושות חיוביות, חוויות למידה משמעותיות קצרות שישירו תחושה מסוגלות. יותר גמישות, עבודת למידה דרך המחשב, כתיבת סיכום של תכנית טלוויזיה על פי אסטרטגיות למידה. בנית משחקים של חידות מתמטיות שהמשפחה צריכה לגלות (על הילד לכתוב ולפתח את הרעיון החישובי שניתן לפתרון בזמן נסיעה באוטו לים, או בדרך לחופשה באילת). זאת על מנת לחזק את הלמידה בתחומים של שפה, מתמטיקה, סדר וארגון. ניתן לכתוב לחברים שלא פוגשים מכתב קצר, ולשלוח בדואר או מייל, לתאר חוויות על ידי איסוף פריטים וכתיבה יומן "מסע" על בסיס "חמש הממים" (מי, מה , מתי, מדוע, מקום). תנו לילד לכתוב מצרכים הנמצאים במקרר, תגידו להם כמה בערך כל דבר עולה ושהם יחשבו סכום משוער וינהלו את הכסף שיש לשלם כמו גם העודף שאמורים לקבל.
  • הנוסחה היא נוסחה של WIN-WIN. שילוב פעילויות חווייתיות לימודיות ומידי פעם דף עבודה פורמלי ליד שולחן עם זמן קצוב ואפילו טיימר כתומך במהלך השלמה של דפים בחוברות הכיתה שטרם הושלמו מבטיח חיזוק ספציפי יותר לתחומי החולשה שיש לילד לצד ההעצמה של חוזקותיו תוך כדי כייף ללא עומס רגשי כפי שהיה לאורך השנה ותאפשר אמון וביטחון בעצמו בתחילת השנה.
  • קייטנות או פעילויות ספורטיביות ממוקדות בתחומים הספציפיים ועקביים בקמפוס הם גם דרך לחזק את כישורי הסנסו –מוטורים, הארגון של תאום המוטורי, וללא ספק גם הכישורים החברתיים. בנוסף אם יש תיווך והכוונה נכונה פעילות ספורטיבי מסוג הזה יכול לעזור לשפר היבטים קוגניטיביים, התנהגותיים, קשב וריכוז, שליטה וויסות  עצמי תחושתי ורגשי. לעיתים זה יכול לשמש כמקום להעצמה אישית אל מול שליטה בהתרגשות ושימחה בעקבות ניצחון או כאב, כעס ותסכול בעקבות הפסד.
  • ילדים בוגרים יותר ניתן לקבוע להם שעה עד שעתיים בשבוע מפגש עם מורה שיחזק את תחומי הלמידה בהם הם מתקשים. לא הייתי מצפה ליותר מידי עבודה פורמאלית והייתי נותנת יותר תרגול ממוחשב. הכל עניין של קביעת תכנית עבודה משפחתית לקיץ של זכויות וחובות.
  • בקשר לטיפולים רגשיים, למרות שמתח רב יורד סביב ההתמודדות עם המטלות הלימודיות, הצורך להיות מאופק לאורך השיעורים מנגד עולה תחושת חוסר הודעות של השגרה, הצורך להתמודד ולהתגבר על שעות "נצח" של שיעמום שנוצר בין קייטנות, מפגשים חברתיים, אחדות משפחתית "חמה וקרובה מאוד "בבילוים משותפים. ללא ספק, נדרש עוד יותר ההתערבות של המטפל הרגשי שמלווה את הילד ומשפחתו לצורך תיווך ומיצוי פתרונות עם הילד לקונפליקטים שלרוב מתפתחים ביחסים הבין אישים בין אחים, הורים וגם בין יחסים חברתיים במסגרות הלא פורמאליות. אצל הבוגרים יותר התיווך של איש הטיפול – זה שליווה כל השנה, יכול לסייע להם להיות מאופקים יותר ברצונם לבלות את מרבית שעות היום מחוץ לבית עד השעות המאוחרות של הערב או לילה (היום ניתן לראות ילדים מסתובבים על אופניים חשמליות בחצות ברחובות שהם לפעמיים סביבות כיתות ה'-ו' וכמובן גם אחרי).
  • ילדים שטרם התחילו טיפול רגשי, זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת לחזק אותם כאשר כל המשאבים הרגשיים שלהם ממוקדים בתהליך רכישת האמון עם המטפל, הבנה של מקור הקשיים והחוזקות, אימון עם כלים שיעזרו באיפוק, וויסות, הרגעה עצמית שהיו עבורם חיוניים להצלחתם בשנה הלימודים החדשה. חודשיים של מיקוד הכוחות הנפש רק בנושא של מודעות ושינויי הרגלי חשיבה לצד הפנמה של כלים ושיטות, יכולים להיות מאוד משמעותיים בחודשי חופשת הקיץ.

למרות שהחגים, הקיץ או החופש הגדול מסמנים עבורנו  שחרור, כהורים מוטלת עלינו אחראיות מתוך הבנה שהקשיים שליוו את הילד לאורך השנה לא יוצאים לחופש. המסע עוד לא תם!! ילדינו זקוקים לתעסוקה שוטפת וגם אתם ההורים זקוקים להדרכות כדי לשרוד את החופש בשלום ובהנאה. הכל צריך להיות בהתאמה עם איש המקצוע המלווה את הילד ואתכם כדי שביחד תמצאו את הדרך לשלב בין חופש, הנאה ומחויבות להצלחה.

"אתה מצליחן לכל החיים אם תתפוס את הרגע האחד הזה בזמן, תן לי רגע אחד בזמן כשאני מתחרה בגורל, בו כל חלומותיי ימצאו במרחק פעימת לב והתשובות יהיו תלויות אך ורק בי"
מתוך השיר "רגע אחד בזמן"  של וויטני  יוסטון  שנכתב לאולימפיאדת סיאול 1988
https://www.youtube.com/watch?v=F_41_Ifv83A&feature=youtu.be

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט