SPD – אבחון מוקדם ומדויק מוביל להתערבות מוקדמת ויעילה

אם אתם, כהורים, חשים במאפיינים התנהגותיים המשתייכים למערכות החישה בגוף כדגלים אדומים המצביעים על קשיים תחושתיים אצל ילדכם, באם הוא תינוק צעיר, פעוט ,ילד ואף נער, חשוב לגשת לאבחון מיידי בנושא האינטראקציה החושי SIkinderhand in frauenhand

אבחון מוקדם ומדויק מוביל להתערבות מוקדמת ויעילה המביאה להפחתת הקשיים המשפיעים על התפתחות והתנהגות תקינה של הילד ומוביל להתערבות בזמן והתפתחות תקינה .

מספר רב של ילדים ומשפחותיהם סובלים במשך שנים שלא לצורך בעקבות בעיות חושיות שניתן היה לטפל בהם בזמן אך לא אובחנו בגיל צעיר .

מוחם של ילדים צעירים מתפתח אל בסיס התנסויות. מדובר ב"פלסטיות" של המוח שמאפשרת  שינוי ובמיוחד אצל ילדים, יכולת השינוי רבה והשינוי מתרחש בקלות רבה יותר . זו המטרה של הטיפול בתחום העיבוד-ויסות חושי, לתת את ההתערבות המתאימה והיעילה ביותר עבור אותם ילדים . אצל ילדים גדולים יותר, עדיין ניתן להתערב אבל השינוי עשוי להימשך זמן רב יותר עד השגת האיזון החושי. בגילאים בוגרים יותר הקושי התחושתי מתערבב עם קשיים נוספים בתחום הרגשי, התנהגותי, חברתי, קוגניטיבי ועוד. הטיפול במצבים אלו דורש טיפוח כישורי התמודדות בנושאים שונים במקביל כדי לא ליצור פערים, נדרשת עליית המודעות לילד, להורה ולסביבתו, הקניית כלים  מעשיים לילד, שיקוף התנהגויות לא רצויות למען פעילויות שונות המכבדות את הצורך החושי שלו שאינן פוגעות בסביבתו, הקניית כלים להורים ולצוותי החינוך בהם הילד נמצא. כפי שצוין, התהליך לא תלוי רק בשינוי המוח, נדרשת לא מעט עבודה בתחום הרגשי –התנהגותי כדי לשנות ולתרגל דפוסי התנהגות.

אבחון מוקדם מניח את היסודות לחוויות בית ספר טובות יותר. ילדים הנחשפים להתערבות בגילאים צעירים-כתינוקות או ילדים בגיל הגן-רוכשים את הכישורים הנדרשים כדי להצליח בחיים ולא רק בבית הספר או בגן. אותם כישורים הנרכשים מוקדם מאפשרים בדרך כלל חוויות טובות יותר בכל תחומי החיים ובכל המסגרות בהם הילד בא איתם בקשר כגון: משפחתיות, גן, בית ספר, חברתיים, חוגים…

כאשר מאבחנים  מוקדם  את הקושי בעיבוד-ויסות חושי (SPD) יכולים למנוע התפתחות של בעיות משניות. ילדים שתופסים את עצמם כ"נכשלים " כ"כישלון" בפעילות שרוב הילדים יכולים לבצע ללא מאמץ, נמצאים בסיכון גבוה לבעיות אחרות, כגון: הערכה עצמית נמוכה וביטחון עצמי ירוד, קשיים חברתיים, חוסר הצלחה בלימודים, התנהגויות לא רצויות (מרדנות, תוקפנות, נוקשות, עקשנות, שתלטנות), קשיים בשפה ובתקשורת, קשיים מוטורים , בעיות אכילה ועוד.

בעקבות חוסר המודעות בנושא זה, ילדים רבים מתויגים על בסיס מאפייני התנהגותם לא נכון.
ילדים בעלי קשיים בתחום התחושתי –SPD  לעיתים קרובות מקבלים "תוויות" שליליות  להתנהגותם כדוגמה  "אגרסיביים", "ביישנים ", "מוזרים, " היפרים ", "עצלנים", "מופרעים" " ואחרים. בעזרת  אבחון מוקדם, התנהגויות אלו מקבלות כותרת ראשית על מה שהם באמת-תסמינים/השלכות של מערכת עצבים לא מווסתת והפרעות נוירולוגית ייחודיות.

בעזרת אבחון מוקדם ניתן לשפר את איכות החיים של המשפחה כולה. ההבנה שמגיעה עם האבחנה, מסייעת להורים להוריד את רגשות האשמה שנלווים אליהם סביב גידול הילד ותפקודם כהורים, להימנע  מלהאשים זה את זה לגבי התנהגות הילד או להתווכח באי הסכמה בנושא המשמעת. אבחון נכון הכולל הסבר מפורט כפי שאני עושה לגבי סיבות התנהגות של הילד, נותן להורים יכולת הבנה, כוח לעזור לילד וכלים להסביר לסביבה למה הילד מתנהג בצורה כזו ובכך להפחית את הביקורת וההסתייגות שמופנים לעתים קרובות אליהם כהורים, כמו גם הילד שלהם.

למרות כל המאמצים שנעשו בנושא עדיין, SPD  לא הוכר בDSM-V כהפרעת נפרדת, החשיבות  העיקרית של ההגדרה הנכונה  היא הקשר שיש קשיים תחושתיים להתפתחות תקינה.

דרכי עבודה

על מנת לזהות/לאבחן באופן מקצועי את הקושי התחושתי, בדרך כלל אני מתחילה ב"מיני מחקר" הכולל שאלונים נרחבים ומפורטים שעוזרים להורים למקד את עצמם בהתפתחות הילד ובזוויות ראיה שונות לגבי התנהגות הילד ובכך לצאת מהסטראוטיפים המילוליים. אחרי פענוח השאלונים מתקיימת פגישה עם ההורים שתעסוק במציאת אותם אותות שהצדיקו הערכה מקיפה של הילד ותחילת טיפולים. יתכן שיהיה צורך לתצפית קלינית מפורטת של הילד במערכת החינוך או בבית מעבר לקליניקה לפני הכרות אישית עם הילד. אם צוות רב תחומי יהיה מעורבעורב בטיפול הילד, תהליך ההערכה עשוי לכלול גם את הערכתם וקריאה דוחות כמו גם יצירת קשר ושיתוף פעולה עם אנשי חינוך ומטפלים נוספים לבניית תכנית המותאמת אישית לילד.

על מה מתבססת  הערכה התפקודי של הילד?

הערכה סטנדרטית מאפשרת השוואה בין תפקודו של ילד למדגם הנורמטיבי. נהלי הערכה אלה מועילים לקביעת נקודות חוזק וחולשה ולהקמת תכנית טיפול ראשונית.

ההערכות הנפוצות ביותר כוללות:
אינטגרציה חושית ובדיקות פרקסיס
בדיקה בתחום  הויזומוטור -סנסומוטורי , מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה.
הערכה פסיכומוטורית –הערכת ההתנהגות המוטורית המשלבת רכיבים תחושתיים, קוגניטיביים ורגשיים

הערכת כישורי החיים של הילד בתחומי השפה, מיומנויות חברתיות וחזון רגשי,
על מנת לבסס מטרות התהליך הטיפולי אבחון, נכון של SPD,
מטפח הבנה בכל גיל שמובילה לשינוי וחיים מאושרים.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נייד

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה
איך אוכל לעזור?
1
אני זמינה לצ'אט, איך אוכל לעזור?
אני זמינה לצ'אט