קשיים חברתיים

מה הקשר בין ויסות חושי, ADHD, לקויות למידה וקשיים בתחום החברתי?

מה היינו מצפים  למען עתיד ילדינו?  

שיהיו שמחים, עם ניצוצות בעיניים, מלאים בחברים, שיצליחו בחיי היום יום, שיהיו בעלי דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי גבוה.קשיים חברתיים

הכישורים החברתיים שלנו כבני אדם, היכולת שלנו  להיות חלק מחברה, ליצור אינטראקציה חברתית, להבין כללי התנהגות, חוקים, לפתח אמפטיה, הם תכונות נלמדות שמתפתחים מגיל הינקות ולאורך השנים על ידי התבוננות, חיקוי, הקשבה ,יכולת שליטה עצמית רגשית ותחושתית ועוד….   לכל אחד מאיתנו מסוגלות חברתית שונה, ישנם כאלה המצליחים להבין אותם מיומנויות חברתיות, אותם קודים בין אישיים המתרחשים בין הילד וסביבתו בטבעיות. הם מצליחים להשתלב בחברה ללא קשיים לעומת אחרים שלא קלטו אותם כישורים חברתיים ביעילות.

מה הם אותם כישורים ההכרחיים לפיתוח מיומנויות חברתיות יעילות? חלקן צוינו קודם לכן, כגון: יכולת לווסת את התחושות  המשפיעים על אופן התגובות הרגשיות והפיזיות, פיתוח יכולת הקשבה לאחר, מסוגלות לפתח חברויות חדשות ושמירה על קשר עם אחרים, לשתף פעולה ,להיות סובלני וסבלני, לדעת לעמוד בתור, להתפשר ולהתחשב, לזכור ולעמוד בחוקי או כללי המשחק.

לא מעט ילדים ומבוגרים בעלי-הפרעת קשב וריכוז ובעלי לקויות למידה מתקשים לעיתים במיומנויות החברתיות שלהם. אותם ילדים חווים חוויות מתסכלות, לא מבינים את הנדרש מהם, מה שגורם לפעמיים לדחייתם החברתית, הצקות, לא מוזמנים או משותפים לפעילויות , מסיבות או משחק אחר הצהריים. התנהגותם לעיתים מתאפיינת בוויכוחים או עלבונות על כל דבר מפני שלא הבינו מה נדרש מהם, הם יכולים להתפרץ בדיבור של האחר, להתקשות להתמקד בעיקר ותפל מתוך חוויה או שיחה. הם יכולים לדבר לא לעניין, בקולניות ובשפת גוף "אגרסיבית" על פי מראית העין. הם עלולים להסתגר ולשחק לבד עם עצמם, או להיות בעלי "פתיל קצר" ובעלי קושי בדחיית סיפוקים מה שמקשה עליהם  בתפקוד היומי בתוך המסגרת החברתית בין בני השווים.

בעלי הפרעת קשב וריכוז ובעלי לקויות למידה עשויים לראות מסורבלות מוטורית,  להתקשות לבטא את עצמם, לעקוב אחרי שיחה או המתרחש במהלך משחק ,הדבר משפיעה על טיב המיומנויות החברתיות של אותו ילד.

הקשיים שפורטו ישפיעו על בריאותו הרגשי ומאפייני התנהגות של הילד, לרוב נראה ילדים מתוסכלים, עצובים, מתוחים, לעתים עושים רושם של תוקפנים, מבודדים, מופנמים או עוצמתיים מדי .הקשיים מתבטאים גם בהתמודדות המשפחתית ביחסים בין הילד להוריו ואחיו. אותם קשיים משפעים על האיזון של הבית, ומביאים לוויכוחים וכעסים ולמצבים לא נעימים שלפעמים מתרחשים על בסיס יום יומי.

מבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה מראים  לפעמיים קושי ביחסיים הבין אישיים עם בן/בת הזוג, קושי בהתמדת הקשר, בעיות אישיות ויחסים עובד –מעסיק, קשיים בשיתוף פעולה ואינטראקציה עם קולגות במקום עבודה.

הסיבות לקשיים חברתיים אצל בעלי הפרעת קשב וריכוז או אצל בעלי לקויות למידה הם על בסיס קוגניטיבית, קשור לפעמיים במהירות התגובות וחוסר חשיבה מוקדמת לתוצאות מעשיהם (אימפולסיביות), קושי בעיכוב תגובתם או להפך חשיבה ופענוח איטי מידי של המצב, קושי באיפוק ודחיית סיפוקים, קושי בהבנת הסיטואציה בה הם נמצאים ולהגיב בהתאם למצופה, קושי רב להתמודד עם גירויים סביבתיים, קושי לחכות בסבלנות לתורם, קושי להקשיב לדברי החברים שעומדים לצידם ולאיזה מהם, חוסר יכולת לפצל את רמת הקשב. בעקבות קושי בסדר וארגון של מחשבותיהם ילדים אלו עלולים לראות התנהגות עקשנית,  לא גמישה, שתלטנית מה ששוב מקשה עליהם באינטראקציה החברתית.

 מיומנויות חברתיות – איך אפשר לעזור להם?

התהליך הטיפולי הטוב ביותר דורש שילוב של תחומים הן בפאן האישי,המשפחתי והקבוצתי.

הטיפול האישי -פרטני באותם ילדים צריך להתמקד בלתת מענה לצרכים והקשיים של אותו ילד, לפתח לפני הכל מודעות והבנה של הקשיים שלהם, לאחר מזה ללמד אותם  כלים, תרגילים ושיטות שיאפשרו להם שליטה עצמית תחושתית ורגשית.

בתחום המשפחתי על ההורים לקבל ידע ,הבנה לקשיים של הילד, סיבות להתנהגות והדרכה כדי לדעת להתמודד ולקדם את ילדיהם.

בתחום הקבוצתי ניתן לאפשר למידה של מיומנויות חברתיות בתוך קבוצת ילדים בני אותו גיל וקשיים המלווה באנשי טיפול היכולים לתווך ולעזור להבין וליצור חוויות חיוביות חברתיות.
במטרה זו פיתחתי תהליך טיפולי רב תחומי לפיתוח מיומנויות חברתיות לילדים בעלי ויסות חושי הפרעת קשב ולקויות למידה. לפרטים כנסו לדף באתר

1 מחשבה על “מה הקשר בין ויסות חושי, ADHD, לקויות למידה וקשיים בתחום החברתי?”

  1. צילה בן דוד

    ילד בן 11 עם לקות למידה. על בסיס רגשי
    גרים בכפר הורדים
    האם גם כאן יש מענה??

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גלילה למעלה