תפילה לשנה החדשה

תפילה לשנה החדשה

עוד שנת לימודים מתחילה ,עוד שנה ששולחנות ,כיסאות ולוח לבן בקדמת הכיתה.

עוד שנה מתחילה כמעט אותו דבר, כי השנה הרבה מאוד ילדים מנסים לפתוח דף חדש, השנה יהיה קל יותר? השנה אני אמצא חבר או חברה? השנה לא"בריון "ולא "טיפשון", השנה זה רק אני ב ADHD שלי, אני ב SPD   שלי?

השנה אני אנסה להיות ילד ,תלמיד ובעיקר גם חבר טוב. השנה אני אצליח לשמור על התור ובכדורגל אמסור כדי  להבקיע גול.  לא לכועס, לא לחטוף, לדבר בלי לקלל, להקשיב בלי להשיב ולהגיב בלי להעליב.

סיסמאות רצות כבר שנים ,האחר זה אני , רפורמה בחינוך  ואפשרי לעשות  כל שילוב.  אך לצהרי המציאות לא השתנתה? תפיסות מוטעות, דעות קדומות ומיתוסים נשארו ללא קידמה.

"לאחוז בכדור, מתיחות בגומי פילטיס, עשר קפיצות או סיבובון בפרוזדור"  לא  הופכים לסימן  חריגות של ילדון . החריגות נמצאת בזה שמנסים להסתיר את מה שכל ילד בכיתה כבר יודע. שהילד שלי הוא השונה הלא יחיד בכיתה.

פחד מהשונה ופחד להיות השונה נובע מקשר השתיקה. מלהגיד כל רגע "אסור שיראו ,אסור שישמעו, אסור שהילד ידע אסור שאחרים ידעו".

שוב היום ,ילד או ילדה נדרשים להיות כמו כולם, אבל מה זה כמו כולם אם כולנו שונים וגם שווים? הילד ההוא או הילדה ההיא ,כן זה/זו שמפריעים לעיתים, שקשה לו/לה לווסת את עודף מרץ ,רצון לדבר, להשמיע ולהגיע ובדרך אין מפריע.

משאלתי שוב השנה הינה אותה משאלה, תנו לילדים לדבר על מי שהם ומה שהם, לדבר בקול על חזקות ומגבלות.  תנו לילדים לספר על הפרעת הקשב, ויסות חושי, לקות הלמידה, קושי שפתי ואם ירצו על חרדות ועוד.

ילדים הם המראה של ההורים ושל החברה, לקבל את מי שאנחנו כפי שאנחנו זה הצד הראשון ולהכיר באחר. והאחר הוא לא בדיוק כמו שאני , לא רואה, לא מריח , לא חש ולא מרגיש כפי שאני .

תנו לילדים להחליט מי הוא חריג ומה זה חריגות !! תנו לילדים ללמד את ההורים ואת המורים לקבל ולהבין מה זה חריג. ובחברה ששוני הוא חריגות מי יעז לחלום, ליזום ולפתח .מי החריג שימצא בתפוח נוסחה,(ניוטון) בפחם חשמל(אדיסון) ובבראשית לא רק הבריאה.

עוד פגישה ועוד וועדה ושוב אותם מילים, 30 שנה  חלפו ,אותם מילים ששמעתי סביבי אחרי התנדבותי  באלי"ן ,בית חולים –שיקומי לילדים עם מוגבלויות פיזיות, קוגניטיביות. מס' חודשים של נתינה וקבלת אהבה, ללא מילים ללא תנאים . חודשים שעיצבו חיים. פרופורציות, כוח רצון, מוטיבציה, הכרת תודה , הכרה בכל  תנועה , העצמה בכל אתגר זה הרווח של להיות השונה בחברה.

המשאלה שלי השנה שימצא לו ולה חברה כזו שהפרעת קשב, וויסות חושי לא תפריע בתפילה. הלוואי שכישורי חיים יהפכו מדיון על דף נייר על דיון בכבוד האדם אשר על שתי רגליים מתהלך כמו על כיסא מתנעה, ושנרומם את קולם למען אותם שלא ישמיעו את קולם, ונשמיע לאלו שמכשירי השמיעה לא משמיעים את השיר בהפסקה.

הלוואי שמגדלור בכל כיתה יאיר את הערפל של בורות ושנאת השונה מעצם להיות שונה. להתהלך במקל, או כלב מחיה  אינו סימן לעיוורון כי בחושך יש עדין אור. עיוורון זה בתפיסה של כל אותם אנשים הורים ומורים אשר מאמינים שיש טיב אחד של למידה . לראות בקשיי למידה לקות ולא הזדמנות של למידה מזן מיוחד.

כי להחזיק כדור או גומי פילטיס זה הופך בעיני רבים לחריגות איך לתת מחשב , להפחית במשימות או להנמיך ציפיות הופך את הקושי למגבלה. לכבד את הצרכים הינה המשימה והלמידה  ולא ההתאמה.20 שנה של הורות מיוחדת שלא מוגדרת ,20 שנה שמטפללת, משאלתי לשנת הלימודים החדשה, כמו הקודמת נשארה:

  1. שמור לי  ה' , שמור לי מורי על ילדי, על נפשו ועל כוחו.
  2. הורים ומורים הילד זה שעם בנכם/ביתכם לומד, זה שלפעמיים שטויות אומר, שדברים מוזרים יעז ,זה שיצחיק ויכעיס ואת חלק מהשיעור יפסיד. זה ילד בדיוק כמו שלכם, והוריו מחנכים ללא רבב, איך בפסקי הדין ורצח אופי תזכור תמיד שהוא רק ילד עליז שמנסה לשלוט איך מפספס. (ללא עויל)
  3. תושיטו יד, תושיטו עזרה, תתקרבו, תחבקו, תאמינו בו כדי שיאמין בכן. כוח הצמיחה והצלחה נמצא בייחודיות של כל אחד וברשת של מוחות חברתי שיכול להפוך קושי לאתגר .
  4. אם אין לך הורה יקר, ילד או ילדה שהשונות הופכת ללעג או לתווית ברשימה המלך או המלכה שלעולם לא היו בכיתה, שלהתחבר לאחרים לא ידע, ולשמור על הקיים יהפוך למשימה.  יהיה ערכי ואנושי ללמד את גוזלך את האחר לכבד. ואיתכן שבמפגש, בני, שכולו אהבה ופרגון יתקשה לשלוט בהתרגשותו. השמחה תהפוך למקפצה כי הוא או היא אמרו אתה מוזמן למשחק.אנרגיה מתפרצת, הר של תחושות ורגשות נועזות ועוצמתיות, מתפרשות כאגרסיביות וכהצקות .בין מנהיגות למופנמות  שוכן לו שם ילדי החמוד, רוצה ולא יכול לווסת את יוצרו. חברות  הוא מחפש, איך בדדות ורק הוא חווה. אך אם אתה הורה או אם אתה מורה לילד כזה מאתגר , תזכור את המבטו , את הניצוץ ואת החיוכו כאשר חבר הוא פוגש וכאשר למשחק הוא מצטרף, כי עבור כל חבר הוא מעבר לסתם חבר. הוא נאמן והכל ייתן למען רווחתו של אותו חבר . כי עבור ילד מאתגר אין כלל ואין ברור מאליו וכהורה אתה נמנע מהשאלה  מה היה לך בחצר , מי היה לך לחבר  ומי לידיד.
  5. אז בבוא היום שמכיר חבר חדש  השמחה ודאגה יוצאים להרקדה, האם זה יהיה סיבה למסיבה? חבר שאת עולמו ימלא  או את תמימותו ינצל? כי טוב ליבו ונאמנותו קל לנווט בתוך ים של בדידות ואי וודאות . בדידות וידידות הם קצבות בתוך עולמו של כל ילד מאתגר שמוגדר או מתפספס. הלב שלו מצפה כאשר הלב שלנו, ההורים, מדמם.
  6. בשם אינספור  הורים  וילדים שאת קולם לא משמעים ,דברו עם ילדכם ,דברו עם תלמידתכם, למדו אותם לקבל את האחר, תלמדו אותם כמה טוב להיות שונה. כי יחיד ומיוחד כל ילד וילדה והשוני הוא לא מגבלה אלא הכוח להצלחה.
  7. תלמדו אותם מה זה טוב לב  ועודדו אותם לשחק עם הילד האחר ועם הילד שעל ספסל מחכה . למדו אותם לקבל את השונה ולראות בכל אתגר את ההזדמנות לרווחתו של אחר.
  8. לעמוד מול הבריון ,הלועג, המתבלבל  ולא משתף. תלמדו אותו להכניסם לתוך הכיף כי ADHD,,LD ,CP,SPD,ASD,ER הם קובץ של אותיות שמאחוריהם ילדים בדיוק כפי שהם .
  9. כל מה שצריך ילד זה ילד אחר שיראה אותו כפי שהוא כדי שביחד ישנו עולם שלם. עבור ילד מאתגר  השנה שמתחילה זה לא עוד שנה שמפליגה , תנו לו הזדמנות למצוא את החבר או חברה .
  10. נדרשת סבלנות, הבנה , קבלה ואמונה כי לכולם יכול להיות ילד  שרוצה ואינו יכול. יתכן שלא נוכל לשנות את כל העולם, אך ביחד אנו יכולים לשנות את מצבם  שכל ילד או ילדה, שלי או של האחר בכיתה ,בגן או בגינה.

כי האחר  יכול להיות הילד שלי, והוא שונה וגם שווה   !!!!

שנה טובה

ציפי כץ – המרכז לשיפור תפקודים
הופכת קשיים לחיוכים

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט